Onderwijs op afstand: kleuters

Door het coronavirus en de maatregelen van RIVM en de overheid, is onze samenleving opeens anders ingericht. Onder andere scholen zijn gesloten en onderwijs wordt gegeven op afstand.

Volgens UNESCO gaan nu anderhalf miljard kinderen en studenten wereldwijd niet naar school door de uitbraak van het COVID-19-virus. Het is mogelijk interessant om eens te kijken wat voor effecten en consequenties dit heeft op groepen en individuen.

Onderwijs op afstand
“Onderwijs op afstand was wel een dingetje”, vertelt Juul, “aangezien onze vrije school weinig gebruik maakt van digitalisering. De lessen zijn heel kunstzinnig en worden door de leerkrachten zelf ontworpen. We willen dat kinderen onderwijs beleven zodat het beter geïmplementeerd wordt. De natuur speelt hierin een belangrijke rol.”

De school heeft vrij snel lespakketten opgesteld waarbij in de kleuterbouw wel de vrijblijvendheid werd benadrukt. “Het is niet zo dat er werkboekjes werden gemaakt om de wereld te redden”, grinnikt de juf “Voor kleuters, maar ook voor grotere kinderen is spelen immers het allerbelangrijkste. Een knutselpakket om de Palmpaastak te maken, liedjes, verhalen en versjes werden aan de ouders meegegeven, waarbij wel de 1,5 meter afstand in acht werd genomen. In de hogere klassen wordt wel gebruik gemaakt van een digitaal systeem Junior Einstein waardoor de zaakvakken gewaarborgd worden.”

Op maandag 16 maart 2020 kwamen de leerkrachten bij elkaar voor overleg. Juul is ervan overtuigd dat moeder natuur de mensheid wat wil leren met dit virus. De kleuterjuf vindt het typisch dat het nu een pandemie is geworden en over zoveel continenten slachtoffers maakt.

Kwetsbare kleuters
Voor kinderen uit kwetsbare gezinnen is het niet fijn om thuis te zitten en is de situatie nu allesbehalve ideaal. Juf Juul geeft zelf via een videoverbinding les aan een kind uit een kwetsbaar gezin. Getracht wordt om het ritme dat op de vrije school worden aangehouden, via de videoverbinding over te brengen. “Als op maandag wordt geschilderd op school, gaan we op maandag nu ook via de videoverbinding schilderen. Zodoende is het voor de kwetsbare kleuter herkenbaar. Dit is overlegd met de betreffende ouders en biedt belangrijke structuur aan het kind. Dat doe ik trouwens ook met mijn eigen kinderen erbij, die ook bij ons op de vrije school in Oss zitten”

Kansen
Juf Juul ziet ook voordeel bij de situatie. “Ouders en kinderen krijgen nu meer de kans om te verbinden en quality time te hebben met elkaar. Eerder hadden we daarvoor weinig tijd door ons drukke leventje. Nu is die tijd ons wel gegund en ik geniet er met volle teugen van om dagelijks bij mijn kinderen te zijn en ze te zien ontwikkelen. En van een achterstand oplopen is geen sprake, aangezien de hele wereld een pas op de plaats moet maken door deze crisis. Als iedereen langzamer loopt, kom je toch allemaal tegelijk aan. Ik ben persoonlijk van mening dat onderwijs zich hoort aan passen aan het niveau en de leefwereld van het kind en niet dat kinderen in de maat moeten lopen om zo maar te voldoen aan het gemiddelde. Onderwijs wil graag dat alles meetbaar is maar ik vind de dingen die we niet kunnen meten in de persoonlijke ontwikkeling net zo waardevol.” Aldus Juul van Kempen, leerkracht op vrije school ’t Kleurenbos in Oss.

Mijn gekozen waardering € -

Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van de boeken: 'Bevingen' (2015), 'Kanker krijg je niet alleen' (2019), 'Het Groninger Forum, draak of icoon?'(2020) en 'Muaythai in vogelvlucht' (2020). Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen, Beijumkrant, Gazet van het Noorden, Nieuws Oss en Nieuws uit Nijmegen. Was hoofd- eindredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017 en in 2018 hoofdredacteur van de Gazet van het Noorden. Schrijft momenteel voor o.a. VechtsportInfo en Reporters Online. Doet naast journalistiek werk ook communicatie werkzaamheden voor Muaythai Organisatie Nederland. Is lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).