St Goar, ons schip was altijd in de familie

A/B MS ST GOAR – François Willems en Annuschka Ysebaert varen al 35 jaar samen op de St Goar. De ouders van François lieten dit schip in 1964 bouwen en het was in die tijd dè nieuwbouw. François en Annuschka stapten erop na hun huwelijk. Ze denken nog een jaar of vijf op dit schip te varen en haar dan te verkopen of te slopen, want ze hebben geen opvolging omdat hun kinderen voor een bestaan aan de wal hebben gekozen. Erg rouwig zijn ze er niet om. ‘Het gaat ze goed. Dat is toch hetgeen een mens het meest gelukkig maakt, dat je kinderen en kleinkinderen het goed doen’, vertellen ze.

Hun kinderen konden goed leren en gingen beiden naar de universiteit. De een werd industrieel ingenieur en de ander studeerde toegepaste economische wetenschappen. Hun oudste zoon werkt momenteel bij Cummins motoren Europa als industrieel ingenieur. De kinderen gingen niet naar het internaat, maar groeiden op bij opa en oma. ‘Voor onze kinderen is dat beter geweest en voor ons was het ook een prettige gedachte dat ze bij opa en oma waren. Ze deden het gelijk goed op school.’

Gaan varen was logisch

In hun tijd ging het er anders aan toe. Ze bezochten beiden het internaat, maar het varen werd er met de paplepel ingegoten. ‘Er was nooit twijfel over wat wij later gingen doen’, vertellen ze.
François ging tot zijn veertiende naar school en Annuschka kwam na de lagere school naar boord. Haar ouders voeren op de spits Dieu la Voulu en hadden een wat groter gezin. België kende in die tijd geen schoolplicht. ‘We waren met vijf kinderen en dan is verder studeren te duur. Dat was toen zo. Nu is er een schoolplicht tot achttien jaar, dus betaalt de staat.’
Maar in hun tijd was de beslissing om te gaan varen ook eenvoudiger, want je hoefde geen diploma’s te hebben om te kunnen gaan varen. Een praktijkopleiding aan boord zonder beoordeling van buitenaf was voldoende en een bedrijf ging min of meer standaard van vader op zoon. ‘Tegenwoordig moet je ook om te mogen varen veel papieren hebben. Het is een complete studie. Je kunt het als buitenstaander als beroep leren. Dat is een verbetering.’

De St Goar is gebouwd in Antwerpen bij scheepswerf Meyntjens. Het schip is gebouwd in een tijd dat mensen nog tijd hadden om een schip met zeeg en ronde hoeken te bouwen. ‘Die werf lag op de linkeroever en bestaat niet meer’, zegt François. Ze hebben in die 35 jaar weleens overwogen om een ander schip te kopen, maar deden dat uiteindelijk niet. Ze zijn tevreden met die beslissing. ‘In slechtere tijden dachten we er niet aan. In goede tijden weleens. Uiteindelijk is het een goede keuze geweest om op dit schip te blijven. We hebben er geen spijt van.’

Onzekere toekomst kleine scheepvaart

De toekomst van hun scheepstype ziet er onzeker uit, voorzien ze. Het grootste probleem zit hem erin dat dit soort schepen moeilijk zijn te financieren. ‘Vanuit de banken is er te weinig ondersteuning om dit soort schepen te kopen. Dat maakt het voor jongeren moeilijk om er een te kopen. Ze krijgen het niet rond. Vaak moet de oude eigenaar er dan geld in laten zitten.’

Het vaargebied van dit schip is Nederland, België en Frankrijk. In het verleden vervoerde de St Goar veel zand en grind, tegenwoordig meer veevoeder en droge goederen. ‘We wilden wat anders gaan doen. Financieel komt het op hetzelfde neer, maar het werk is nu afwisselender.’
In hun vaargebied is behoefte aan ligplaatsen, waar je het weekend rustig kunt liggen en aan autoafzetplaatsen. In Nederland is dat een groter probleem dan in België. ‘In het weekend gaan we meestal naar huis, want we willen de kinderen en kleinkinderen zien. In Nederland ervaren wij meer moeite om een goede ligplaats te vinden.’

De toekomst van de hele binnenvaart ziet er positief uit, verwachten ze, want de wegen slibben steeds verder dicht. ‘Vanuit de overheid wordt er meer en meer gedaan om transport van de weg te krijgen. Antwerpen is een onvoorstelbaar knelpunt. Voor de binnenvaart is dat positief.’

Hun hobby aan boord is het lezen van kranten en tijdschriften. Ze lezen meestal van papier. ‘Zodra we tijd hebben en van boord kunnen, kopen we er een.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: St Goar
Lengte: 55 m
Breedte: 7,25 m
Diepgang: 2,62 m
Tonnage: 700 ton
Europanummer: 06001117
Bouwjaar: 1964
Motor: GM 600 pk
Thuishaven: Antwerpen
Eigenaar: Willems

Mijn gekozen waardering € -