Tientallen Scholieren uit Muiden, Muiderberg en Weesp gaan straks in het nieuwe schooljaar over een donker onverlicht fietspad naar het IJburgcollege in Amsterdam. Sommigen vallen door de gladheid, anderen voelen zich er onveilig, leerde de afgelopen winter. Dat komt door sluiting van een weggetje van 500 meter door Diemen, de Nuonweg. De leerlingen moeten maar omfietsen, vindt Diemen. Maar dat kost gauw een kwartier extra, zeggen leerlingen. Naast de IJburgers en de Maxis hebben zij last van sluiting van de Nuonweg. Van de Nuon mag die weg open, mits veilig.

STEUN RO

Een door Amsterdam beloofd verkeerskundig onderzoek, een van de wensen van de gemeente Diemen, voordat het over heropening van de Nuonweg wil praten, is na de zomer pas klaar. De ongemakken duren voorlopig dus voort. 'Het is echt heel erg stom dat Diemen die Nuonweg sloot’, zegt de 13-jarige Roos van der Toorn, leerlinge van het IJburgcollege die al een flinke valpartij meemaakte op het onverlichte ‘schapenpad’, de Diemerzeedijk.

Diemen sloot de Nuonweg in 2014. Het weggetje van 500 meter was een tijdelijke ontsluitingsroute voor IJburg over het Nuonterrein, maar het weggetje blijkt intussen onmisbaar. Voor IJburgers om hun boodschappen te doen bij de Maxis, en voor scholieren om naar school te gaan. Diemen houdt echter vast aan sluiting. Diemen noemt heropening ‘lastig’. Diemen heeft Amsterdam een wensenlijst gegeven voordat over heropening kan worden gepraat. Een ervan is het onderzoek naar sluipverkeer. De hoofdstad gaf eerder aan dat dat onderzoek voor de zomer klaar zou zijn. Maar dat heeft Amsterdam niet gered. Het wordt nu na de zomer, laat een woordvoerder van Amsterdam weten. Waarom dat vertraagd is, kon hij niet zeggen.

Dat onderzoek betreft verkeerstromen als de Nuonweg open zou zijn. Andere varianten waarmee de Maxis bereikbaar zouden zijn, zoals langs de parallelbaan van de A1 of de Fortdiemerweg worden niet onderzocht. Waarom Amsterdam alleen de openstelling van de Nuonweg onderzoekt, kon de gemeente niet zeggen. In ieder geval ziet de Maxis graag een zo breed mogelijk onderzoek, meldt woordvoerder Olguita Oudendijk.

20 kilometer omrijden

De Maxis heeft flink last van de sluiting. Die leidt intussen tot 12 procent minder dalende bezoekersaantallen voor de Maxis in Muiden, de IJburgers moeten 20 kilometer omrijden voor hun boodschappen en voor de scholieren is er een grote sociale onveiligheid en een verkeersonveilige situatie ontstaan, zegt schoolleider Nico Moen van het IJburgcollege. Volgens Diemen kunnen de scholieren ook 1200 meter omfietsen en dan hebben ze wel een verlichte route. Zachtjes uitgedrukt is dat een onbevredigend antwoord, zegt schoolleider Nico Moen. Desgevraagd laat Diemen weten dat berichten van valpartijen en sociale veiligheid voor de schoolkinderen niet tot andere inzichten leiden.

Olguita Oudendijk van de Maxis snapt niets van de houding van Diemen. ‘Ik heb bewoners even gevraagd wat zij van de situatie vinden. Mijn mailbox zit vol met vragen of die weg alsjeblieft open kan.’ Niet iedere IJburger denkt er zo over. Architect Harvey Otten ziet liever meer buurtwinkels op IJburg. Meer winkels waren aanvankelijk wel gepland, maar volgens Oudendijk geschrapt, omdat IJburg veel kleiner is uitgevallen dan de geplande 42.000 inwoners.

Diemen als klein Gallisch dorpje

Op het IJburgcollege zien scholieren en personeel de houding van Diemen als pure pesterij. Medewerker Lars van Gils: ‘Ik woon op IJburg. Ik doe mijn boodschappen graag bij de Maxis. Ik kan er alles vinden wat ik nodig heb, ik kan er gratis parkeren en voor de deur, waarom mag dat niet van Diemen? Ik denk dat het pure pesterij is door Diemen van Amsterdam als het kleine Gallische dorpje dat zich verzet tegen de grootmacht.’ Eerder al noemde hoogleraar consumentengedrag Cor Molenaar sluiting van de weg al pure pesterij van de consument door Diemen. ‘Die consument moet je niet straffen, die moet je belonen. Anders verdwijnt de klant nog sneller naar internet’, zei hij toen.

‘Echt heel erg stom’, noemt de scholiere Roos het afsluiten van de Nuonweg door Diemens wethouder Lex Scholten. Zelf heeft ze het letterlijk aan den lijve ondervonden. Het schapenpad, de Diemerzeedijk,  waar de leerlingen in de zomer tussen de schapen door fietsen, wordt in de winter niet gestrooid. Door de gladheid in de afgelopen winter maakte ze een lelijke val. Haar kleren en de fiets waren nog heel. ‘Maar ik had wel wekenlang overal pijn. Ik vind het echt heel erg stom dat ze die Nuonweg hebben gesloten.' Vriendinnen van haar uit Muiderberg en Weesp sluiten zich er bij aan.

Niet alleen over donkere dijk

Ook Arwen de Vries van dertien gaat over de donkere Diemerzeedijk.  Zij durft er niet alleen te fietsen en spreekt altijd met andere scholieren af om over het schapenpad te fietsen. Maar haar tweelingzusje die op het IJburgcollege op Zeeburgereiland zit, fietst soms wel alleen. Het is niet echt heel fijn allemaal, zegt Arwen. Voor iedereen is sluiting van de weg lastig. Arwen: ‘Ook mijn vader heeft er last van, Hij moest laatst even met de auto naar de fietswinkel op IJburg. Dan moet hij 20 kilometer omrijden.’

Arwen vindt het gladde onverlichte pad eng.

Een andere school is ook niet zomaar voorhanden. Veel kinderen moeten dan naar Het Gooi, naar Bussum.  Maar dat is geen oplossing, zegt Nico Moen. Ouders en leerlingen kiezen bewust voor het IJburgcollege. Dat is geen traditionele school, maar het heeft een concept van leergemeenschap. Iedere dag bijvoorbeeld begint de mentor van de groep de dag met zijn of haar groep. Aan het eind sluiten mentor en groep de dag ook weer samen af. In het Gooi vinden ze dat niet.

Nuon: weg kan open, mits veilig

De eigenaar van de grond waar de weg op ligt, Nuon, vindt dat het aan de gemeenten is om de kwestie van de weg op te lossen. ‘Wij hebben geen standpunt. Alleen moet de weg dan wel aan de verkeereisen voldoen en daaraan voldoet de weg nu niet.’  Olguita Oudendijk: 'Amsterdam heeft al toegezegd het upgraden van de weg te willen betalen. Diemen hoeft alleen maar besluiten  de weg te openen. Voor de leefbaarheid van de IJburgers, de veiligheid van  de schoolkinderen en voor ons is dat van groot belang.’

Politiek beschouwer en analist. Werkzaam als zelfstandig journalist met uitgebreide kennis over de EU en stedelijk bestuur en de actuele vraagstukken die daar spelen, op het gebied van onderwijs, arbeidsverhoudingen, en identiteit.