De Parijse opera bestaat 350 jaar. Revoluties en een moordaanslag: dit icoon overleefde alles. Een spectaculair seizoen met een half geflopte Berlioz en een romantische nimf. Elite? Zelfs Russische Instagram-starlets kijken mee.

STEUN RO

Boe! Boe! Een pandemonium breekt uit in de hoofdzaal van de Opera Bastille. We hebben net gekeken naar een nieuwe uitvoering van Hector Berlioz’ Les Troyens, de mega-opera over de val van Troje en de daaropvolgende reis van Aeneas naar Carthago. Aan de muzikale prestaties kan het niet liggen: huisdirigent Philippe Jordan weet de monsterpartituur vaardig tot leven te brengen, en onheilsprofeet Kassandra wordt overtuigend vertolkt door mezzosoptraan Stéphanie d’Oustrac. Geen gebrek aan open doekjes voor dit tweetal.

https://youtu.be/51xYlZUCUHA

Maar zodra regisseur Dmitri Tcherniakov het podium oploopt, krijgt hij de wind van voren. Ik heb nog nooit zoveel gekrijs en gefluit (uit 2.105 kelen) bij een klassiek concert gehoord. Het Parijse operapubliek is berucht om zijn wispelturigheid, en je voelt hier de geest rondzweven van de Franse Revolutie (die 100 meter verderop ontspoorde bij, jawel, de Bastille – tegenwoordig hangplek voor gele vestjes). Reden: het gedeelte van de opera dat zich in Carthago afspeelt, is door de directeur naar een jaren-tachtig-hospitaal voor getraumatiseerde oorlogsveteraan verplaatst. Op dat soort modernisme zitten ze in Parijs niet te wachten.

Terwijl de avond zo vreedzaam begon aan een van de vele bars in de Opera Bastille. Het gebouw bestaat 30 jaar (destijds geopend met Berlioz’ Les Troyens) en heel 2019 staat in het teken van extra gala-avonden en grootse producties. Bovendien bestaat de Parijse opera als muziekinstelling al 350 jaar, opgericht dankzij zonnekoning Louis XIV. Zeker de moeite om te bezoeken in dit jubeljaar. Misschien denk je bankroet te gaan aan de kaartprijzen, maar dat valt nog wel mee, zeker bovenin achteraan op 4-hoog.  Begin de avond met een glaasje bubbels, schrik niet van de prijs van 12 euro, want hier wordt échte champagne geschonken. En door bijna iedereen gedronken. Sla de smerige broodjes van 10 euro over en soupeer na afloop van de voorstelling in een brasserie aan de overkant van het Bastille-plein.

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.