Van horeca-matroos tot directeur hospitaalschip

A/B MPS Prins Willem Alexander – John Vierhouten is meevarend directeur op het vakantiehospitaalship Prins Willem Alexander. Hij werkt sinds 1 januari 2016 bij deze stichting en voer daarvoor 9 jaar in de passagiersvaart. Hij begon zijn binnenvaartcarrière als horeca-matroos op de rondvaartboot Kasteel Staverden uit Harderwijk. Dat schip was toevallig het eerste schip in Nederland dat met zieken begon te varen.

‘Ik heb LTS-Consumptieve techniek gedaan en ging daarna als horeca-matroos varen. Als klein jongetje had ik altijd de ambitie om in een restaurant of café te werken. Als je dan als horecamedewerker op een schip gaat werken, vragen ze ook aan je of je eens een stukje kunt varen. Dat bleek ik aardig in de vingers te hebben en leuk te vinden. Ik heb dus ook mijn vaarpapieren gehaald. Voor dit schip voer ik zeven jaar als afloskapitein op de Henry J. Dunant’, vertelt hij over zijn achtergrond in de binnenvaart.
Als meevarend directeur vaart hij in het seizoen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag mee. De overige dagen werkt hij aan de wal en houdt zich dan bezig met beleidszaken, administratie en acquisitie. Zijn functie is geen normale functie in de passagiersvaart, legt hij uit. ‘Normaal is het zo dat je als reder aan de wal zit, maar een reder heeft meer schepen. Onze stichting heeft een schip voor een heel specifieke doelgroep.’

Voor groepen zieken en gehandicapten

De Prins Willem Alexander richt zich op zieken en gehandicapten die in een groep reizen en hun reis boeken via een zorginstelling. Dat is een groot verschil met de twee andere hospitaalschepen. ‘De Zonnebloem richt zich op individuele reizen en de Henry J. Dunant op de lichtere zorg. Dementerenden mogen op de andere twee schepen bijvoorbeeld niet mee. Hier is iedereen welkom. We maken ook jaarlijks een reis met het KSCC. Daarop gaan oud-schippers mee.’

Het valt hem op dat je tegenwoordig steeds vaker ziet dat de mensen die meevaren eenzaam zijn en mede daardoor opknappen van een reis aan boord. ‘Hier liggen de mensen met z’n tweeën op een kamer, wat als prettig wordt ervaren, omdat ze dan aanspraak hebben. Ook al kunnen ze vanwege hun handicap niet van boord. Het uitzicht verandert elke dag. Ook wisselt de verzorging niet, omdat die ook mee aan boord gaan. Ze komen hier als individuen aan boord en gaan als groep weg. Dat is voor mij telkens weer bijzonder om te zien.’

Hij noemt zijn werk dankbaar en afwisselend. ‘Ik houd me bezig met de koffiekopjes en de begroting en mag meedenken over meerjarenplannen. Van de gasten ervaar ik veel dankbaarheid en het is mooi om te zien dat mensen hier weer zonder rollator beginnen te lopen, omdat ze zich beter gaan voelen. Of dat ze ineens weer gewoon eten gaan eten in plaats van pap, omdat ze nu persoonlijke aandacht krijgen.’

Toekomst hospitaalschip spannend

De toekomst voor het schip ziet er best spannend uit, want over tien of vijftien jaar zal ze vervangen moeten worden, erkent hij. ‘De grote vraag is. Waar halen we een sponsor vandaan? Dat is gek, want de zorggroep stijgt, maar wij hebben helaas niet de naam van de Zonnebloem en de Dunant.’
Dat de Prins Willem-Alexander niet zo bekend is als de overige twee hospitaalschepen komt doordat ze met kleinere budgetten werken. ‘Van de schenkingen mag je een percentage gebruiken om te adverteren. Hun advertentiebudget is onze jaaromzet.’

Het schip doet tijdens haar reizen de plaatsen Antwerpen, Koblenz, Bonn, Keulen, Vlieland, Terschelling en Middelburg regelmatig aan. Qua varen is vooral het manoeuvreren een uitdaging, omdat zij roerpropellers heeft. ‘Op een roerenschip doet je schip nog wat als je de schroef eraf haalt en roer geeft. Met een roerpropeller heb je dan niks meer’, legt hij uit.

Het schip is bemand met zes bemanningsleden en een vrijwilliger als nautisch bemanningslid. Daarnaast zijn er het zorgpersoneel en vrijwilligers aanwezig. John is heel erg blij met deze vrijwilligers en zou niet zonder kunnen. ‘Er bestaat geen harder werkende groep dan vrijwilligers in Nederland. Mensen zetten zich belangeloos in voor de vakantie van anderen. Ik vind het uniek dat in een maatschappij die steeds meer draait om efficiëntie, er nog steeds mensen zijn die het leuk vinden om hun schaarse tijd daaraan te besteden. Uiteindelijk heb je allemaal hetzelfde doel; mensen die normaal niet op vakantie kunnen een vakantie te gunnen.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Prins Willem-Alexander
Lengte: 85,95 m
Breedte: 9,90 m
Diepgang: 1,80 m
Passagiers: 99
Europanummer: 02325776
Motor: 2 x 1000 pk Caterpillar
Bouwjaar: 2003
Thuishaven: Harderwijk
Eigenaar: Stichting Varende Recreatie
URL: www.vakantieschip.nl

Mijn gekozen waardering € -