ALICANTE – De Spaanse douane heeft met een spectaculaire actie op de Middellandse Zee de voormalige Nederlandse viskotter Trip Tender aangehouden. Dat gebeurde kort na middernacht op vrijdag 18 mei. In het ruim werd een partij van ongeveer 15 ton hasj gevonden. De vierkoppige bemanning is aangehouden. Onder hen drie Nederlanders.

STEUN RO

Het enteren en vervolgens arresteren van de bemanning gebeurde na een gecoördineerde actie van de Spanjaarden samen met de Nederlandse, Portugese en Italiaanse autoriteiten. Het schip werd volgens een bericht van de Spaanse Guardia Civil al gevolgd sinds het vertrek begin mei vanuit de haven van Stellendam. De Trip Tender voer vervolgens via de Straat van Gibraltar naar de westelijke Middellandse Zee, een gebied waar veel drugshandel plaatsheeft.

Overmeesteren

Op 18 mei werd kort na middernacht ingegrepen toen de kotter zich op een positie van 110 mijl ten zuidoosten van Cabo de Palos bevond. In volle vaart en ruige zee zette de bemanning van het patrouilleschip Arao de achtervolging in. Tijdens een spectaculaire actie werden zeker twee gewapende douanebeambten overgezet. Die wisten zonder veel moeite de twee bemanningsleden op de brug te overmeesteren. Ook twee andere bemanningsleden aan boord werden gearresteerd. Het gaat om drie Nederlanders en een Bulgaar. Een video van het enteren van het schip en het overmeesteren van de bemanning is te zien op Youtube via goo.gl/S2HJtZ

Het schip wordt beschouwd als ‘schip zonder vlag’

De 25,40 meter lange Trip Tender voer onder de vlag van Malta. Tenminste, dat werd door de bemanning opgegeven. Maar bij controle bleek dat het schip niet in het scheepsregister van Malta voorkomt. Daarom wordt het beschouwd als ‘schip zonder vlag’.

Proefvaart

De kotter was volgens de opgave in AIS op weg naar de Griekse havenstad Piraeus. In de haven van Scheveningen is te horen dat de Trip Tender begin april naar Bulgarije is verkocht. Er zou toen een korte proefvaart zijn gehouden waarna het schip op weg ging. Maar volgens de gegevens in het GISIS-register van de IMO blijkt dat het schip in elk geval op 14 mei nog onder Nederlandse vlag was ingeschreven.

Directeur Dick Roos van rederij Trip zegt het schip in oktober al verkocht te hebben en staaft dat met een uittreksel uit het kadaster. De koper was een Bulgaar, zegt Roos. ‘Hij zei dat hij in Bulgarije er iets soortgelijks mee wilde gaan doen als wij hier doen, zoals duiken en vissen. Dat is een sector die daar nog niet zo ontwikkeld schijnt te zijn. Dus op zich een redelijk verhaal.’ Het schip is na de koop voor werkzaamheden in Zaandam geweest en lag daarna weer even aan de kade in Scheveningen. Roos zegt wel geschrokken te zijn van wat er nu met het schip is gebeurd, zeker omdat de Trip Tender lange tijd in het bezit van de familie is geweest. ‘Nu zal het waarschijnlijk ergens gaan wegroesten, dat is toch jammer.’

De Trip Tender kreeg ooit enige bekendheid vanwege werkzaamheden voor de zeezender Radio Noordzee

De Trip Tender maakte vele jaren sportvistochten op makreel en andere vis vanaf de Dr. Lelykade in Scheveningen. Begin jaren ‘70 kreeg het schip enige landelijke bekendheid vanwege werkzaamheden voor de zeezender Radio Noordzee. Het schip was als tender de belangrijke schakel tussen de wal en het zendschip Mebo 2. Behalve diesel en proviand werden ook de programmabanden en de diskjockeys naar boord gebracht. De Trip Tender werd daarom in de programma’s regelmatig genoemd.

Straatwaarde

Het schip is door de douane naar Alicante gesleept, waar de vier gearresteerde opvarenden werden opgewacht door agenten van de Guardia Civil en de Nationale politie van Spanje. Daar werd ook de lading hasj aan land gebracht. De geschatte straatwaarde is rond de 150 miljoen euro. In afwachting van wat er verder gaat gebeuren is het schip in Alicante aan de ketting gelegd. De Guardia Civil wilde niet ingaan op verdere vragen.

Volgens het ANP  heeft de politie in Nederland  de huizen van de verdachten in Tholen (Zeeland) en Harlingen (Friesland) doorzocht. Of daar iets is gevonden is niet duidelijk.

Foto’s: Guardia Civil

    Bart Oosterveld is journalist. Hij schrijft voor Weekblad Schuttevaer (anno 1888) over de binnenvaart en de rest van de maritieme wereld, .