‘Twitter Dood.’ Het is de nomme de guerre van de virtuele dood wanneer (valse) berichten omtrent het overlijden van beroemdheden zich als een olievlek over sociale media verspreiden. Soms zelfs al bij vage berichten over een ziekenhuisopname, zoals op dit moment bij Red Hot Chili Peppers zanger Anthony Kiedis het geval is.

‘Twitter dood’ is een apart fenomeen dat ontstaat wanneer onze collectieve wens om te rouwen een vlucht neemt, vaak zo snel dat er geen tijd is om het overlijden daadwerkelijk te verifiëren.  Al heel snel is het overlijdensbericht op zich niet meer zo spannend. Wanneer u ‘RIP Prince’ tweet, is dat niet om anderen in te lichten. Nieuws is alleen nieuws, zolang niemand het eerder heeft gemeld. Dus zodra de dood van een beroemdheid algemeen bekend is, begint er een morbide race om opzienbarende details te achterhalen, en deze vervolgens in de meest sensationele vorm aan een zo groot mogelijk publiek te presenteren.

bowie tribute
Tribute to Bowie

2016 is een zwaar jaar geweest waarin een opmerkelijk aantal geliefde beroemdheden het tijdelijke voor het eeuwige verwisselden. Hoewel Gerard Joling een tsunami aan backlash over zich afriep naar aanleiding van zijn tweet: ‘Ik zal nooit vergeten dat Prince op een concert van mij is geweest’ ontketenden de dood van David Bowie, Johan Cruijff, Alan Rickman en Prince bij veel meer mensen een stortvloed aan verhalen, anekdotes, eerbetuigingen en persoonlijke ervaringen met de beroemdheid in kwestie. We maken het overlijden op deze manier onderdeel van onze eigen persoonlijke ervaring.

De meesten van ons krijgen tenslotte niet vaak de kans de glansrol te spelen in een nieuwswaardige anekdote, en daarom genieten we van elke kans om ons onderdeel van iets dat groter is dan wijzelf te voelen.

Dat wil niet zeggen dat alle online rouwbetuigingen niets anders zijn dan makkelijk te verkrijgen emotieporno.  De dood van een publiek figuur kan daadwerkelijk een diepe invloed hebben op fans. Maar begrafenissen, zoals John Green ooit zo treffend schreef, zijn voor de levenden.

Freelance Journalist voor o.a. LINDA. , Viva, Grazia, Veronica Magazine, Margriet, VROUW en en (web)content creator voor o.a. VODAFONE en Sanoma Marketing Partnerships. Online magazine met human interest verhalen: www. BLOOM-Magazine.nl Voor mijn volledige profiel: zie LinkedIn. $twitter.xrptipbot.com/Vivscontent