De Nederlandse recordinternational en goede doelenman Edwin van der Sar werd gezien als de ideale, toekomstige keeperstrainer van Manchester United en het Nederlands elftal, maar hij besloot anders.

STEUN RO

Ik trof Edwin van der Sar twee jaar geleden in een hangar op vliegveld Valkenburg, niet ver van zijn woonplaats Noordwijk. Het was november 2012 om precies te zijn, 2,5 jaar geleden, die tijdsaanduiding is nogal belangrijk in dit verhaal.

‘Sar’ liet zich door zijn eigen kinderen Joe en Lynn helemaal onderkliederen met verf en daar werd een soort kunstwerk van gemaakt. Het was zijn eerste, officieuze optreden als marketing directeur van Ajax, uit naam van de Edwin van der Sar Foundation. De hele familie, ook opa en oma Van der Sar, ging op in de happening.

De Edwin van der Sar Foundation werd in 2011 opgericht en zet zich in voor mensen met een hersenbeschadiging, ook door middel van een extra stimuleringsfonds. In het streven naar optimale zorg en revalidatie wordt samengewerkt met patiëntenverenigingen, medici, ziekenhuizen, revalidatiecentra en het bedrijfsleven. De vrouw van Edwin, Annemarie, werd in 2009 zelf getroffen door een hersenbloeding en is voorzitter van het bestuur.

Keeperstrainer

De Nederlandse recordinternational en goede doelenman Edwin van der Sar werd gezien als de ideale, toekomstige keeperstrainer van Manchester United en het Nederlands elftal, maar hij besloot anders. Van der Sar ging studeren aan de universiteit van Johan Cruijff. 'Is weer eens iets anders,' zei hij, een tikkeltje nonchalant. Een jaar later haalde hij zijn ‘International Master of Management’ diploma.

De man die Van der Sar wist te inspireren tijdens zijn opleiding was marketing docent Wim de Wit, één van de founding members van de Johan Cruijff Universiteit. De Wit maakte in de jaren zeventig drie jaar lang deel uit van de A-selectie van Ajax, waar hij Johan Cruijff leerde kennen. En het was de zelfde Wim de Wit, die bij Cruijff in Barcelona aanklopte met het plan om ‘iets met het opleiden van topsporters’ te gaan doen.

Zo kon het een jaar of twintig later dus gebeuren dat Edwin van der Sar werd aangesteld als marketing-directeur bij Ajax.

In een tijdsbestek van drie jaar zou Van der Sar worden klaargestoomd voor de functie van algemeen directeur, zo was de bedoeling. Dan zou hij de dagelijkse leiding krijgen over meer dan tweehonderd werknemers. Van der Sar, voorzichtig: 'Ja, die kans is aanwezig.'
Er klonk enige twijfel door in zijn stem. Hij zei: 'Het kan altijd zo zijn dat ik het niet in mijn vingers heb, of dat Ajax niet tevreden is… Toch?'

Nee, er was geen sprake van een vooropgezet plan toen hij met zijn opleiding aan de Johan Cruijff Universiteit begon, zei Van der Sar. 'Er is wel eens in het informele circuit over gesproken bij Ajax, maar niet concreet. Ik had me ook ingeschreven voor een trainerscursus. Maar dat vond ik toch nog iets te vroeg. Kwam ik weer op een veld te staan, want ik moest meteen stagelopen. Dat was bijna weer hetzelfde… Had ik net zo goed door kunnen gaan met keepen. En dat wilde ik juist niet.'

Dat er kritiek loskwam op zijn aanstelling was logisch, zei Van der Sar. 'Dat hou je als je iets nieuws gaat doen. Ik vind het niet meer dan logisch als mensen, die acht jaar gestudeerd hebben en de nummer één baan aan hun neus voorbij zien gaan, zeggen: ‘hé, kan dat zomaar?

Bewijzen

'De grootste kritiek kwam los toen De Telegraaf schreef dat ik meteen algemeen directeur zou worden, maar daar is eigenlijk nooit serieus sprake van geweest. En wat er over drie jaar gebeurt zien we dan wel weer. Tegen die tijd heb ik me in ieder geval kunnen verdiepen in de materie. Het is nu aan mezelf om me te bewijzen.'

Bewezen heeft Van der Sar zich inmiddels voldoende, onder de vleugels van directeur Kinsbergen, daar kan geen misverstand over bestaan. De ene na de andere mooie sponsordeal werd binnengehaald, met Ziggo als bekroning op het werk. Maar toch houdt Van der Sar de boot af, twee en een half jaar later. Zou hij gezegd hebben, dat hij ‘nog niet klaar is’ om algemeen directeur van Ajax te worden en wordt Roger van Boxtel, ook D66, genoemd als nieuwe sterke man.
Het valt te prijzen als mensen hun eigen tekortkomingen kennen en daar ook voor durven uitkomen. Maar in dit specifieke geval vraag ik me af waar de twijfel bij Van der Sar vandaan komt. Zou hij er volgend jaar om deze tijd wel ‘klaar’ voor zijn?

'Marketing is image verkopen, algemeen directeur is een totale organisatie leiden. Daar komt ook een hoop lef bij kijken en dat heeft ie misschien niet,' opperde een vriend uit Dubai. Of hij heeft het gewoon niet in zijn vingers, het algemeen directeurschap, dat kan natuurlijk ook.
@MJvdHeuvel

    Sportcolumnist