Schiphol blijft innoveren

Afgelopen donderdag gaf staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu samen met Schiphol Group topman CEO Jos Nijhuis en KLM directeur COO Pieter Elbers het startsein voor de eerste fase van het Masterplan Schiphol. Want Schiphol gaat weer op de schop. Voor deze eerste fase van het Masterplan 2025 kreeg Schiphol Group volledige instemming van KLM en de BARIN (Board of Airline Representatives). Jos Nijhuis zei: “Elke drie jaar zullen we alle nodige investeringen afstemmen met elkaar.”

Nieuw hotel 

Tot 2020 zal Schiphol € 1 miljard investeren in infrastructurele verbeteringen. Hiervan gaat € 350 miljoen naar de nieuwe centrale security controlegebieden, en nog eens € 350 miljoen naar de nieuw te bouwen A-pier met tien contact gates.  De rest € 300 miljoen zal worden besteed aan diverse projecten, zoals renovaties aan lounges en een nieuw airport hotel. Schiphol Vastgoeddochter Schiphol Hotel Property Company bouwt een nieuw Hilton Worldwide hotel met 443 kamers, 23 conferentieruimten, executive lounges en een ballroom voor 600 mensen. Schiphol Group CCO (Chief Commercial Officer) Maarten de Groof vertelde: “Het nieuwe hotel vervangt het huidige Hilton hotel dat medio 2015 zal opengaan.” Het kubusvormige hotel werd ontworpen door Mecanoo architecten uit Delft. Het Britse Hirsch-Bedner Associates (HBA) zorgt voor het interieurontwerp.  

Eerder voltooide Schiphol zijn nieuwe € 800 miljoen kostende 70 MB (miljoen bagagestukken) bagage afhandeling Zuid en knoopte alle andere bagage afhandeling kelders onder de pieren aan elkaar met zijn ‘backbone’ ofwel ruggengraat. IBM en Vanderlande Industries uit Veghel vormden een consortium bij deze gelegenheid.

Centrale beveiliging

De eerste werkzaamheden zullen bestaan uit aanpassingen in alle vertrekhallen en pieren in het niet-Schengen gebied. Deze zijn nodig om passagiers te verplaatsen naar een van centrale beveiligingscontrole gebieden; net als nu al het geval is met het intra-Schengen verkeer. Alle gates zullen daarna worden ontlast van beveiligingscontroles. Deze  investeringen worden gedeeltelijk gefinancierd uit de gebruikersgelden van de airlines. Verder zal Schiphol bezuinigen door efficiëntere operaties. “De overgang van decentrale naar centrale security controlegebieden zullen een reductie van het aantal benodigde security controlepunten van 110 tot 50 betekenen”, aldus Nijhuis. “en beveiligingspersoneel kan zo efficiënter worden ingezet. Voor onze airlines betekent dit tijdwinst en voor onze passagiers meer gemak.”

Om ruimte voor deze procesverandering te schetsen wordt een extra etage gebouwd op de E, F en G pieren, terwijl de huidige vloerruimte opnieuw wordt ingericht  ten behoeve van de security controle filters. Zo kan Schiphol aankomend en vertrekkend passagiersverkeer scheiden in het niet-Schengen gebied. 

A-pier

Daarnaast zal de compleet nieuwe A-Pier worden gebouwd met beperkte check-in en aankomstfaciliteiten aan het einde van de B-pier, en zal in 2016 worden geopend. “Deze nieuwe A-pier zal 2.5 – 3 miljoen jaarlijkse passagiers aan onze capaciteit toevoegen”, zegt Nijhuis. De A-pier wordt verbonden met de naastgelegen B-pier door een tijdelijke voetgangersbrug. In volgende fasen zal de A-pier zijn eigen permanente toegang krijgen tot de terminal.

Deze uitbreiding wordt gebruikt voor Europese vluchten van de KLM en zijn Skyteam partners.  Deze vinden vooral plaats in vertrekhallen 1 en 2, het drukste gebied op de luchthaven. “Onze nieuwe A-pier voegt meer capaciteit toe, waar KLM en zijn partners hun operaties kunnen concentreren in een enkel gebied”, legt Nijhuis uit. Belangrijk is het flexibele modulaire ontwerp van de A-pier. “zowel de nieuwe pier als uitbreidingen voor check-in faciliteiten zullen modulair worden gebouwd en kunnen gemakkelijk worden uitgebreid. We willen desinvesteringsrisico’s zoveel mogelijk reduceren”, licht Nijhuis toe. Hoe dan ook, Schiphol’s masterplan 2025 voorziet in een tweede en derde pier en wellicht ook een Terminal Oost in volgende uitbreidingsfasen. Maar hiervoor zal KLM’s huidige cargo center en catering faciliteiten moeten worden verplaatst in de toekomst.

One terminal concept

Schiphol bewandelde een lange weg en kent een lange geschiedenis sinds zijn eerste opening in 1916 en ingebruikstelling van zijn ‘nieuwe’ huidige terminal in 1967. Toen opende de luchthaven met drie pieren en een capaciteit van zes miljoen passagiers per jaar. De terminal is modulair ontworpen, zodat aan beide zijden gemakkelijk kan worden uitgebreid. De grootste terminaluitbreiding Terminal West (hallen 3, 4) werd in 1993 geopend. Vanaf nu zullen uitbreidingen vooral aan de oostelijke zijde naast de B-pier plaatsvinden.

“We besteden veel tijd aan onderzoek naar de beste uitbreidingsmogelijkheden op Schiphol”, zegt Nijhuis. “Een van de opties was om een nieuwe tweede terminal te bouwen aan de andere kant van de A4 bij de Polderbaan. Bussen of onbemande people movers zouden passagiers kunnen vervoeren tussen de terminals. Deze optie heeft het niet gehaald: we blijven bij ons one-terminal concept”, erkent Nijhuis. “Deze zomer zullen de passagiers de eerste werkzaamheden zien op Schiphol”, zegt Nijhuis, “Noodzakelijke aanpassingen  om de centrale security mogelijk te maken zouden in 2015 voltooid moeten zijn.” In 2020 verwacht Schiphol zo’n 62 miljoen passagiers te verwerken.

Mijn gekozen waardering € -

Frits Njio is ruim 25 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verscheen zijn non-fictie bundel Boekie! bij uitgever Boekscout in Soest. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.

Geef een reactie