Utrechtse animatiestudio maakt kans op Oscar: ‘De LEGO-film was een inspiratiebron’

Op 22 februari zullen in Hollywood de Oscars worden uitgereikt. Een van de kanshebbers is de 2 minuten en 15 seconden durende animatiefilm ‘A Single Life’, gemaakt door de Utrechtse animatiestudio Job, Joris & Marieke. Een paar dagen voor het vertrek naar Los Angeles sprak animatiejournalist Peter Schavemaker van ThePostOnline met Joris Oprins, die samen met Job Roggeveen en Marieke Blaauw de animatiefilm regisseerde.

Het idee voor ‘A Single Life’ is in 2000 ontstaan op jouw studentenkamer aan de Eindhovense Design Academy terwijl jullie drieën naar ‘Waterloo’ van ABBA aan het luisteren waren.

'Dat klopt. We waren plaatjes aan het luisteren, waarbij die single oversloeg. Het idee dat met het overslaan van de plaat de tijd een stukje vooruit was gegaan is blijven hangen. Jaren later, na een oproep van ULTRA Kort (een project van het Filmfonds, red.), voor het maken van een short, zagen we dit idee staan op ons krijtbord op een deur in de studio.'

‘A Single Life’ is bedacht, gemaakt en geregisseerd door jullie drieën. Maar ik zag dat alleen jouw naam op de lijst van genomineerde regisseurs vermeld staat. En niet die van Job en Marieke.
'We mochten op het formulier van de Oscar organisatie maar twee regisseursnamen vermelden en niet onze studionaam Job, Joris & Marieke. Het blijkt nu dat we hierdoor misschien niet met z’n drieën naar de ceremonie kunnen. Daar zijn we nu mee bezig.'

Op 15 januari 2015 werd bekend dat ‘A Single Life’ een van de vijf kanshebbers is voor een Oscar. Kun je uitleggen wat er hierna op jullie afgekomen is?
'Onze vorige animatieshort ‘Mute’ (2013) kreeg al behoorlijk veel aandacht op blogs en heeft verschillende prijzen gewonnen op animatiefestivals. Vergeleken met nu was die aandacht tam. Het is nu hectisch, zestig mailtjes per dag en zoveel interviews dat we elkaar bijna niet meer spreken. De aandacht komt overal vandaan, in Nederland leeft men heel erg mee. Door het woordje ‘Oscar’ zijn we geïnterviewd door elke krant en kwam zelfs RTL Boulevard langs.'

Voelt ‘A Single Life’ ook als een artistiek omslagpunt in jullie carrière?
'Ja, ‘Mute’ is een film die gemaakt is met een subsidie (€7.500, red.) van de gemeente Utrecht. Met opdrachtenwerk hebben we de rest van de financiën zelf aangevuld. ‘A Single Life’, is dankzij het ULTRA Kort-project van het Filmfonds en Fonds 21, ruim gefinancierd (€ 26.000, red.) waardoor we ons volledig konden focussen op het maken van deze film. We hebben ook meer aandacht besteed aan de background, belichting, techniek en details. De film is niet op de automatische piloot gemaakt.'

Jullie worden door elk animatiefestival in de wereld gevraagd om daar te spreken over jullie animatiefilm. Is dat leuk?
'Ja, maar we willen niet voor alles de hele wereld over vliegen. We hebben kleine kinderen en zijn druk met het werken aan nieuwe projecten. Ik vind té veel vliegen ook slecht voor het milieu. We moeten wel het gevoel hebben dat we echt iets kunnen doen op een festival.'

Maar als jullie de Oscar winnen, moeten jullie wereldwijd acte-de-presence geven als Oscar winnaars.
'Ik weet niet hoe moeilijk het straks wordt om ‘nee’ te zeggen. We hebben, vorige week, ook de Oscar Luncheon afgezegd. Hierbij zijn alle Oscar genomineerden aanwezig. Dit een prestigieus evenement, maar we vonden het een beetje onzin om hiervoor heen en weer te vliegen naar Los Angeles. Misschien is dit niet zo’n goede carrièremove, maar het films maken is leuker. Alleen dat het vet zou zijn om tijdens die lunch op een foto met alle filmsterren te komen, is niet genoeg.'

