Marketingtips

Marketingtips

Het is niet alle journalisten aangeboren, maar wie zichzelf publiceert ontkomt er niet aan: marketing. Hoe goed je stukken ook zijn, als mensen ze niet onder ogen krijgen worden ze niet gekocht. Jezelf publiceren is de essentie van wat Reporters Online doet, vandaar dan ook deze handleiding. We gaan hier overigens niet in op kwesties als: waarom werkt op site Y het Facebook-delen niet goed? Dat is namelijk nogal aan verandering onderhevig, en we kunnen er doorgaans ook niet zelf iets aan doen.

1 - Less is more

Het is niet zo dat lezers het op prijs stellen als je zo veel mogelijk publiceert. Beter een keer in de maand een goed stuk dan een veelheid aan artikelen die eigenlijk maar half de moeite waard zijn. Ook jouw lezers hebben van alles en nog wat om handen en zitten niet te wachten op ‘veel’. Ze zitten te wachten op ‘goed’. In de meeste gevallen is het nuttig om je artikel niet zozeer als een artikel maar als een digitaal mini-boek te beschouwen. Dat boekje ligt een flink tijd op het schap, maak het voor mensen de moeite waard om het te blijven kopen.

2 - More is more

Ongeveer het omgekeerde geldt voor de marketing van je artikelen. Daar moet je zo veel mogelijk aan doen, uiteraard zonder mensen te stalken. Maar bedenk: je hebt iets moois gemaakt, dat mogen de mensen best weten. Stop daarmee ook niet op de dag nadat je artikel gepubliceerd is. Behalve bij echte actualiteit verouderen artikelen niet zo snel, en digitaal valt je artikel sowieso niet snel op (omdat er zo’n enorme zee aan informatie verkrijgbaar is).

Vuistregel: na 10 tweets over een artikel heeft 10 procent van je volgers daar iets van meegekregen. Op Facebook is dat percentage hoger, maar ook daar is herhaling, mits je het een beetje leuk brengt, aan te bevelen. Nogmaals: zie je artikelen als een miniboek, en hou daar bij marketing rekening mee. Ook voor boeken van een half jaar oud zijn kopers – als die kopers van het bestaan ervan op de hoogte zijn tenminste.

3 - Doe wat zinvol is

Gebruik voor je marketing de kanalen waarvan je het meeste resultaat verwacht. Je wordt voorlopig beslist niet rijk van deze vorm van journalistiek, zorg dus dat je zo effectief mogelijk met je tijd omgaat. Dat geldt op een aantal vlakken. Gebruik social media waar je in thuis bent en waar je veel volgers hebt en laat andere kanalen links liggen.

Kies, bij het promoten van artikelen, voor de kiosk waar je de meeste resultaten denkt te kunnen behalen. Op dit moment is dat Blendle/Cafeyn, maar het is niet gezegd dat dat zo blijft.

We verkopen sinds enige tijd ook, met Blendle/Cafeyn als betaalsysteem, artikelen op Reporters Online zelf. Dat betekent dat je links van Reporters Online zelf (dus niet Blendle/Cafeyn) kunt delen waarna mensen met hun Blendle/Cafeyn-account je stuk kunnen kopen.

Andere, simpele tip: mail een link naar je artikel rond aan vrienden, contacten, bekenden en zo meer. Kan via nieuwsbrieven, maar vaak is een eigen mail beter. ‘Ha, heb stuk gemaakt, best leuk geworden, als je wilt lezen: klik hier.’ Dat vindt niet iedere ontvanger leuk uiteraard, dus maak een voorselectie. Bijvoorbeeld door mensen te vragen of ze zo’n mail op prijs stellen. Hetzelfde geldt voor het ontvangen van een nieuwsbrief.

4 - Gebruik alle technische mogelijkheden die je door anderen gratis krijgt aangeleverd

 

Facebook
Je kan je bericht natuurlijk delen met je eigen vrienden, maar dat is niet alles. Je kan ook op zoek naar relevante pagina’s om je stuk op te delen. Een stuk geschreven over hockey? Plaats het dan ook op de pagina van de Nederlandse Hockeybond. Iets geschreven over Griekenland? Er bestaat zeker een pagina met Griekse reistips. Plaats het daar.

Helemaal handig is het natuurlijk als je contact legt met de beheerders van desbetreffende pagina’s en Facebook groepen, zodat ze het zelf delen met hun ‘likers’ en groepsleden.

