The Art of People

Nederland Luistert. De paradox van overtuigen: houd je mond.

De maand september krijgt als thema Nederland Luistert. Doe je ook mee?

https://nederland-luistert.nl

Op de website (quote)

Tijdens de Nederland Luistert Maand roepen we iedereen op om eens in gesprek te gaan met een vriend/collega’s/verre bekenden en/of onbekenden die een ander perspectief op zaken heeft dan jij. Nederland Luistert gaat niet over minder spreken, maar over anders spreken. Spreken met de intentie om te begrijpen, naast het spreken om te overtuigen. Nederland Luistert vraagt je ook niet om van mening te veranderen over zaken, maar om nieuwsgierig te blijven naar andere perspectieven op een zelfde thema. Omdat er vanuit nieuwsgierigheid nog zoveel te ontdekken valt. Omdat het ook veel leuker is om te leren van elkaar als we er zelf voor kiezen in plaats overtuigd te (moeten) worden door een ander. De Nederland Luister Maand in september 2018 staat in het teken van: Moedig Luisteren – kiezen om te luisteren, juist wanneer je het niet eens bent met een ander. Een maand om jezelf te laten verrassen.

 

Dave Kerpen

Hoe kom ik daar zo op bij een ‘boekbespreking’?  Het kersverse ‘The Art of People’ van Dave Kerpen (in het Nederlands vertaald) past mijns inziens heel goed bij dit initiatief Nederland Luistert. Concreet Tip 24 (pagina 127) met als titel De paradox van overtuigen: houd je mond.

Dave Kerpen noemt een vijftal argumenten die pleiten voor luisteren.

  1. Door te luisteren kun je later inspelen op dromen, wensen enz.
  2. De ander voelt zich gehoord. Waardeert dat
  3. Luisteren geeft jou tijd om na te denken
  4. De ander voelt zich verbonden
  5. Het probleem waar het om gaat zal eerder worden benoemd

Werk en Prive

Dave Kerpen heeft het daarbij over luisteren in arbeidsomstandigheden. Maar u en ik weten dat dit ook speelt in het persoonlijk leven. De auteur zegt dan ook in de inleiding dat hij die elf sociale vaardigheden behandelt (dat zijn dus ook elf hoofdstukken) waarvan hij heeft ervaren dat ze je leven thuis en op je werk veranderen. Door een self assessment is het mogelijk om vooraf te kijken wat jou drijft en hoe anderen het beste met je kunnen communiceren. Wat voor type ben je?  Dit boek van uitgever Kosmos lees ik beslist niet zoals de bedoeling is. Want ik blader door de maar liefst 52 tips, waarvan ik meteen al bij een aantal blijf hangen. Want het is storytelling, het zijn verhalen die je meeslepen. Deze nuttige aanwijzingen worden steeds gevolgd door een paar praktische tips en opdrachten (onder het kopje TIP: Theorie in Praktijk). Ik heb er een paar genoteerd die ik zelf belangrijk acht. Achterin het boek citaten die inspireren. De auteur nodigt ook uit tot interactie. Dat is mij meteen gelukt (zie tweet). Kortom, ik vind het persoonlijk bijna een naslagwerk.

De subtitel (11 eenvoudige vaardigheden waarmee je alle bereikt wat je wilt) spreekt mij wat minder aan. Dat past minder in de bescheidenheid die dit boek toch uitstraalt. Want Dave Kempen spaart zichzelf niet. Het is vrijwel de letterlijke vertaling van de Amerikaanse tekst, die wellicht toch vanuit een marketing gedachte is opgesteld?

Het boek (ruim 300 pagina’s) heeft een goed verzorgde, prettige layout en ik denk dat velen er iets aan kunnen hebben. En meteen al in praktijk kunnen brengen.    

Highlights

Tips Pag
Drankje aannemen 79
Spiegelen belangrijk 87
Bluffen herkennen 82
Lichaamstaal 76
Afpoeieren 65
Aparte schoenen 47
Oppas ontslaan 143
Loslaten 214

 

NB. Een exemplaar van dit boek ‘The Art of People’ is ten behoeve van recensie beschikbaar gesteld.

https://www.inc.com/dave-kerpen/365-quotes-to-inspire-you-in-2014.html

https://www.kosmosuitgevers.nl/boek/the-art-of-people/

http://www.artofpeoplebook.com

 

 

Mijn gekozen waardering € -