Als het openbaar vervoer vanaf 1 juni weer volgens de normale dienstregeling rijdt, hebben reizigers meer beenruimte dan ooit. De coronacrisis kan het reizen voorgoed veranderen.

STEUN RO

Afgeplakte stoelen, plastic schermen en stickers op de grond: de NS probeerden vorige week een nieuw concept uit. Speciale maatregelen in een al even speciale ‘anderhalvemetertrein’ moeten voorkomen dat reizigers elkaar straks besmetten met corona –of welk virus zich in de toekomst dan ook maar via de trein kan verspreiden. Honderd procent waterdicht is de oplossing niet, efficiënt evenmin: van alle dubbele stoelen is er minimaal één niet beschikbaar. Daardoor kunnen er in de spits honderden reizigers minder instappen. Doen ze dat toch, dan wordt de trein stilgezet –zoals vanmorgen op het traject Weesp-Amsterdam.
De NS zijn nog hard op zoek naar de juiste methode om besmetting van reizigers te voorkomen. Dus rijdt er tussen Zwolle en Groningen een speciale trein waarin de ideale ‘corona proof’ opstelling wordt onderzocht. Wordt het een scherm tussen de stoelen of toch een speciaal bordje dat moet voorkomen dat reizigers te dicht bij elkaar gaan zitten? Het is nog even afwachten, maar feit is dat er straks 60% minder ruimte in de trein kan worden gebruikt. Dat levert ironisch genoeg meer beenruimte op voor reizigers, maar maakt de dienstregeling een stuk ingewikkelder.

Coronadeeltjes op 10 kilometer hoogte

Ondertussen wordt ook in de luchtvaart gezocht naar een manier om veilig te reizen. Vliegen is te duur om alle stoelen onbezet te laten, dus kiezen luchtvaartmaatschappijen voorlopig niet voor de ‘treinmethode’. Geen extra beenruimte in het vliegtuig dus, waar reizigers ‘gewoon’ als sardientjes in blik zitten naast een wildvreemde. De internationale luchtvaartorganisatie IATA adviseert reizigers wel om mondkapjes te dragen, zodat er geen coronadeeltjes op 10 kilometer hoogte worden geïmporteerd. Stewards en stewardessen zouden daarnaast speciale maskers moeten dragen om verspreiding tegen te gaan. Overtuigd van het nut van mondkapjes is IATA-baas Alexandre de Juniac echter niet: de verspreidingskans in vliegtuigen zou volgens hem toch al laag zijn. Voorlopig lijken mondkapjes aan boord van vliegtuigen dus vooral een vrijwillige keuze –in tegenstelling tot in Nederlandse treinen en bussen, waar mondkapjesweigeraars op een boete kunnen rekenen. Luchtvaartmaatschappijen behouden echter hun keuzevrijheid. KLM liet daarom eerder al weten dat reizigers van de maatschappij wél een mondkapje moeten dragen.

Omgedraaide stoelen

Op de langere termijn zou het coronavirus vliegen tóch ingrijpend kunnen veranderen. Het Italiaanse Aviointeriors SpA presenteerde twee ontwerpen die de overdracht van ziektekiemen in krap bemeten vliegtuiginterieurs zou moeten reduceren. In het eerste ontwerp is de middelste stoel omgedraaid en zijn reizigers van elkaar gescheiden door middel van een kunststof scherm. Het tweede ontwerp bestaat uit veiligheidsglas dat op een bestaande stoel kan worden gemonteerd en daardoor ook geschikt is voor bestaande cabines.
Voorlopig zoeken luchtvaartmaatschappijen echter nog naar ad-hocoplossingen. In sommige landen moeten reizigers straks een medisch attest kunnen laten zien voordat ze mogen boarden. In Dubai wordt voorlopig bloed afgenomen bij reizigers naar en vanuit bepaalde landen.
Mochten maatschappijen toch besluiten om stoelen vrij te laten, dan kunnen ze die opvullen met vracht. Een olifant op de middenrij zal ingewikkeld worden, maar kleinere goederen zouden een oplossing kunnen zijn. Zoals dozen met coronatests. Of mondkapjes.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Pieter Beens is freelancejournalist en -fotograaf voor binnenlandse en buitenlandse media. Hij is gefascineerd door cultuur, technologie en luchtvaart. Een ogenschijnlijk onlogische combinatie, maar met een gemene deler: de consument. Die kiest, koopt, inspireert en staat aan het begin en einde van de waardeketen -en is bepalend in tijden van crisis en daarbuiten.