Van marktloopjongen tot gelauwerde Loey-winnaar

Als hulpje van een marktkoopman in gordijnen werd Marco Aarnink op pad gestuurd om visitekaartjes te laten drukken. Het mondde uit in een intermediair: Drukwerkdeal. Aarnink kreeg er gisteren de Loey Award 2014 voor. Bij de uitreiking vertelde e-commerce tycoon Kees Koolen lessen van Booking en Uber.

De Loey prijs voor beste online ondernemer van Nederland ging woensdagavond in de voormalige tramremise De Hallen Studio’s nabij de Kinkerstraat in Amsterdam naar Marco Aarnink van Drukwerkdeal.nl. De jury roemde gebruikelijke eigenschappen van winnende ondernemers: kansen zien en pakken, durf tonen, risico nemen en onversaagd, keihard werken om het doel in de verte te bereiken. En ook geluk hebben. Juryvoorzitter Daniel Ropers in een aanstekelijk betoog: 'Honderd mensen lopen in een pikdonker bos. Eentje komt eruit, de anderen struikelen en lopen tegen bomen aan. Die ene is Marco Aarnink.'

Het juryrapport: 'Marco is in staat geweest om met goed ondernemerschap een ouderwetse business, weer leven in te blazen. Door het internet te gebruiken als verkoopkanaal, wist hij op grote schaal orders binnen te halen. Marco heeft enorm veel ideeën in z’n hoofd en is voortdurend op zoek naar traditionele markten waar hij ‘ontwrichtend’ kan zijn.'

Hekel aan kleine klanten

Het verhaal begon met het maken van een website voor genoemde gordijnenhandelaar. Marco Aarnink (bouwjaar: 1985) bekende eerlijk daarvoor iets van zijn broer gebruikt te hebben om snel 500 euro te verdienen. Vervolgens klaagde de baas dat er geen hond naar zijn website kwam, en dat er visitekaartjes met het webadres nodig waren.

Marco: 'Ik ging bellen. Ik werd niet alleen als kleine klant slecht behandeld, maar het moest ook 150 euro kosten. Dat beviel me niet dus ging ik bellen, in Nederland, België en tenslotte in Duitsland waar ik voor 30 euro de kaartjes kon krijgen. Maar dan moest ik er nog zes weken op wachten.'

Kortom, de printmarkt werkte klantonvriendelijk, inefficiënt en onder gebrekkige concurrentie. Die combinatie zaaide bij Aarnink het idee dat je dat veel beter, efficiënter en competitiever zou kunnen opzetten met een online marktplaats voor bedrijven. Die leidde tot de mogelijkheid van bundeling van drukorders en daarmee ook van snelle uitvoering van specifieke opdrachten tegen scherpe prijzen.

Drukwerkdeal werd geboren. Echter, lag een online marktplaats nog voor de hand, bijzonder was de toevoeging van machinepark in Deventer aan de A1 om zelf te drukken. Aanvankelijk louter op papier, maar stukje bij beetje voor het drukken van wat je maar aan materiaal kunt bedenken.

Bovenal kenschetste Aarnink zichzelf als een baas die oog heeft voor de sfeer in het bedrijf: humor, gezelligheid en eigen initiatief voeren de boventoon. Dat resulteert in een omgang met klanten die lijnrecht staat op de eerste ervaring die Aarnink zelf had als jongen: dat hij niet telde met zijn drukordertje voor wat visitekaartjes.

Zijn People&Print Group zoals het bedrijf heet (met ook Printdeal), is in april 2014 voor 24 miljoen euro verkocht aan drukconcern VistaPrint dat er de zakelijke markt mee uitbreidde. Aarnink vond het een te groot risico om met vreemd vermogen zelf de internationalisering voor zo’n 50 miljoen euro ter hand te nemen. Ondertussen had hij al een compagnon voor ‘miljoenen’ moeten uitkopen.

Het werken voor een grote baas, zo zei hij eerlijk, valt niet mee: 'Ik heb voor twee jaar getekend voor Vistaprint, maar het is moeilijk om me eraan over te geven. Het gaat nog goed, maar ik wil het liefst weer opnieuw voor mezelf beginnen.

Startersprijs voor Blendle/Cafeyn

Opvallend is dat ook Aarnink tot de mkb-omvang reikte. Met 175 personeelsleden, 34 miljoen omzet en 3 miljoen winst (2013) is het weliswaar een succesvolle maar geen grote onderneming. De waarde per werknemer loopt in e-commerce snel op, al waren het geen Silicon Valley bedragen als met de ovename Whatsapp: in dit geval zo’n 140.000 euro per werknemer bij de overname door Vistaprint.

