Vroeger, toen Duitsland nog ver weg was en de Chinese draak, zoals het hoort, lag te ronken. En je peuken uit kon drukken in een vat benzine.

STEUN RO

Nonchalant je sigaret uitdoven in een vat benzine, dat deed een zekere vrachtwagenchauffeur met een grijns op zijn gezicht. Als je de smeulende peuk maar snel genoeg onderdompelt, ontploft er helemaal niets. Het is een van de sterke verhalen die ik me herinner uit mijn jeugd, toen mijn vader en ooms een transportbedrijf runden in Oost-Groningen, vlakbij Duitsland.

De Chinese draak die toen nog sliep, spuwt nu zijn vuur over alle uithoeken van de aardbol

Hoe dichtbij (de grens kon ik vanuit onze achtertuin zien liggen) dat land ook lag, tegelijk was het zo ver weg. Spanje en Portugal golden zelfs als exotische bestemmingen, global warming bestond nog niet en de Magirus-Deutz trucks waar ik wel eens in mee mocht rijden (de Rotterdamse haven maakte grote indruk) hadden een uitstoot waar je u tegen zegt. Van de diesellucht tot de naaktposters in de werkplaats, het clichébeeld was tot in de kleinste details af.

Fast forward drieëndertig jaar.

Draak

Pas relatief kort in de zetel van hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport beland, valt mij al terugblikkend met extra scherpte op hoe snel en ingrijpend de wereld is veranderd, zeker ook de transportwereld. De Chinese draak die toen nog sliep, spuwt nu zijn vuur over alle uithoeken van de aardbol. De megaschepen die vanuit het Verre Oosten komen zijn veel voller beladen dan op de terugweg; het moge duidelijk zijn naar welke kant de handelsbalans uitslaat.

De laatste weken van het jaar zette de Transportindex een ongekende eindspurt in

De transportsector is meegeëvolueerd met de globalisering én de scherpere eisen voor veiligheid en milieu. Anno 2013 kun je bij wijze van spreken zonder probleem een astma-patiënt aan de uitlaat van een Euro VI-vrachtwagen hangen, zo veel schoner is de uitstoot geworden. En Nederlandse ondernemingen moeten van zich af bijten in een felle strijd met de ‘goedkope’ Oost-Europeanen. Om een idee te geven: in de Duitse tolcijfers zijn onlangs voor het eerst de Roemeense en Bulgaarse wagens de top tien binnengereden…

Verliezer

Afgelopen jaar kende ook de schok van de vorming van “P3”, de alliantie van de drie grootste containerrederijen Maersk, MSC en CMA CGM, voortgekomen uit de strijd om meer en meer efficiency. Een spannend proces met Antwerpen als voorlopige winnaar en Rotterdam, dat door die alliantie minder schepen in de haven mag verwelkomen, als ogenschijnlijke verliezer – al is het nog de vraag wat de mededingingsautoriteiten gaan doen.

Intussen worstelen de Nederlandse ondernemers zich een weg omhoog uit de crisis. De laatste weken van het jaar zette de Transportindex een ongekende eindspurt in. Een opsteker aan het einde van een pittig jaar en hopelijk een voorbode van betere tijden. Al durf ik daar geen peuk om te verwedden, laat staan in een vat benzine te stoppen. Het knallen bewaar ik liever nog even.

Ik wens u het allerbeste voor 2014!

Deze column verscheen eerder in Nieuwsblad Transport.

    Journalist en columnist. Schrijft over alwat voor zijn pen komt, van Haagse politiek tot terrorisme. Beukt er graag op los met de filosofenhamer. Classicus en volgeling van Dionysus, liefhebber van spot en ironie, slaat nooit een cappuccino af.