Een ongeautoriseerd boek? Als dat maar goed gaat. In de praktijk betekent dat immers dat de hoofdpersoon in kwestie op geen enkele wijze heeft willen meewerken. Toch kan een boek óver (in plaats van alleen maar mét) iemand kan soms juist zeer verhelderend zijn. Zo ook in het geval van MAX – Het ongeauthoriseerde verhaal over de jongste Formule 1-winnaar ooit, geschreven door André Hoogeboom.

STEUN RO

‘Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.’ Was getekend: de auteur, in zijn epiloog.

Hoogeboom, sportjournalist van beroep en in die hoedanigheid namens het inmiddels ter ziele gegane persbureau GPD jarenlang volger van Formule 1, doelt met die opmerking op het niet meewerken van ‘Team Verstappen’ aan zijn boek.

Hij neemt het ze niet kwalijk, zo is de indruk bij het lezen van zijn verantwoording aan het einde van het boek. Sterker nog, stiekem is Hoogeboom vader Jos en zoon Max misschien wel dankbaar.  Want wat heeft het ook voor zin om nu al een biografie over Max Verstappen te maken? Hij is pas achttien jaar oud – op 30 september wordt hij negentien – en is nog maar net begonnen aan wat ongetwijfeld nog een even lange als imposante loopbaan wordt.

Hoe hij het echter al tot dit moment zover kon schoppen, is een verhaal an sich. En dat vertelt Hoogeboom op fraaie wijze. Niet louter vanuit zijn eigen ervaring of expertise, maar vooral aan de hand van enkele insiders. Mensen die goed kunnen oordelen over Verstappen junior; mensen die zijn opkomst meemaakten. Als kleine jongen al in de kartsport, maar ook recenter in de formulewagens en uiteindelijk de koningsklasse van de autosport zelf.

Door bijvoorbeeld interviews met onder anderen voormalig Formule 1-coureurs Jan Lammers en Giedo van der Garde schetst Hoogeboom een beeld van de ‘racecraft’ van Verstappen. Ook tv-commentator Olav Mol en een F1-insider als Kees van de Grint duiden hoe de coureur tot wasdom is gekomen. Zo is het een boek geworden waarin Hoogeboom uitlegt hoe Verstappen nu al furore heeft kunnen maken en ook hoeveel moois hij nog kan bereiken.

Soms hoef je niet zelf met een hoofdpersoon te spreken om tóch een goed boek te maken.

Hoogeboom bewijst het.

MAX – Het ongeauthoriseerde verhaal over de jongste Formule 1-winnaar ooit. André Hoogeboom. Karakter Uitgevers. 176 pagina’s. Prijs: 14,99 euro