Verder kan je mensen een privébericht sturen, als je bijvoorbeeld denkt dat ze je verhaal speciaal leuk vinden. (Heey vriendje x, jij houdt toch zo van de Tour de France? Ik heb dit stuk geschreven over deze wielrenner. Misschien leuk om te lezen en te delen?)

LinkedIn
Ook hier kan je artikelen met je eigen achterban delen, maar ook op zoek naar relevante groepen. Een stuk geschreven over onderwijs? Daar bestaan LinkedIn-groepen over? ZZP-beleid? Idem!

Twitter
Ga er vanuit dat als je over je verhaal 20 keer tweet, dat 20 procent van je volgers het heeft gezien en 2 procent ook daadwerkelijk je link heeft aangeklikt. Dat is nu eenmaal de online realiteit. 1x tweeten is niet genoeg.

Denk er verder aan om de mention @Reporters_nl in je tweet te zetten, dan retweeten wij. Denk daarnaast aan relevante hashtags en eventueel de hashtag #Blendle/Cafeyn.

Ook hier kan je weer privéberichten sturen, werkt heel goed.

Selecties delen

Laatste tip: je kunt meer delen dan alleen artikelen, bijvoorbeeld ook – via zoekopdrachten – selecties van je artikelen. Denk: alles wat ik gepubliceerd heb over het WK. Werkt iig bij Blendle/Cafeyn redelijk goed.

Via ankeiler/nieuwsbericht meeliften met bereik grote gratis site

Wat ook goed kan werken is een poging doen om mee te liften op het grotere bereik van gratis websites. Wat je doet is het volgende: je maakt op basis van je uitgebreide verhaal een kort nieuwsberichtje met daarin de belangrijkste feiten en/of quotes. Daaronder plaats je de zin: lees het uitgebreide verhaal in bv Blendle/Cafeyn. Vervolgens biedt je dat nieuwsbericht aan aan een gratis site met groot bereik. Je kunt ze uiteraard ook vragen om zelf naar een artikel van jouw hand te linken.

Let op: je nieuwsberichtje moet wel ‘af’ zijn. Het mag nieuwsgierig maken naar het grote verhaal, maar moet op zichzelf kunnen staan. Alleen dan hebben de gratis sites iets aan je bericht. Zorg ook dat zij er niet meer aan hoeven sleutelen, daar hebben ze sowieso geen zin in.

Verder: ga geen uren sleutelen aan je nieuwsberichtje. Zoiets moet je in 15 minuten af kunnen hebben.

Ten slotte: bereik is belangrijk, maar focus op de doelgroep ook. Schrijf je over literatuur, ga dan eens op zoek naar het grootste gratis literatuurblog van Nederland en leg contact met de hoofdredacteur aldaar. 10 tegen 1 dat ze zitten te springen om gratis content.

 

5 - Zorg voor volgers

Hoe meer mensen je kunt bereiken, hoe beter het is. Vuistregel: vertel volgers niks wat je niet zelf zou willen horen. Op dit moment is vooral het opbouwen van een netwerkje binnen Blendle/Cafeyn interessant, althans: voor onze vorm van journalistiek.

Volgers in Blendle/Cafeyn krijg je door a) interessante stukken te delen, b) andere mensen te volgen c) de link naar je gebruikerspagina op social media te zetten met de mededeling: volg mij en ik volg jou, in talloze varianten en d) een link naar je gebruikerspagina in je nieuwsbrief mee te nemen, als je die hebt.

Dit is met name van belang omdat wij voorlopig de enigen zijn die structureel en actief op Blendle/Cafeyn (en de andere kiosken, als die hier beter in worden) en op social media stukken zullen promoten. Journalisten in vaste dienst zullen dit hoogstens een beetje voor de lol doen, freelancers die publiceren via media zijn er nogal kribbig over dat ze zelf niks van eventuele opbrengsten terugzien en zullen dus doorgaans ook niet heel actief zijn. Wij wel, wat in ieder geval nu als voordeel heeft dat we het in de kiosken relatief goed doen (op dit moment eigenlijk: belachelijk goed, gezien onze onbekendheid).

6 - Reporters Online

We beschikken over een 13K Twitteraccount, dat zal in de toekomst vooral voor retweets gebruikt gaan worden. Wegens overstelpende drukte. Vandaar het belang van de mention @Reporters_nl. Verder: volg, deel, retweet, like elkaars stukken. Wij ondersteunen daarbij, maar regel het ook onderling aub. Nogmaals: vertel niks wat je niet zelf zou willen horen, het moet wel een beetje leuk blijven allemaal.

