Toen Hyves nog een contentnetwerk moest worden

Hyves stopt als sociaal netwerk en richt zich op online gaming. Begin 2012 was het plan nog om discussies in context te plaatsen.

Hyves houdt op te bestaan als sociaal netwerk en gaat verder als gameplatform. Begin 2012 was er nog een heel andere strategie. Toen moest Hyves een 'contentnetwerk' worden met een redactie die gespreksonderwerpen stroomlijnt. Voor De Nieuwe Reporter ging ik er langs. Om te illustreren hoe snel strategieën voor websites kunnen veranderen, halen we dat artikel van nog geen twee jaar geleden uit de kast. Een tijdreis naar 21 maanden geleden, toen er nog een heel andere toekomst voor Hyves werd voorzien.

Het is elf uur ‘s ochtends op vrijdag 27 januari 2012 en op de redactie van sociaal netwerk Hyves wordt al uitgekeken naar het weekend. Niet dat de redacteuren graag nu al naar huis willen. De redactie probeert waar het kan de Hyves-gebruikers een stap voor te zijn en een plek te bieden waar de gesprekken over het einde van de werk- of schoolweek straks los kunnen barsten. “Zal ik alvast een Thank God It’s Friday topic aanmaken?”, oppert Hyves-redacteur Rick.

Hyves is onlangs een nieuwe weg ingeslagen. Niet langer is de site puur een sociaal netwerk, waar leden met elkaar communiceren, maar het is een ‘contentnetwerk’. Populaire gespreksonderwerpen worden verzameld onder een ‘topic’ waarin het nieuwsitem wordt samengevat en peilingen of stellingen een aanzet geven tot de discussie. De ‘Hyvers’ praten en de redactie plaatst het gesprek in context.

“Het idee om meer te doen met veelbesproken onderwerpen speelde al langer”, vertelt hoofdredacteur Nine Taihuttu-Ludwig. Taihuttu-Ludwig werkt al sinds 2006 voor Hyves en heette al hoofdredacteur nog voordat ze een redactie had. “Als je bijvoorbeeld op Twitter ziet wat de trending topics zijn, dan heb je vaak geen idee waar die over gaan. Zelfs als je er op klikt en de tweets ziet, is dat niet direct duidelijk. Met het onderdeel ‘Nu meest besproken’ willen we op Hyves de onderwerpen duiden en van context voorzien.”

Willem Holleeder

Een van die onderwerpen is deze vrijdagochtend de vrijlating van Willem Holleeder. Alle berichten die Hyvers plaatsen met het ‘keyword’ Holleeder, komen onder het nieuwsbericht te staan. “Je moet de keywords dus goed kiezen”, zegt redacteur Rosah. “Bij de besprekingen van Eredivisiewedstrijden kiezen we bijvoorbeeld nooit het woord ‘voetbal’ als keyword, omdat je dan ook alle berichten krijgt van moeders die een zoontje naar het voetbal hebben gebracht.”

Rosah en Rick zijn twee van de vier vaste redacteuren die tijdens kantooruren de site bijhouden. Ze kijken welke onderwerpen populair zijn, schrijven daar enkele alinea’s tekst over, plaatsen beeldmateriaal en proberen met peilingen de discussie aan te zwengelen. Naast de vaste redactie beschikt Hyves ook over een poule van zeven freelancers. Een daarvan begint ‘s ochtends om zeven uur thuis en komt daarna naar de redactie. Ook werken er freelancers in het weekend en ‘s avonds van zes tot elf . “Veel Hyvers praten over tv-programma’s, dus dan moeten we ook wel tijdens die programma’s de voorpagina kunnen updaten”, zegt Taihuttu-Ludwig.

Wie is de mol?

Deze vrijdagochtend is het meest besproken onderwerp de derde aflevering van Wie is de Mol, van de avond ervoor. “Zal ik even een rondje foto’s doen?”, zegt Rosah, waarmee ze bedoelt dat ze bij alle items een nieuwe foto zal plaatsen om de site een frisse aanblik te geven. Met het online fotobewerkingsprogramma Picnik maakt ze een uitsnede van een foto van een van de kandidaten van Wie is de Mol. Ze kiest uit het aanbod van het ANP een plaat van Mol-deelnemer Anne-Marie Jung. “Dan zul je wel zien dat mensen gaan speculeren dat zij de mol is. Maar dat is juist leuk, om zo het gesprek nieuw leven in te blazen”, aldus Rosah.

Via Hyves kunnen kijkers van het populaire tv-programma gokken op wie de mol is, wie er elke aflevering uitvalt, en wie het programma uiteindelijk wint. Dit concept bleek eerder al succesvol voor voetbalwedstrijden: sinds het begin van dit Eredivisieseizoen kunnen Hyves-leden wedstrijduitslagen voorspellen. Voetbal is van oudsher al een populair onderwerp bij Hyvers, althans bij de mannen.

