De eerste keer dat de vader van de Belgische schrijver Bart Meuleman over zijn afkomst begint, tijdens een autorit, leidt dat nauwelijks tot een diepgaand gesprek.

Maar wel tot een kanteling. ‘Mijn vader werd iemand anders,’ schrijft Meuleman. ‘Aan alles wat hij als vader ooit deed, of naliet, of zei, of verzweeg, gingen kwesties vooraf. Ze hadden hem gekneed tot de ietwat komische, goedmoedige figuur die ik na al die jaren in hem was gaan zien. Het was maar een deel van de werkelijkheid.’

Reconstructie

Hoe mijn vader werd verwekt is Meulemans reconstructie van een cruciale periode in het leven van zijn vader en zijn grootmoeder, die hij slechts kent als een boze, onvriendelijke vrouw die niets van haar nakomelingen wil weten. Deze grootmoeder, Anna, werd als jonge vrouw tegen haar zin naar Brugge gestuurd om daar in de huishouding te gaan werken bij de middenstandsfamilie Cocquyt. Ze moest beschermd worden tegen haar dwaze verliefdheid op Frans, meende haar vader, net zolang ‘tot het zot eruit’ was.

Maar wanneer de volwassen zoon Emile Cocquyt en zijn vrouw Paula hun pasgeboren dochter verliezen, zoekt Emile troost bij dienstmeid, en Anna durft vanzelfsprekend haar baas niet af te weren. Het kind en schande die hiervan het gevolg zijn, worden angstvallig verborgen gehouden. De kleine Jos wordt ondergebracht bij een venijnige engeltjesmaakster, die hem verzorgt totdat Anna met zoontje terugkeert naar huis en alsnog trouwt met Frans.

Fotograaf Marc Brester en journalist Vivian de Gier kunnen met elkaar lezen en schrijven – letterlijk. Als partners in crime reizen ze voor diverse media de wereld over, voor recensies van de mooiste literatuur en persoonlijke interviews met de schrijvers die ertoe doen.