The Ernen Recital 1996: historische opname van een jonge Marietta Petkova

Laat ik het maar gewoon opbiechten: ik heb niet zo veel met Mozart. Nooit gehad ook. En toch zijn er een paar musici die mij overhalen tot gefascineerd luisteren. Marietta Petkova is een van hen.

We schrijven 17 juli 1996 als ze recital geeft in de St. Georg Kirche in het Zwitserse dorp Ernen. Daar brengt de jonge Marietta Petkova in praktijk wat ze zojuist heeft geleerd, tijdens een drie weken durende masterclass bij de charismatische pianist en pianopedagoog György Sebők (1922-1999). Ze opent met Mozarts hypertransparante Sonate in F K332. Een waagstuk, maar wat klinkt ze vitaal en vastberaden! Tegelijk hoor je al haar subtiele dynamiek en de rijkdom aan kleuren op het pianistisch palet, die nog altijd haar handelsmerk vormen.

Sebők had het schilderachtige dorp Ernen in de jaren zeventig ontdekt en daar domicilie gekozen. Vanaf 1990 volgde Petkova negen jaar lang elke zomer zijn ‘muziek- en levenslessen’ zoals ze in de liner notes vertelt. Lange tijd leek de audio-opname van dit recital spoorloos verdwenen, maar gelukkig is die teruggevonden. Petkova heeft de rechten opgekocht en de opname nu in eigen beheer uitgebracht.

Alle onderdelen van het programma heeft ze indertijd met Sebők doorgenomen. Het is verleidelijk om uit te weiden over de donkere weemoed in zes Études-Tableaux op. 33 van Sergej Rachmaninov (enkele maanden later zou ze de integrale Études-Tableaux live opnemen tijdens een recital in Lausanne), of de Mazurka in cis op. 30/4 van Chopin (we kennen haar inmiddels als Chopinvertolkster par excellence).

Maar wat een interessante keuze is de Pianosonate (1926) van Bartók, waarvan Petkova de kern kernachtig verwoordt: ‘Barbaarse schoonheid’. Precies dat is wat ze verklankt: nu eens heftig, hoekig en onverbiddelijk, dan weemoedig en gedragen, maar consequent weloverwogen gearticuleerd; noot voor noot, frase voor frase. En van de Impromptus D. 899 van Schubert doen de pretentieloze eerste maten je al huiveren voor hun existentiële diepte.
Marietta Petkova, met haar filosofische inslag en haar sensitieve toucher, was ook in 1996 al de aangewezen musicienne om stem te geven aan intense mijmeringen over leven en dood.

The Ernen Recital 1996
Marietta Petkova (piano). Vaniglia

+ historische live opname
+ sublieme interpretatie

The Ernen Recital 1996 is alleen te bestellen via
www.mariettapetkova.rocks

Mijn gekozen waardering € -

Van Friese afkomst, maar geboren en getogen op de Veluwe. Na het gymnasium deed ik één semester Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna belandde ik op het conservatorium in Zwolle (nu ArtEZ) en begon als muziekstudent met het recenseren van concerten en cd's. Na mijn eindexamen verbreedde dit schrijfwerk zich naar meerdere genres en opdrachtgevers.
Van 1991-1998 studeerde ik daarnaast psychologie in deeltijd aan de Universiteit Utrecht.
Journalistieke aandachtsgebieden: human interest, cultuur, zingeving.