Recensie Musical Hamilton

Een historisch verhaal in een bijzonder jasje.

Deze fascinerende musical prikkelt de zintuigen. Je krijgt het verhaal niet alleen te zien, maar ook nog eens te horen. Het stuk dompelt je onder in het leven van Alexander Hamilton, een van de belangrijkste grondleggers van de Verenigde Staten. Vanaf het begin tot het einde wordt je meegesleept in een moderne versie van het verhaal. De cast kiest ervoor om niet enkel te zingen maar ook te rappen. Een verrassende keuze die het publiek gegarandeerd geboeid houdt. Daarbovenop bestaat de cast uit getalenteerde acteurs en actrices die ook nog eens prachtig kunnen zingen.

Velen kennen Alexander Hamilton als een historisch figuur uit de Amerikaanse geschiedenisboeken. Toch is deze musical een interessante aanvulling op het klassieke verhaal Er wordt ingezoomd op het privéleven van Hamilton, iets waarover de geschiedenisboeken je weinig vertellen. Zo ontdek je aan het begin van de voorstelling dat hij een wees is, die in het revolutionaire New York een nieuw leven op wil bouwen. In New York leert hij Angelica en Eliza kennen, twee dochters van een rijke koopman. Hamilton ziet zijn kans en trouwt met Eliza. Door de Amerikaanse revolutie komt hij vervolgens in een diplomatisch milieu terecht, waardoor hij besluit mee te vechten voor de onafhankelijkheid van Amerika. Ik raad mensen die de musical willen bekijken daarom aan, om op voorhand de grote lijnen van de Amerikaanse revolutie even op te frissen. Doorheen de musical wordt er namelijk geen woord gesproken. Wanneer er verteld zou worden, maken de spelers gebruik van rap. Hierdoor krijgt het historische verhaal een modern karakter. Doordat alle teksten rijmen, is het voor de luisteraar wel gemakkelijk om te onthouden wat de spelers zeggen.

De musical heeft haar populariteit niet enkel aan het meeslepende verhaal, maar ook aan de prachtige muziek te danken. Het live orkest brengt de toeschouwers in de juiste sfeer en brengt de spanning die de acteurs en actrices in verschillende scènes voelen, over. Bovendien zijn de liedjes van de musical origineel, en worden ze gezongen door zeer getalenteerde artiesten. Een van mijn favoriete liedjes uit de musical is: “Satisfied”. Hierin brengt Angelica een toost uit voor het kersverse bruidspaar. Terwijl ze het glas heft, vindt er een “Rewind” plaats. De spelers gaan in slow-motion terug naar het moment waarop Eliza en Hamilton elkaar hebben ontmoet. Vanaf dat je in het verleden bent, schakelt Angelica van zang naar rap over. Zo wordt het duidelijk dat je in een flashback zit. Ze vertelt dat ze eigenlijk zelf met Hamilton wilde trouwen, waardoor je meer over Angelica’s gedachtegang te weten komt. Na de flashback ga je aan de hand van een versnelling terug naar het heden. Hierbij bewegen de spelers versneld, waardoor je even vergeet dat je naar een live musical kijkt. De manier waarop de actrice kan afwisselen tussen hoog zingen en rappen, is buitengewoon. Nog een lied dat me is bijgebleven, is: “Unimaginable”. Dit wordt deels door het personage Eliza gezongen. Hierin vergeeft ze haar man Alexander voor al de fouten die hij tijdens hun relatie gemaakt heeft. De actrice zingt dit lied zo breekbaar, dat ik een traantje niet kon bedwingen. De hoge noten die de actrice met gemak lijkt te zingen, bewijzen nog eens wat voor een getalenteerde cast deze musical heeft.

Ondanks het feit dat de spelers met weinig decor werken, lukt het hen toch ons mee te nemen in het verhaal. Dit komt vooral door de aangepaste belichting. Ik heb nog nooit een opvoering gezien, waarbij het licht een dergelijk grote rol speelt. De belichting verandert naargelang de plaats waar de spelers zich bevinden. Zo krijg je geel in New York, rood op het slagveld en blauw in het huis van Eliza. De lichten scheppen mee de sfeer en zorgen ervoor dat je nog meer in het verhaal gezogen wordt. Verder vind ik dat de mimiek van de spelers een grote rol speelt. Je kunt als publiek duidelijk zien hoe de personages zich voelen, en dit zorgt ervoor dat het verhaal volledig tot leven komt.

Toch maken de zware emoties en de serieuze teksten van de liederen het stuk niet langdradig. Dit komt grotendeels doordat er ook grappige elementen in de musical verwerkt zitten. Er wordt bijvoorbeeld op een grappige manier met karikaturen gespeeld. Zo gedraagt de koning van Engeland zich als een verwende man die enkel om zijn eigen welzijn geeft.

Hamilton is een zeer mooie en leerrijke musical voor jong en oud. De liedjes die de getalenteerde spelers brengen, bezorgen het publiek kippenvel. Door de manier waarop er met licht en mimiek gespeeld wordt, komt het verhaal tot leven. De afwisseling tussen zang en rapmuziek stopt het klassieke verhaal in een nieuw jasje. Kortom: het is een musical die je zeker gezien moet hebben.

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Mijn gekozen waardering € -