Regelzucht en controledrift maken bedrijfsvoering minder leuk

A/B MS JANTINE – Jan Wagemaker vaart samen met zijn vrouw op de kempenaar Jantine. Hij vaart zijn hele leven en verwacht zijn tijd vol te kunnen maken op dit schip, ondanks dat het in zijn beleving voor de kleine schepen minder wordt in de toekomst. Het baart hem zorgen dat in de laatste vijf jaar de regelzucht en de controledruk behoorlijk zijn toegenomen.

‘We hebben vijf jaar geleden een jaar aan de wal gezeten. De toegenomen regels en de handhaving daarna is opvallend. Je moet het ook treffen, er zitten ook goede handhavers bij. Wij hebben in de eerste vier jaar niemand gezien en nu lopen ze bij wijze van spreken de deur plat.’

Hij ergert zich het meeste aan de hoogte van de boetes en dat de diverse instanties als IL&T, RWS en de politie niet met elkaar in verbinding staan en onafhankelijk van elkaar dezelfde regels controleren en beboeten. Daarnaast merkt hij niks van de door de overheid beloofde verminderde regeldruk. ‘Er zijn behoorlijk wat controlerende instanties die hetzelfde controleren en daarvoor boetes schrijven. Je schrikt tegenwoordig als je een havenboot ziet varen. Er zijn momenteel zoveel regels. Je denkt de hele dag, ben ik niet in overtreding. Den Haag roept elke keer “We gaan de regeldruk verminderen!”, maar er komen alleen maar regels bij. Als je even geen zwemvest aan hebt, krijg je een enorme boete. Een collega moest EUR1200 betalen voor een paar verlopen brandblussers.’

Overheid beperkt exploitatie kleine vaarwegen

De kleine schepen hebben hun langste tijd gehad, verwacht hij, want er komen geen nieuwe schepen in de plaats voor degene die zijn gesloopt en de overheid maakt een bedrijfsmatige exploitatie langs de kleine vaarwegen steeds vaker onmogelijk. ‘Onze overheid doet niks om het bedrijfsleven langs de kleine vaarwegen in stand te houden. Vroeger voeren we bijvoorbeeld naar Hoogeveen. Daar vandaan vervoerden mensen damwand naar Duitsland. Maar tegenwoordig is die vaarweg in de winter dicht, omdat kunstwerken niet meer worden bediend. Dus zijn de bedrijven weggetrokken en gaan de schepen naar Meppel. Daar kun je het hele jaar voor de kant komen. Coevorden haalt nu het zand met vrachtwagens in Meppel, omdat de grote schepen voor een habbekrats naar die plaats kunnen varen. Dat soort beleid treft de kleine schepen. Cellulose voeren we vroeger ook veel, maar dat gaat nu ook in grote schepen. We hebben geluk dat het veevoer in partijen van 500 ton gaat.’

Hij is net als veel eigenaren van kleinere schepen verbaasd over het Vlaamse watertruckproject. In dit gesubsidieerde project vervoeren kleine schepen partijen over het water. ‘Het lijkt Rusland wel. De overheid is gewoon een staatrederij begonnen. Het zal wel net zo gaan als met de Neo-kemps en andere gesubsidieerde projecten. Als de subsidie op is, stopt het project en dan duurt het nog jaren voordat die schepen rendabel zijn in de markt.’

AOW’ers beconcurreren kleine scheepsvaart

In zijn markt zijn de schippers met een AOW een geduchte concurrent van de schippers zonder. Hij kan zich er wat bij voorstellen dat mensen doorvaren als ze de AOW-leeftijd hebben bereikt, maar stelt wel zijn vraagtekens bij de frequentie waarbij zij dat doen. ‘Wij lagen in januari drie weken stil, omdat mijn vrouw last heeft van haar voet. Toen zagen we AOW’ers drie keer per week voorbij varen. Sommigen op die leeftijd zijn helemaal dol. Ik kan het nog wel snappen. De AOW is geen vetpot en als je je schip niet kwijt kunt. Dan kun je best een paar reisjes doen. Maar zij varen als iemand van twintig in de rondte. Ik ken er die varen nog in de huur. Het zal wel een soort verslaving zijn.’

Jan vindt het nog steeds een goede keuze dat hij vijf jaar geleden weer is gaan varen. ‘Aan de wal ga je je toch vervelen. Je ziet aan boord heel andere dingen dan aan de wal. Dat ging ik toch missen en daarom hoef ik voorlopig niet aan de wal. Ik werkte op de rondvaartboot in Elburg. Dat is seizoenswerk. Na het seizoen krijg je twee maanden WW. De derde maand krijg je 70%. Daarna krijg je niks meer, maar dan is het januari en dan heb je februari en maart nog voordat je 1 april weer kunt beginnen. Ik vind het varen op zich nog steeds leuk, alleen de huidige regelgeving en hoe de overheid met ons omgaat ontneemt me de lust. Met mijn werk is niks mis.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Jantine
Lengte: 60 m
Breedte: 6,60 m
Diepgang: 2,50 m
Tonnage: 654 ton
Europanummer: 02005798
Motor: MTU 500 pk
Thuishaven: Zwolle
Eigenaar: VOF Jantine Wagemaker – Olthof

 

Mijn gekozen waardering € -