Ondernemen in ontwikkelingshulp tijdens WK Brazilië

WK 2014 // Wat doen sponsoren en andere voetbalvip’s op een vrije middag tijdens een snoepreisje naar het WK in Brazilië? Verder kijken dan het stadion en het resorthotel, als het aan Tim van Dooren van sociale onderneming More2Win ligt.

Al sinds het vorige WK, dat van Zuid-Afrika, werkt Brabander Tim van Dooren in de niche van de reisbranche die zich bezighoudt met het organiseren van snoepreisjes voor sponsoren van grote sportevenementen. Daar keek hij in het begin zijn ogen uit. “Ik verbaasde me over de miljoenen euro die aan zulk soort trips worden uitgegeven, vaak zonder enige maatschappelijke of inhoudelijke component.” 

Ondernemen in ontwikkelingssamenwerking

In een poging dat te veranderen richtte Tim More2Win op, een bedrijf dat zich richt op het ondersteunen van de lokale bevolking tijdens en na de afloop van megasportevenementen. Ho, wacht… een bedrijf?

Ik geloof niet in ‘ontwikkelingshulp 1.0’

“Ik geloof niet in ‘ontwikkelingshulp 1.0’,” zegt Tim. “Sommige mensen moeten daar even aan wennen, maar wij zijn ondernemers.”

More2Win verkoopt sociale programma’s aan sponsoren en bezoekers van grote sportevenementen zoals het WK: voor de prijs van een ochtendje golfen neemt More2Win haar gasten een middag mee naar een markant jeugdproject. Tijdens zo’n bezoek staan sport en interactie centraal. “Wij garanderen sponsoren de leukste dag van hun hele trip; een vast percentage van de prijs die zij per deelnemer betalen gaat naar het sociale project dat ze bezoeken. Dat is op zijn beurt weer goed voor het imago van de sponsor,” legt Tim uit.

Acties in Nederland

Daarnaast zet More2Win ook in Nederland acties op om mensen bewust te maken van de wereld buiten de sportstadions. De More2Win Foundation wil de periode tot aan het WK gebruiken om geld in te zamelen voor haar projecten in Brazilië, zodat de lokale bevolking daadwerkelijk van het WK profiteert. Zo roept More2Win bedrijven bijvoorbeeld op om een deel van de opbrengst van hun voetbalpooltje te doneren aan de sportprojecten waarmee More2Win in Brazilië samenwerkt. “Wij ondersteunen deze projecten dan voor een periode van minimaal twee jaar na afloop van het WK,” zegt Tim. “Bijvoorbeeld met de aanleg van een nieuw sportveld, met het aanstellen van extra leraren of door ervoor te zorgen dat kinderen die aan de projecten meedoen er ook te eten krijgen.”

‘Legacy’

'Ik ben ervan overtuigd dat sportevenementen zoals die nu georganiseerd worden geen toekomst hebben. Wij proberen de boel een beetje wakker te schudden en van onderaf te verbeteren'

Dat de gewone man van het voor de Braziliaanse belastingbetaler peperdure WK gaat profiteren, dat houden de Braziliaanse regering en wereldvoetbalbond FIFA de bevolking al jaren voor. Daarbij valt het woord ‘legacy’ (‘erfgoed’) nogal eens.

“Het woord ‘legacy’ is een toverwoord dat te pas en te onpas wordt gebruikt,” zegt Tim. “Op de manier waarop we het nu opzetten, geven we een concrete invulling aan de periode ná het evenement, als het hele FIFA-circus weer verder trekt naar het volgende gastland. Ik ben ervan overtuigd dat sportevenementen zoals die nu georganiseerd worden geen toekomst hebben. Wij proberen de boel een beetje wakker te schudden en van onderaf te verbeteren.”

Rio de Janeiro en Salvador

Tijdens het WK organiseert More2Win in twee Braziliaanse steden sociale programma’s. “Rio de Janeiro was ons hoofddoel, ook met het oog op de Olympische Spelen van 2016. Maar omdat Nederland – Spanje, de wedstrijd waarvoor onder Nederlandse sponsoren veruit de grootste belangstelling is, in Salvador gespeeld wordt leek het voor ons een goed idee om ook in deze stad een programma op te zetten.”

In Rio de Janeiro, waar More2Win begin deze maand een eigen kantoortje opende, neemt het bedrijf haar gasten mee naar de sociale projecten Estrela da Favela, in de wijk Mangueira, en Solar Meninos da Luz in de favela Pavãozinho. In Salvador ligt de nadruk op de Afro-Braziliaanse vechtsport capoeira, in samenwerking met sociaal project en capoeiraschool Camugerê. 

Mijn gekozen waardering € -

Alex Hijmans (1975) is internationaal correspondent en schrijver. Zijn standplaats is Salvador, de derde stad van Brazilie, waar hij in een volksbuurt woont en verder kijkt dan voetbal, samba en zogenaamde Wirtschaftswunderen. Hij schrijft, net zoals weleer voor de papieren De Pers, journalistieke reportages en persoonlijke columns. Met veel beeld en altijd met de blik van een local.