Primeurpijn en scoopnijd – de vete tussen Volkskrant en NRC

Het was een beetje raar begin van een stuk: 'Het zijn een paar mooie documenten, die NRC Handelsblad uit het pakket van Edward Snowden heeft gevist, maar de grote lijnen waren al bekend. Welk nieuws is nieuw nieuws?’ Michael Persson nam de stand op in de Volkskrant-online: twee nieuwe feiten, twee bekende. Geen gekke score, maar waarom dan toch dat rare begin?

Maandag werd in de krant al een ander toontje aangeslagen, NRC krijgt alle credits, de toevoeging 'de grote lijnen waren al bekend' is verdwenen. Zelfs de kaart wordt overgenomen met een bronverwijzing naar NRC.

Op Twitter werd zaterdag de curieuze behandeling van de NRC-primeur door de Volkskrant snel opgepikt.

Nergens wordt NRC zo goed gelezen als op de redactie van de Volkskrant. En bij de NRC wordt de Volkskrant gespeld. De redacties houden elkaar scherp in de gaten. Dat leidt soms tot curieuze coincidenties. Op zaterdag 16 november pakten ze allebei uit met een vergelijking van vergelijkingsites voor zorgverzekeraars (met, volgens Independer, overeenkomstige fouten).

Afgunst

Bij de laatste Snowden-onthullingen waren de druiven kennelijk zuur voor de Volkskrant. Bij de val van Henk Krol waren de rollen omgekeerd, toen kaapte de Volkskrant de scoop weg voor de voeten van NRC (op basis van een tip die beide kranten hadden gekregen).

Tijdens de PCM-periode kenmerkte de concurrentie zich vooral door afgunst. Als de ene krant iets kreeg (next) wilde de andere dat ook (DAG). Maar na de komst van Peter Vandermeersch is de strijd geëscaleerd.

Vandermeersch zei openlijk dat de Volkskrant onbetrouwbaar was, maar verweet in een interne email zijn redactie ook dat ze links en rechts door hun Amsterdamse concurrent werden ingehaald. Zo onbetrouwbaar waren ze kennelijk ook weer niet.

Digitaal

De kranten concurreren op alle fronten. De Volkskrant organiseert discussies in de Rode Hoed – NRC lanceert een programma (discussies, lezingen, cultuur) in hun restaurant. NRC ging een jaar na de Volkskrant over op tabloid, verhuisde naar Amsterdam en kondigde aan naar de ochtend te gaan. NRC.next kreeg een zaterdag-editie. NRC een Amsterdamse bijlage en magazine LUX. NRC zette zwaar in op iPad-abo’s, lanceerde de Reader. De Volkskrant ging in de Android-tablets en broedt op een betaalde plus-editie.

Digitaal en qua productvernieuwing is NRC de winnaar. In print doet de Volkskrant het beter – hun grote digitale sprong voorwaarts is aangekondgd voor 2014.

De echte winnaar is natuurlijk de lezer. Sinds de strijd tussen NRC en Volkskrant is opgelaaid, zijn de kranten er alleen maar beter op geworden: betere verhalen, meer onderzoek, meer onthullingen, meer scoops en primeurs.

Ik wens elk medium een bloeddorstige concurrent toe.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.