Wanneer kregen jullie, vanuit Hollywood, het idee dat ‘A Single Life’ kansrijk zou zijn voor een Oscar?
'We kregen het advies om, in Amerika, zoveel mogelijk promotie te maken voor de film. Ook werd gezegd dat de film online gezet moest worden en dat we in Amerika een maand lang handjes zouden moeten schudden. Dat zagen we niet zitten. Achteraf blijkt dat leden van de Oscar Academy vinden dat onze film bij de beste vijf hoort, daarvoor hebben we niet gelobbyd. De Oscar nominaties zijn blijkbaar een eerlijk procedé.'

Waarom maakt ‘A Single Life’ kans?
'De film heeft een goede balans. Hoewel het een macaber randje heeft, is het wel een film die kinderen ook kunnen zien. ‘A Single Life’ is niet té middle of the road dat hij niet opvalt, maar ook niet té raar dat hij geen kans maakt.'

‘A Single Life’ is te zien voorafgaand aan ‘Gooische Vrouwen 2’. Hoe belangrijk was deze vertoning aan het grote publiek in de Pathé bioscopen?
'Pathé heeft de distributie van de film gesponsord waardoor ‘A Single Life’ inmiddels door meer dan 1 miljoen bezoekers is gezien. Dat is voor ons een prijs op zichzelf. De film draait in Amerika ook in meer dan 350 bioscopen. Dat is super tof!.'

Jullie animatiestudio heeft een karakteristieke stijl. In jullie designs worden niet functionele oren of monden vermeden. Wat zijn jullie inspiratiebronnen?
'De LEGO animatiefilm is een belangrijke inspiratiebron, met een veel te simpel poppetje is het daar toch gelukt om een verhaal te vertellen. Onze poppetjes zijn niet al te normaal. Ze lijken niet op mensen, hebben geen nek en niet de verhoudingen van mensen. Maar ze zijn ook geen rare wezens.'

Pia, het karakter uit ‘A Single Life’ lijkt een beetje op een vrouw.
'Ze lijkt een normaal karakter, maar de verhoudingen zijn raar. Ze heeft een heel groot hoofd, geen nek en geen neus. Zij is geen geanimeerd mens, zoals bijvoorbeeld in andere animatiefilms.'

De laatste keer dat Nederland een animatie Oscar won was in 2001 voor de film ‘Father & Daughter’ van Michael Dudok de Wit. Is deze film ook een inspiratiebron?
'Ik heb deze film heel vaak gezien en is zeker een inspiratie voor ons drieën. Dat Michael Dudok de Wit destijds de Oscar won heeft mij op het idee gebracht om iets met animatie te willen doen.' 

Ik las dat jullie, op het moment dat bekend werd dat jullie bij de laatste vijf Oscar genomineerden hoorden, ook het nieuws kregen over de financiering van een nieuwe 8-minuten durende animatiefilm.
'Het nieuws over de Oscars is natuurlijk veel sexier nieuws, maar voor ons betekende het nieuws over de financiering dat wij een heel leuk jaar gaan hebben, ook als wij de Oscar verliezen. Voor ons was de Oscar shortlist en groen licht voor de nieuwe film vergelijkbaar goed nieuws.'

Kun je al iets vertellen over de nieuwe film?
'De titel van nieuwe animatie short wordt ‘Otto’ en is onderdeel van NTR Kort 2015, waarvoor twee animatieprojecten zijn geselecteerd. De andere animatieshort wordt gemaakt door Mascha Halberstad (scenario: Maarten Lebens en producent: Viking Film). ‘Otto’ wordt, na onze grappige animatieshorts ‘Mute’ uit 2013 en ‘A Single Life’, een melancholischer film. Ons doel is om ‘Otto’ in 2015 af te hebben.'

De films van NTR Kort beleven tijdens het Nederlands Film Festival 2015 hun bioscooppremière en worden door de NTR uitgezonden.

Mijn gekozen waardering € -

Peter Schavemaker (1967) is een media-, popmuziek-, theater- en internationaal animatiejournalist, moderator en radiopresentator. Op 14 februari 2018 verscheen zijn 512-pagina tellende eerste boek 100 jaar Hilversum Mediastad. Hij schrijft/schreef voor ZippyFrames.com, Animation Magazine, Helsinki Times, Müürileth, Spreekbuis.nl, Dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA Gids, Radio2.nl, HUMO, Broadcast Magazine, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, en verschillende regiokranten.