Het ontbreekt de Nederlandse trompettist Teus Nobel niet aan energie. Hij voedt met zijn talenten een rivier van creativiteit die ondanks de corona-beperkingen overvloedig stroomt.

STEUN RO

In 2019 bracht Teus Nobel de albums Journey Of Man uit en het met een Edison bekroonde Saudade, het laatste een klinkende hommage aan het werk van de legendarische Braziliaanse componist en musicus Antônio Carlos Jobim. In 2021 verrast hij weer met twee albums, of eigenlijk drie. Op het in april uitgebrachte Tanto Amor verdiept hij zich in die andere grootheid van de Braziliaanse populaire muziek, Ivan Lins. Toen kwam het debuutalbum van het mede door de trompettist opgerichte Paradox Jazz Orchestra: Remembering The Skymasters. En nu, in de herfst, verblijdt hij de wereld met een puur jazzalbum, getiteld Pleasure Is The Measure, live opgenomen tijdens vier uitverkochte concerten in, ook weer, jazzclub Paradox in Tilburg.

“Muziek wint aan zeggingskracht als de kunstenaar oprecht is”

Ik sprak Teus Nobel eerder dit jaar naar aanleiding van Tanto Amor. Hij noemde toen de Liberty Group (Teus Nobel – trompet/flugelhorn, Alexander van Popta – piano, Jeroen Vierdag – contrabas en Tuur Moens – drums): “voor jazzclubs echt mijn beste bandje ooit. Ik had in het verleden de nare gewoonte om steeds als een album een jaar uit was het helemaal anders te willen doen en dan gooide ik de hele band eruit, op een vriendelijke manier, en begon ik weer op nul. Maar dit is de eerste formatie waarvan ik denk dat ik er echt nog jaren mee verder wil.”

Pleasure Is The Measure is niet zomaar een titel. Teus Nobel geeft er zijn visie op de culturele sector mee weer, diezelfde culturele sector die al tijden, lijkt het, door de politiek niet (meer) echt serieus wordt genomen. De vaak gehoorde opvatting, en niet alleen bij populisten, dat “cultuur voor iedereen moet zijn” draagt volgens hem het risico in zich dat cultuurmakers gaan creëren met de publieke opinie steeds in het achterhoofd. Cultuur, en Teus Nobel spreekt hier vanuit muziek, wint volgens hem juist enorm aan zeggingskracht als de kunstenaar oprecht is, als de inspiratie en vooral ook het plezier van de uitvoerder in zijn muziek doorklinken. Alleen dán, zegt hij, wordt het publiek aangesproken en geïnspireerd. Samengevat: Muziek met Plezier als Maatstaf!

Dat resulteert op Pleasure Is The Measure in Muziek met Vrijheid. Door Teus Nobel en de Liberty Group, vier getalenteerde musici die elkaar de muzikale ruimte geven om op ieder gewenst moment een compositie radicaal om te gooien en een andere richting uit te sturen. De groovy opener Wabi Sabi, een compositie van de bandleider zelf, is hiervan een raak voorbeeld. De titel verwijst naar een uit de Japanse taal afkomstig begrip van schoonheid zien in onvolmaaktheid. Kunst mag en/of moet schuren, wringen, wil kunst de toeschouwer/toehoorder meer bieden dan eendimensionaal vermaak. En dat is wat Teus Nobel hier doet. De trompettist zoekt willens en wetens de harmonische grenzen op en daagt zijn medemusici ten volle uit. Hij doet dat met alle geestdrift die live spelen vraagt, beter, die live spelen eist, wil de dialoog met het publiek echt werken.

Ook al maakten de corona-maatregelen dat de opnamen voor Pleasure Is The Measure steeds werden verschoven, de band heeft zich daardoor niet laten kisten. Integendeel, het lijkt of de musici, toen ze na lange tijd eindelijk weer mochten optreden, alle opgekropte energie vrij baan gaven. Pleasure Is The Measure laat een band horen op de toppen van zijn kunnen, in zinderende composities als het met piano en trompet verfijnd ingekleurde Merino, het speelse Comboio en het door bassist Jeroen Vierdag en drummer Tuur Moens subtiel aangespoorde Bobbypump. De meest originele titel, en hoogtepunt onder de hoogtepunten van het album, is The New Prehistoric Spacemonster Gamogedora van pianist Alexander van Popta, dertien minuten waarin de vier musici een opvallend authentieke uitleg aan het begrip jazz geven. De intrigerende wijze waarop trompettist, bassist, pianist en drummer hier in opperste gezamenlijkheid een muzikaal vervreemdend landschap neerzetten, is van een grote verhalende schoonheid.

De live-set sluit explosief af met een veertien minuten durende versie van het titelnummer van het album Journey Of Man uit 2019. Het is een einde met een uitroepteken. Pleasure Is The Measure brengt een grote glimlach van plezier teweeg. Gaat dat horen, en zien!

Teus Nobel | Liberty Group – Pleasure Is The Measure
Fotografie © Fleur Huijsdens

Concerten Teus Nobel | Liberty Group:
17-10: Jazz In Feerwerd (Feerwerd)
20-10: De Bussel (Oosterhout)
27-10: De Observant (Amersfoort)
27-11: Porgy & Bess (Terneuzen)

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
    Ex-muziekjournalist. Ruilde in de jaren 90 redactiestoel muziekblad OOR in voor een hangmat in de Amazone.