Op Stella Maris College in Meerssen beslissen leerlingen zelf wat ze volgende week gaan leren, en hoe. ‘Gepersonaliseerd leren’ volgens het Zweedse Kunskapsskolan.

In andere delen van het gebouw snellen leerlingen naar hun eerste lesuur, maar in deze vleugel van het Stella Maris College in Meerssen hangt nog een serene rust. Iedere schooldag begint hier met coachingsgesprekken. Wie geen gesprek heeft, komt later, of werkt aan een tafeltje in de open ruimte alvast aan een opdracht. Vroeger zat hier de openbare bibliotheek, nu is dit het het domein van een groep brugklassers die sinds dit jaar ‘gepersonaliseerd’ leert.

Ik had zin in vakantie

De dertienjarige Timo schuift aan bij coach Saskia Kersemakers. Ze bladert in zijn logboek, met het hoofd schuin leest Timo mee. “Je had ook Engels en Frans gepland. Hoe komt het dat je dat niet hebt gedaan?” “Ik had zin in vakantie”, zegt Timo. “Ja, ik ook”, verzucht Kersemakers.

Marten van de Wier is zelfstandig journalist en communicatieprofessional. Hij heeft speciale aandacht voor duurzaamheid, natuur en onderwijs, en is daarnaast specialist Zuid-Nederland.