Het was een van de mooiste boeken die we de afgelopen tijd lazen – de debuutromans ‘De vlucht’ van Jesús Carrasco. De Spaanse schrijver nam ons mee door Sevilla.

STEUN RO

Zijn verschijning doet denken aan Don Quichotte: mager, pezig en met een grote puntsnor. Het kost niet veel moeite je schrijver Jesús Carrasco voor te stellen op de rug van een paard of ezel, dolend over de dorre Spaanse vlakte, van molen naar molen, van bron naar bron, zoals de personages doen in zijn debuutroman De vlucht. Hij zou zelf de zachtmoedige herder kunnen zijn, of het moedige, naamloze kind.

Jesús Carrasco maakte vorig jaar wereldwijd diepe indruk met De vlucht, een even rauwe als gevoelige roman over een jongen die zijn dorp verlaat om aan de dorpsrechter te ontkomen. Op het kale, barre platteland, verstoken van voedsel of water maar met een meedogenloos brandende zon boven hem, wordt de jongen onder de hoede genomen door een oude herder, die even wijs is als zwijgzaam. Hoewel het kind hem aanvankelijk niet vertrouwt, beschermt de herder de jongen tegen de rechter en zijn handlangers die hen op de hielen zitten.

Bordenwasser

Fotograaf Marc Brester en journalist Vivian de Gier kunnen met elkaar lezen en schrijven – letterlijk. Als partners in crime reizen ze voor diverse media de wereld over, voor recensies van de mooiste literatuur en persoonlijke interviews met de schrijvers die ertoe doen.