Je ziet het maar af en toe in deze buurt, een vrachtschip. Toch is het een voor de hand liggende oplossing voor de vervoersproblemen in Amsterdam: transport over water.

STEUN RO

Een paar honderd kades in Amsterdam zijn ernstig verzakt of aan het verzakken. Ook op de Wallen, de buurt waar de oudste grachten van de stad liggen, is dat het geval. Het repareren van de kades gaat de gemeente de komende jaren honderden miljoenen kosten. Zonde natuurlijk, want het had best voorkomen kunnen worden.

De oorzaak van de verzakking is namelijk vooral het zware vrachtverkeer dat over de grachten dendert. En als ik zeg dendert, dan bedoel ik ook dendert. Het is niet alleen particulier verkeer maar ook de gemeente zelf in de gedaante van de vuilnisauto’s die vaak niets en niemand ontziend over de grachten scheuren.

Bijkomend probleem is dat als de vrachtwagens niet over de gracht crossen, ze óf midden op de weg stilstaan óf op de stoep staan. Er zal per slot van rekening moeten worden geladen, maar vooral worden gelost. Alleszins begrijpelijk, maar niet de ideale oplossing. Midden op de gracht veroorzaken ze zo een gestaag groeiende file, wat dan weer veel getoeter oplevert. Op de stoep zorgen ze ervoor dat voetgangers gedwongen worden over de rijbaan te lopen.

Ooit in een ver verleden kon er niet op de stoep worden geparkeerd omdat er Amsterdammertjes stonden. Die zijn weggehaald met de belofte dat er flink zou worden gehandhaafd. Maar zoals zo vaak in deze stad werd deze belofte al snel gebroken.

Bierkaai

Toch ligt de oplossing voor de hand in een stad waar bijna een kwart van het totale oppervlak bestaat uit water. Terwijl er enerzijds wel tienduizenden personen per dag over de Amsterdamse grachten toeren, is er eigenlijk amper sprake van goederenvervoer. Hier en daar zijn wel wat experimentjes gaande, zoals bij brouwerij De Prael op de Oudezijds Voorburgwal. De bevoorrading van de brouwerij en het afleveren van het bier bij de klanten in Amsterdam geschiedt met elektrische schepen. Net als vroeger wordt de Oudezijds Voorburgwal zo weer een echte bierkaai en wie plaatjes bekijkt uit het verleden ziet dat er toen wel degelijk flink gebruik werd gemaakt van de gracht voor goederenvervoer.

Dat zal nu ook op veel grotere schaal weer moeten gaan gebeuren. De gemeente is er ook voor en heeft herhaaldelijk de wens uitgesproken het vervoer over water te willen stimuleren. Dat is niet alleen beter voor de kades, maar als het elektrisch gebeurt, is er op die manier ook nog aanzienlijke milieuwinst te behalen. Schone schepen in plaats van vervuilende vrachtwagens, wie wil dat niet?

Maar voor het zover is zullen we nog wel een paar jaar moeten wachten. Eerst moeten er volgens de gemeente ‘diverse onderzoeken’ worden gedaan. Zo zijn er bijvoorbeeld nog veel te weinig laad- en losplaatsen. Maar waarom zou dat niet sneller geregeld kunnen worden? Als het mogelijk is “Zandvoort” binnen een jaar voor elkaar te krijgen, moet dat toch met ook kunnen lukken met een stop voor zwaar vrachtverkeer in de stad en vervoer over het water?

Willem Oosterbeek, Wallenbewoner, doet in vijfhonderd woorden regelmatig verslag van het dagelijks leven vanuit de beroemdste buurt van Nederland.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Ik schrijf over alles wat mijn nieuwsgierigheid wekt. Dat is veel. Vaak kom ik uit bij verborgen hoeken van de geschiedenis, maar soms ook bij het persoonlijke verhaal. Het alledaagse leven èn het drama. Actueel, maar soms ook wat minder. Wel altijd goed geschreven en een plezier om te lezen.