Slechts een deel van de digitale kranten waarop Nederlanders geabonneerd zijn, wordt echt gelezen. Kranten-apps moeten concurreren met tientallen andere informatieve en geinige apps. Maar de tabletmarkt groeit nog steeds als kool, en blijft daarmee een aanlokkelijk perspectief voor uitgevers.

STEUN RO

Je hoeft er eigenlijk geen onderzoek naar te doen. iPads zijn overal. Op kantoor, tijdens vergaderingen, op de camping, in de trein, in het vliegtuig en op de bank voor de tv.

In juni 2013 gebruiken volgens onderzoeksbureau GfK 5,6 miljoen Nederlanders een iPad of andere tablet, dat is 44% van de volwassen bevolking. Twee jaar geleden was dat nog maar 6%.

Smartphone

Meer dan de helft van de 35- tot 49-jarigen bezit een tablet, bij de groep 50-64 ligt het bezit ook boven het gemiddelde: 46%. Bij jongeren is de smartphone populair – 82% van de 18- tot 34-jarigen heeft zo’n ding; 44% heeft een iPad of tablet.

De vijf populairste apps die op de tablet/iPad zijn geïnstalleerd, komen uit tv/video-hoek: YouTube, Uitzending gemist, RTL XL, NOS en Ziggo TV. Daarna komen apps van regionale dagbladen (15% van de gebruikers) en van het AD (14%). De beide apps van De Telegraaf (krant en HD) delen de 10e plaats (10%).

Krantenwebsites

De populariteit van nieuws op de tablet neemt toe (van 4% naar 23% in de afgelopen twee jaar). Opvallend is ook dat de meeste gebruikers (54%) een krant zowel digitaal als op papier lezen, 12% doet dat alleen digitaal, 20% alleen op papier.

Voor uitgevers is dat goed nieuws: veel gebruikers, een sterke groei en populariteit van hun apps. Het is ook goed nieuws omdat de betaalbereidheid voor content op iPads beduidend hoger ligt dan bij websites en smartphones.

Er is hier wel een wereld te winnen. Een kwart van de tablet/smartphone-gebruikers heeft dagblad-apps geïnstalleerd, maar minder dan 1% downloadt wekelijks of vaker exemplaren. Dat zou gaan om 28.000 gebruikers volgens GfK.

Digitale replica’s

Volgens de laatste HOI-cijfers is de landelijke oplage van digitale replica’s bijna 130.000. Daarnaast zijn er ruim 100.000 print-abonnees die de krant dagelijks mogen downloaden (grote grafiek op krantenstatistiek).

Maar die onderzoeksresultaten kunnen niet zomaar worden vergeleken, in het ene geval gaat het om gebruikersonderzoek, in het andere geval om het tellen van de digitale oplage, waar overigens wel wat lucht in zit.

Uit een steekproef met ruim 1000 respondenten is het lastig conclusies te trekken. Maar de conclusie dat lang niet alle digitale kranten worden gelezen, ligt voor de hand. Uitgevers zouden dat probleem trouwens makkelijk op kunnen lossen door te rapporteren hoeveel echte downloads er zijn.

Angry Birds

Een mogelijke verklaring is dat de digitale krant op de iPad moet concurreren met al die andere mogelijkheden: mail, Facebook, Twitter, Angry Birds etc. En er is niet zoiets als een stapel ongelezen digitale kranten die je een schuldgevoel bezorgt.

Het onderzoek Trends in Digitale Media, uitgevoerd door GfK Intomart in samenwerking met Cebuco, magazines.nl en PMA is hier te downloaden.

Foto: Johannes Dalhuijsen/Telegraaf.

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.

Geef een reactie