Personalisatie

Het onderdeel Nu & Straks van Hyves probeert ook in te spelen op de vermeende interesses van de leden door te personaliseren. De volgorde van de items op de voorpagina is niet voor iedereen dezelfde. “De personalisatie gebeurt op basis van leeftijdsgroepen van vijf jaar en op sekse. Als binnen de groep van 30 tot 35 en vrouw het woord ‘zomervakantie’ relatief vaker voorkomt dan bij andere groepen, dan zal, als je bent ingelogd, dat topic hoger verschijnen dan bij anderen.” Overigens is er in het geval van deze 30-jarige journalist van het mannelijk geslacht geen verschil tussen de algemene en persoonlijke homepage. Concrete plannen om op meer eigenschappen dan alleen geslacht en leeftijd te personaliseren, zijn er nog niet.

Hoewel de redactie voornamelijk uit twintigers bestaat, is de doelgroep nog altijd zeer divers. Hyves heeft weliswaar het imago van een tienerhonk; er zitten nog altijd leden van jong tot oud en van verschillende opleidingsniveaus. Dat maakt dat de onderwerpen voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk moeten zijn.

Mislukte samenwerking met Sp!ts

En de gespreksonderwerpen niet altijd net zo nieuwswaardig zijn als een krantenredactie die zou beoordelen. Een samenwerking tussen Hyves en de gratis krant Sp!ts, beide onderdeel van de Telegraaf Media Groep, liep dan ook na enkele maanden spaak. Begin december 2011 zei Hyves-directeur Marc de Vries daarover: “De journalisten op de redactie van Spits waren in de eerste plaats bezig met nieuws vergaren, voor de krant. Op de nieuwe homepage van Hyves moesten zij juist reactief zijn: de trending topics duiden.”

Wat de precieze reden van het einde van de samenwerking was, kan hoofdredacteur Taihuttu-Ludwig niet zeggen. Wel beseft ze dat een aantal van de onderwerpen op Hyves “in de beleving van sommigen journalistiek minderwaardig zijn”. Hyves heeft er bewust voor gekozen om te volgen wat de gebruikers bespreken. “Dat vergt een andere manier van schrijven. Schrijven over The Voice of Holland is nu eenmaal wat anders dan over de Arabische Lente.”

Een verschil tussen de huidige werkwijze en de samenwerking met Spits is dat de Spits-journalisten vanuit de redactie van de krant werkten, terwijl Taihuttu-Ludwig aan het Frederiksplein zetelde. “Voor een product dat in ontwikkeling is, is het een stuk gemakkelijker overleggen als je fysiek in dezelfde ruimte zit. Dat lijkt me een open deur.”

Maar bijzonder veel overleg is er nu ook weer niet te horen op de redactievloer. Sterker, het is er muisstil. Op twee televisieschermen staan de teletekstpagina’s van de NOS en RTL, later wordt op het tweede scherm de tenniswedstrijd tussen Djokovic en Murray vertoond. De meeste redacteuren hebben een grote koptelefoon op. “Om het geluid van filmpjes te beluisteren”, legt Taihuttu-Ludwig uit. De meeste communicatie tussen de redacteuren gebeurt digitaal, via de chatfunctie van Skype.

Computerschermen en post-its

Maar er hangen ook nog een paar analoge post-its, bijvoorbeeld op het grote Mac-scherm van Rosah. “Twitter!” staat er op eentje geschreven. Redacteuren moeten niet vergeten om elke nieuwe discussie te tweeten. De site moet immers ook bezoekers lokken. Maar een zelfde behoefte om de nieuwste berichten ook op de site van de grote Amerikaanse concurrent Facebook te plaatsen, die heeft de redactie niet. Hoewel er ook Facebook-gebruikers bij zitten, hebben alle redactieleden uiteraard een Hyves-account. Zo communiceert Rosah dagelijks via Hyves met haar vader die in Brazilië verblijft. “Werk ze, Rosah!”, schrijft hij.

Rosah gaat ondertussen op zoek naar een nieuwe foto van Willem Holleeder. Tevergeefs, ze zijn er nog niet. “Dat eeuwige bankje”, verzucht ze.

Later die dag roept haar collega Alrik de hulp van Hyvers in: “Niet alleen criminelen azen op hem, maar ook fotografen. Voor de eerst foto. Eén ding is zeker: degene die de eerste foto maakt krijgt niet alleen een bak met geld maar vooral eeuwige roem. De maker; dat kan ook jij zijn.”

Dit artikel verscheen op 2 februari 2012 op De Nieuwe Reporter.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.

Geef een reactie