Dit boek dat dit voorjaar uitkwam, is een verslag van een zoektocht naar nieuwe vormen van communicatie.

STEUN RO

Dit nieuwe boek van Rene Boonstra valt op door spannende titel en voorpagina. De titel geeft aan dat het niet van dat benauwde is. Storytelling, dus het communiceren van verhalen, is meer dan een verhaal vertellen. Verhalen kunnen ook beschreven, beluisterd, gefotografeerd en gefilmd worden enzovoorts. Het excuus ‘ik lees geen boek’ gaat niet meer op. De inhoud van stories (content) verdient het om voortaan op diverse manieren te worden gecommuniceerd met het publiek. Een publiek dat daarmee ook veelzijdiger wordt. Er is geen strikte afbakening van media meer te maken. Overigens zult u nu wel moeten lezen om daar precies achter te komen ( boek).

Het titelblad toont een gescheurde poster, geplakt op een blankhouten achtergrond met een gedeeltelijk leesbare tekst, met viltstift geschreven. Op de poster een verleidelijke donkerharige schone, links boven in rood ‘The Scenario’ en onderaan ‘Don’t go chasing waterfalls’. Een intrigerend geheel, waarvan ik de oorsprong wel heb kunnen terugvinden.

Transmedia Storytelling Communicatieproject

Dit boek dat dit voorjaar uitkwam, is een verslag van een zoektocht naar nieuwe vormen van communicatie. Het boek telt 4 hoofdstukken en omvat de grote lijn van het maken van een opzet, de strategie bepalen, het verhaal uitwerken en de implementatie. Zoiets als een PDSA (Plan, Do, Study, Act) cyclus. De hoofdstukken, elk rond de 30 pagina’s groot, zijn schematisch van opzet en verrijkt met fraaie foto’s en schema’s. Door het tussenvoegen van voorbeelden blijft het niet bij louter theoretische kaders,

Doelgroep boek groter

Deze uitgave is in eerste instantie gericht op studenten die een opleiding HBO-Communicatie volgen. Maar ik moet zeggen dat m.i. de doelgroep groter kan zijn. Hoeveel start-ups worstelen niet met vragen over toepassing van media. Maar ook voor journalisten is er veel te leren en op te zoeken. Wilt u bijvoorbeeld weten wat Layar is? Op pagina 163 verwijst het zaaknamenregister naar pagina 67 , waar wordt uitgelegd dat via Layer (en QR-code) print gekoppeld kan worden aan interactieve elementen.

De uitgever heeft een exemplaar ter beschikking gesteld aan de auteur van deze recensie.