Reporters Online heeft een Facebook-pagina die af en toe in te zetten is. Wij merken in de praktijk daarbij ook dat Facebook persoonlijker is dan Twitter en minder geschikt voor collectieve marketing. Je kunt het beter zelf doen. In bijzondere gevallen is het wel mogelijk om betaalde Facebook-campagnes in te zetten. Onze ervaring is: prima prijs/kwaliteitsverhouding

7 - Timing

Het beste moment voor het publiceren en promoten van betaalde digitale artikelen is naar onze (nog beperkte) ervaring door de week ’s avonds, met een uitloop naar zaterdagochtend. In het weekend doen mensen andere dingen, overdag doordeweeks werken ze.

8 - Bereik

Zeker voor webjournalisten zijn publiceren en bereik vrijwel synoniem. Bijna iedereen die bij ons begint vraagt: hoeveel mensen heb ik bereikt? Ons antwoord is dan doorgaans: geen flauw idee, we kijken daar nooit naar, maar je hebt zo en zo veel artikelen verkocht. Het bereik van betaald digitaal publiceren is veel (dat moet je lezen als: heel erg veel) minder dan van gratis digitaal publiceren. Het zijn tot op vrij grote hoogte ook wezenlijk andere markten: veel gelezen journalisten verkopen beslist niet per definitie ook veel artikelen.

Niettemin kan het soms prettig zijn om veel bereik met je artikelen te krijgen. Daar zijn meerdere mogelijkheden voor:

- Je kunt een artikel tegelijk gratis en betaald aanbieden, bijvoorbeeld gratis op je eigen site. Het valt doorgaans niet erg op, dus het kan, maar mensen die het wel opvalt reageren niet erg hartelijk op zoiets;

- Je kunt een selectieve groep lezers gratis laten lezen. Vink dat de 'Pay with Blendle/Cafeyn' button af op Reporters Online en geef de link aan wie je maar wilt (op RO zelf is, in tegenstelling tot Blendle/Cafeyn, weinig bezoek, dus het kost je geen geld op die manier).

- Het zou in toenemende mate mogelijk moeten worden om combi’s te maken tussen gratis en betaalde artikelen. Standaard liggen er twee opties voor de hand: (een deel van) een nieuwtje, en een selectie van leuke quotes. In beide gevallen dus met een link naar een betaald stuk.

- We hanteren als uitgangspunt dat de journalist steeds meer zelf een merk wordt, en zo nu en dan werkt die gedachte verrassend goed. Dat betekent dat mensen op radio & TV verschijnen, boeken schrijven etc. Laat ons dit weten middels a) een tweet met mention @Reporters_nl, zodat we kunnen retweeten en b) waar voor de hand liggend een mailtje, zodat we, als de tijd het toelaat, wat extra marketing kunnen doen of acties kunnen als het heugelijke RTV-moment zich voltrekt of het boek uit komt…..

9 - Lange termijn

In de eerste plaats moet je onthouden dat je best wat langer aandacht aan je verhaal mag geven dan enkel op de dag dat het is gepubliceerd. Zo zullen best veel van je volgers niet dagelijks op Twitter kijken. Als je verhaal enigszins tijdloos is, verspreid het dan de dag na, de week na én de maand na publicatie gewoon nog eens een paar keer. Is zo gedaan en je verdient er wat extra mee. Let op: dit kan dus ook met columns!

Daarnaast is het mooie van online journalistiek dat je direct een prachtig archief hebt. Maak daar gebruik van! Heb je enkele maanden geleden een achtergrond over Poetin geschreven en is de man nu weer in het nieuws? Verspreid je achtergrond dan nog eens een keer!

10 - Vaak verkopen

In onze ogen is Reporters Online 1 van de 10 dingen die je als freelancer moet doen om enigszins acceptabel loon na werken te krijgen en te houden .Van ons alleen word je niet rijk. Probeer een artikel daarom op 10 verschillende manieren te verkopen: verkoop het eerst aan een opdrachtgever, publiceer het op Reporters Online (een tijdje later wellicht en eventueel lichtt veranderd, en verkoop het daar via Blendle/Cafeyn, probeer artikelen te crowdfunden, bundel je verhalen dan tot een boek of E-book, ga daarover lezingen geven, kom ermee op de radio, etc, etc.

Mijn gekozen waardering € -