Sinds de opkomst van het internet zijn we steeds meer online gaan doen. We bestellen kleding via webshops van traditionele winkels, cadeautjes bij Bol.com en kijken films op bijvoorbeeld Netflix. Maar de supermarkt, die blijft een stenen vestiging waar we fysiek naar toe gaan. Volgens Fabian Siegel (40), medeoprichter en CEO van Marley Spoon, is dit in de toekomst echter anders.

STEUN RO

Marley Spoon is een online dienst waar je dozen met eten kunt bestellen, met daarin alle ingrediënten voor vier dagen. Twee jaar geleden begon Siegel met dit concept, maar toen hield hij zich nog niet bezig met een eventuele vervanging voor de supermarkt. “Toen waren we vooral bezig met de klant. We merkten dat wanneer je in de supermarkt loopt, je vaak dezelfde dingen haalt voor het avondeten. Je bent vaak druk op een dag en hebt dus geen tijd om met een origineel idee te komen. Wij wilden het gemakkelijker maken om wel iets nieuws op tafel te zetten, zonder dat veel moeite zou kosten.”

Maar al snel ontdekte Siegel iets: supermarkten gooien ontzettend veel eten weg. Jaarlijks wordt er ruim twee miljard kilo aan eten weggegooid, wat ongeveer 135 kilo per persoon is. Dat kon beter, vond hij. En dus begon hij zich op andere zaken te richten, namelijk het tegengaan van voedselverspilling en het verbeteren van het milieu. Zijn conclusie na twee jaar werken met Marley Spoon? Online supermarkten zijn de toekomst.

‘De supermarkt verdwijnt’

Siegel heeft een duidelijke toekomstvisie: de fysieke supermarkt zal voor een groot deel verdwijnen, de online wereld neemt het over. Volgens hem blijven er een paar supermarkten bestaan, puur en alleen voor de kleine boodschappen op het laatste moment. Denk bijvoorbeeld aan zout of een pak drinken. “Wij vervangen supermarkten op het gebied van koken. Zestig procent wordt vervangen door webshops als Amazon.” Het duurt volgens Siegel dan ook niet lang meer voordat supermarkten een echt verschil gaan merken. “Over vijf jaar bestelt tien procent van alle klanten hun eten online.”

Eveline Meijer is sinds 2014 werkzaam als (tech-)journalist. Op Reporters Online en op haar eigen website schrijft ze over technologie, maar kijkt voorbij de hypes.