Vrijdag 13 november verschijnt ‘Call it Luck’, het vierde album van Roel van Velzen. Popjournalist Peter Schavemaker van Reporters Online sprak met VanVelzen.

STEUN RO

Je nieuwe cd klinkt minder als popplaat dan je vorige album ‘Rush of Life’ uit 2012.
“Ik ben het daar absoluut mee eens. Ik denk wel dat ‘Call it Luck’ mijn meest compromisloze plaat is tot nu toe. Een plaat die mensen misschien niet van mij verwachten.”

Je hebt bewust de tijd genomen om ‘Call it Luck’ te maken; door te reizen, te schrijven en rustig op te nemen.
“Ik wilde iets meer de tijd nemen voor dingen, omdat we in de afgelopen zeven jaar alleen maar albums achter elkaar hebben uitgebracht en hebben getourd. Ik wilde breken met die cirkel en de versnelling niet in z’n 5, maar in z’n 3 zetten. Het voelde niet als een benauwd gevoel, maar ik snakte wel naar een rustiger schema. Na ‘The Rush of Life’ had ik echt even de rust nodig, ook omdat deze cd zo over die hectische periode gaat. ‘Rush of Life’ is een hele autobiografische plaat. Hierna is mijn blik breder en beschouwender geworden, doordat ik vragen ging stellen wat er allemaal in de wereld om me heen gebeurd. Door te breken met een aantal dingen zijn er mooie nieuwe energiebronnen aangeboord. Dat is precies wat ik nodig had, niet wat ik zocht.”

Welke nummers op ‘Call it Luck’ verwoorden deze veranderingen het beste?
“Gek genoeg gaat het album hier niet over. Dan zou het weer autobiografisch zijn. Een aantal liedjes gaan over de dingen die ik gezien heb, doordat ik op de rem heb getrapt. Ik heb me in de afgelopen tijd vooral verbaasd over de enorme oerkracht en veerkracht van mensen, daar gaan een aantal liedjes over. Ik heb ook liedjes geschreven over mensen die, in Congo, in een uitzichtloze situatie zitten en niet weten of het ooit zal goed komen. Maar ze treden met heel veel optimisme en zo’n brede glimlach de wereld wel tegemoet, daar heb ik enorm veel respect voor. Ik begrijp hierdoor ook wel dat mensen vluchten. Dat heeft me geraakt.”

‘Ik heb me in de afgelopen tijd vooral verbaasd over de enorme oerkracht en veerkracht van mensen’

Je hebt sinds 2013 geen Top 40 notering meer gehad, alle singles bleven steken in de Tipparade. In 2014 stond je ook niet meer in de Top 2000. Vind je dat vervelend?
“Ik zou liegen als ik dat niet vervelend zou vinden. Het muzieklandschap is compleet aan het veranderen. De afgelopen liedjes haalden inderdaad geen Top 40 noteringen, maar in de airplaycharts gaat het echt heel goed. We treden als band ook veel op, samen met het veel op de radio gedraaid worden is dit veel belangrijker dan welke notering dan ook.”

21 oktober zette je op Twitter het bericht dat je aan het opnemen was in Berlijn. Waarom wil je daar opnemen?
“De reden is eigenlijk heel simpel, de producer woont daar. Het is ook lekker om weg te zijn en zo gefocused te kunnen werken. In Nederland is er te veel afleiding, ondanks dat er een kruis in mijn agenda staat. De focus is Berlijn staat alleen maar op het opnemen.”

Ook Kensington nam hun cd in Berlijn op. Zij zeiden tegen me dat het bombastische van Berlijn in de nummers doorklinkt. Geldt dat ook voor jouw plaat?
“Dat oordeel laat ik over aan de luisteraar. Ik wilde al heel lang samenwerken met Niels Zuiderhoek, die ook Kensington produceert. Zijn sound is groots, met veel galm op de koortjes. Hij wil ook de gitaren groot laten klinken alsof we live spelen in een stadion, die sound past goed bij mij. Mijn nieuwe cd klinkt ook groter omdat we een tweede gitarist aan de band hebben toegevoegd. Ook het Afrikaanse sausje, dat niet alleen doorklinkt in de teksten maar ook in de muziek, speelt een rol in de nieuwe sound. Maar de cd is niet Graceland, of een conceptalbum, geworden. Al deze invloeden hebben gezorgd voor een ander VanVelzen sound. Mensen die me al een tijd volgen zullen verrast zijn.”

‘Congo heeft me muzikaal veranderd’

Congo speelt muzikaal een belangrijke rol op ‘Call it Luck’.
“Dat Congo een belangrijke rol speelt is eigenlijk toeval. Congo heeft me muzikaal veranderd. Hierdoor is ‘Call it Luck’ meer dan elk ander album van mij een plaat geworden met kruisbestuivingen tussen liedjesschrijvers, twintig verschillende stemmen – ook uit bijna alle continenten – en muzikanten. Ik was daar zo aan toe, het voelt echt alsof ik muzikaal ben herboren. Alles voelt nieuw. Nadat ik deelnam aan een bevrijdingsfestival in Haarlem werd ik gevraagd om ambassadeur te worden van MasterPeace (een organisatie die werkt vanuit de overtuiging dat iedereen met zijn eigen creatieve talent en energie een onmisbare bijdrage kan leveren aan vrede, red.). Zij vroegen me om mee te gaan naar Congo om daar een vredesconcert te geven voor het project Music above Fighting.”
 
Welke muzikanten werken mee op ‘Call it Luck’?
“Ik heb een aantal liedjes geschreven met Alain Clark, maar ook met Twan van The Opposites. Tinus (Martijn) Konijnenburg heeft ook een belangrijke rol gespeeld op ‘Call it Luck’. Tinus heeft ook meegeschreven aan de wereldhit ‘Firestone’ van Kygo. Hij zat vroeger in het leuke bandje Leaf. Verrassend is ook de samenwerking met Guus van de Steen, van de Haagsehip-hop formatie Kern Koppen. Hij is een woordkunstenaar en heel origineel. Ook Tjeerd Bomhof (Voicst, Dazzled Kid en Dazzled Sticks) doet mee, ik vind hem een van de beste componisten van Nederland. Al deze mensen hebben mij geprikkeld in het schrijven en maken van ‘Call it Luck’.”

18 februari 2016 start je theatertour waarbij het Keniaanse koor The Hibby GB’s zal meezingen. Het koor zingt ook mee op een aantal tracks op ‘Call it Luck’.
“De drie swingende dames van dit koor komen drie maanden in Nederland wonen en zullen een belangrijke rol spelen tijdens de theatertournee. Dat wordt, samen met ons – vier blanke jongens uit de polder- een prachtige combinatie. Het samen zingen geeft zo’n kracht. Misschien gaan ze a cappella ‘Baby get Higher’ zingen…”

Hoes 'Call it Luck', het nieuwe album van VanVelzen
Hoes ‘Call it Luck’, het nieuwe album van VanVelzen

www.vanvelzenmusic.com

Peter Schavemaker (1967) is een media-, popmuziek-, theater- en internationaal animatiejournalist, moderator en radiopresentator. Op 14 februari 2018 verscheen zijn 512-pagina tellende eerste boek 100 jaar Hilversum Mediastad. Hij schrijft/schreef voor ZippyFrames.com, Animation Magazine, Helsinki Times, Müürileth, Spreekbuis.nl, Dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA Gids, Radio2.nl, HUMO, Broadcast Magazine, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, en verschillende regiokranten.