Spitzer negeert nuance in ‘Digitale dementie’

Digitale media verhogen de kans op dementie, maken ons depressief, verslaafd en slapeloos, betoogt Manfred Spitzer. Maar hoe solide is zijn onderbouwing?

Worden we nu slimmer of dommer van digitale media? Dit debat woedt voort, vooral nu het aantal basisscholen groeit waar tablets in de les gebruikt worden. Zo start een aantal basisscholen binnen een maand met het onderwijsmodel O4NT. Critici op deze 'iPad-scholen' verwijzen in hun bezwaren vaak naar Digitale dementie, het pas in het Nederlands verschenen boek van de Duitse psychiater en psycholoog Manfred Spitzer. Maar hoe solide is de onderbouwing van Spitzer?

Digitale media verhogen de kans op dementie, maken ons depressief, verslaafd en slapeloos, betoogt Spitzer. Hij doet dat op basis van wetenschappelijke onderzoeken. Hoe belangrijk dat is, bevestigt hij zelf ook meerdere malen in het boek. Er wordt veel onzin over digitale media verspreid zonder wetenschappelijke onderbouwing, schrijft Spitzer waarschuwend. Maar zelfs argumenten die gebaseerd zijn op wetenschap, kunnen misleiden. Dat toont Spitzer onbedoeld zelf aan.

Zo verwijst Spitzer naar onderzoeker Robert Kraut die in 1998 in het artikel Internet Paradox concludeerde dat hoe meer zijn proefpersonen internet gebruikten, hoe minder de communicatie met familieleden werd en hoe kleiner de sociale kring van de deelnemers. Maar vier jaar later schreef dezelfde wetenschapper het artikel Internet Paradox Revisited. Daarin beschreven hij en zijn medeonderzoekers dat de negatieve effecten die ze in 1998 nog hadden waargenomen, inmiddels waren verdwenen. Maar dat tweede onderzoek noemt Spitzer in zijn boek niet.

Lees het hele artikel door een abonnement te nemen op het kanaal Achter de Technologie van Peter Teffer. iPad- en iPhone-gebruikers kunnen dat doen door de app te downloaden.

Zomeractie: probeer het kanaal Achter de Technologie gratis uit. Neem een proefabonnement door naam, e-mailadres en een wachtwoord in te vullen en vervolgens de code 0004ACDNPTF te kopiëren en plakken.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.

Geef een reactie