Privacy is nog niet dood bij tieners in VS

'Privacy is dood' wordt vaak genoeg gezegd, maar de werkelijkheid ligt genuanceerder, blijkt opnieuw uit onderzoek.

Privacy is niet dood, maar de betekenis is veranderlijk. Die conclusie kun je trekken uit een onderzoek dat het Amerikaanse bureau Pew gisteren heeft gepubliceerd.

Het onderzoeksbureau ondervroeg vorig jaar bijna achthonderd tieners over hun gebruik van sociale media en ontdekte dat tieners meer informatie over zichzelf delen met anderen dan vroeger. Maar tegelijk houdt 60 procent zijn Facebookprofiel privé (dat wil zeggen alleen te bekijken door vrienden) en 25 procent gedeeltelijke privé (ook te bekijken door vrienden van vrienden).

Zes op de tien tieners op Facebook had in de maand voorafgaand aan de enquête de privacyvoorkeuren gecontroleerd – drie op de tien zelfs in de voorafgaande zeven dagen. Slechts 5 procent heeft nog nooit de privacyvoorkeuren bekeken (en 12 procent weet het of herinnert het zich niet). Minder dan 1 procent van de Facebookgebruikers vindt het aanpassen van de instellingen "zeer moeilijk"; meer dan de helft vindt het "helemaal niet moeilijk".

60 procent van de tieners in de VS op Facebook heeft een privéprofiel

Ook in Nederland zijn de privacyinstellingen van Facebook niet onvindbaar. Volgens een peiling van Peil.nl, die de website Nutech eerder deze maand publiceerde, zei 79 procent van de ondervraagden ooit de privacyinstellingen van hun Facebookprofiel te hebben aangepast. Juist onder de respondenten onder de 30 jaar was het percentage 'instellingen-aanpassers' het hoogst.

Tegelijk zijn de Facebookgebruikers volgens Pew wel gemakkelijker geworden in het delen van informatie over zichzelf. Het bureau had vijf types persoonlijke informatie uitgekozen (foto van zichzelf, naam van je school, woonplaats, e-mailadres en mobiele telefoonnummer) en vergelijk de bereidheid van tieners om deze te delen met de bereidheid in 2006. Voor alle vijf indicatoren waren meer mensen bereid om die informatie te delen. In 2006 was nog maar 2 procent bereid om zijn telefoonnummer te melden, dat is zes jaar later al 20 procent. 

'Privacy is dood' wordt vaak genoeg gezegd, maar de werkelijkheid ligt genuanceerder. 

Er zijn ook onderzoeken die suggereren dat mensen wel bezorgd zijn over privacy, maar dat niet direct op zichzelf betrekken. Facebookgebruikers zeiden in een onderzoek uit 2009 wel dat ze begrepen wat privacygevaren zijn, maar meldden ook dat ze veel persoonlijke informatie hadden gedeeld. Mensen van wie de privacy wel eens is geschaad, passen vaker de privacy-instellingen aan dan mensen die alleen maar erover hadden gehoord.

Of iemand zich in het algemeen zorgen maakt over privacy, lijkt los te staan van of deze persoon op Facebook zit, concludeerden Alessandro Acquisti en Ralph Gross in 2006. Algemene zorgen over privacy waren in 2006 een zwakke voorspeller voor Facebook-lidmaatschap.

Tegelijk betekent dit niet dat er nooit domme dingen worden gepubliceerd op Facebook. Kijk voor voorbeelden van wat mensen allemaal delen op We Know What You Are Doing.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.

Geef een reactie