Een jury, behalve uit Ropers van Bol.com bestaande uit Bernhard van Oranje (Levi9), Corinne Vigreux (TomTom), Joost Romeijn (Sundio Group) en Rogier Thewessen (StudentenWerk, winnaar Loey 2013) zagen we op video ‘ouderwets’ maar efficiënt aan het werk aan tafel met pen en papier. Ze gaf vijf ondernemers een Loey Starters Award, na ook een publieksronde:

E-commerce: Marten Blankesteijn (Blendle/Cafeyn)
Tech: Lars van Wieren (Starred)
Marketing & Media: Fabian Dudek (Nestpick)
Education: Zoran Kovacevic (Studygrasp)
E-health: Martine Rooth (Fysiovoorjou.nl)

Alle vijf bedrijven zijn nog op zoek naar geld, bij elkaar voor – slechts – een paar miljoen euro. Blendle/Cafeyn maakte recent bekend al 100.000 klanten te heben voor de artikelenkiosk. De onderneming is de eerste die het direct kopen door te klikken uit e-mail en sociale media introduceerde, zonder notificatie. Dat is niet netjes, maar het is gekoppeld aan de bijzondere e-commerce vernieuwing dat de koper direct z’n geld kan terugvragen dat weer bij z’n saldo komt.

Boerenzoon Kees Koolen bij Uber

De Loey Awards zijn prijzen die veel enthousiasme, initiatief en sterk netwerken entameren, groter dan de inhoudelijke betekenis. Al sierden de portretten van de vorige vier winnaars in megaomvang de muren van De Hallen als ware het Steve Jobsen van de lage landen. Onder hen heeft Pieter Zwart van Coolblue het meeste succes geboekt met een omzet die in 2014 de 300 miljoen euro ruim te boven zal komen.

Initiatiefnemer Van den Ende & Deitmers weet voor de bijeenkomst een uitstekend netwerk bijeen te brengen en het programma van de uitreiking inhoudelijk bondig en attractief te maken. Geestig was dat presentator Ruud Hendriks de uitreiking van de prijs aankondigde terwijl die buiten zijn zicht net had plaatsgevonden.

Even eerder hield Hendriks een uitstekend interview met Kees Koolen, wellicht de meest succesvolle e-commerce ondernemer met een Nederlands paspoort. Hij zette Booking.com mede op en is nu nauw betrokken bij e-commerce sensatie Uber.
Koolen vertelde hoe hij via investeerder Benchmark bij Uber binnenkwam en oprichter/ceo Travis Kalanick ervan overtuigde dat hij de buitenlandse expansie op een andere manier moest opzetten: in een strak formaat, met eigen mensen. Het bijzondere punt van Uber is volgens Koolen de technologie die het bedrijf zo sterk maakt.

Die maakt het mogelijk om eenvoudig uit te breiden, ook naar pakketvervoer. Koolen voorziet een megaconcern: 'Over vijf jaar zal iedereen die zich wil verplaatsen of een pakketje wil laten bezorgen, dit onmiddellijk regelen via dit systeem.'

Met grote gevolgen voor de autoverkoop: 'De automobielmarkt gaat op de schop. Het is onzin nog zo veel eigen autobezit in steden te houden.' Gebrek aan parkeerruimte, hoge kosten, onderbezetting en de komst van Uber zullen de autohandel grondig omver schoffelen volgens Koolen.

Dat juist deze week de Duitse rechter de activiteiten van Uber verbood, houdt Koolen niet uit de slaap. Integendeel: 'Als je succes boekt met een nieuw concept moet je over de grens van het toelaatbare gaan. De overheid kan alleen corrigeren als er regels zijn, anders krijg je discussies en conflicten die uiteindelijk resulteren in veranderingen want je houdt het niet tegen.'

Koolen is overigens, met een nieuw kunststukje bezig: de opzet van een boerderij in Brazilië van een miljoen koeien groot. Doel: de hele teelt en keten van melkproducten transparant maken via ondermeer internet. Als nuchtere Hollandse boerenzoon gaat hij overigens niet mee in de bio-tendens: 'Genetisch gemodificeerd voedsel voor koeien heeft geen enkele invloed op de melkproducten. Een koe is een machine en het is onzin dat je iets van het voedsel nog tegenkomt in de producten.'

Mijn gekozen waardering € -

Peter Olsthoorn schreef boeken over internet, Google en The Power of Facebook,Œ artikelen over ICT, media (internet vooral), inlichtingendiensten en innovatie. Hij spreekt over deze onderwerpen, treedt op als dagvoorzitter en interviewer op het podium. Was journalist in Oost-Europa, correspondent en oprichter van netkwesties.nl.