Energiek, doortastend en in al haar enthousiasme soms net íets te hard doordravend. De opvolgster van Wilna Wind bij de patiëntenfederatie NPCF weet van aanpakken. Altijd ziet ze kansen. En immer gaat ze ervoor. Een profiel over Dianda Veldman. Een marketeer waarbij de klant hoog in het vaandel staat.

STEUN RO

Die klantgerichtheid van Dianda Veldman was voor de medewerkers bij kennisorganisatie Rutgers, haar vorige werkplek, wennen. ‘Ik vind klant nog steeds geen mooi woord’, onthult directeur a.i. Paulien van Haastrecht. ‘Wij waren van het wikken en het wegen; van de nuancering’, vult manager onderzoek, Ciel Wijsen aan. ‘Dianda daagde ons uit om sneller met onze kennis naar buiten te treden. En stimuleerde ons om op diegenen af te stappen die onze kennis kunnen gebruiken.’

Clash

Dat zorgde voor flinke discussies en reuring binnen de organisatie. ‘Het was Dianda een doorn in het oog dat wij producten ontwikkelden die onvoldoende werden gebruikt’, vertelt Van Haastrecht. ‘En we spraken een andere taal. Als zij het over afzetmarkt had, noemden wij dat implementeren.’ Toch kwam het nooit tot een clash. ‘Dianda is niet van de confrontaties, zij gaat conflicten uit de weg’, verklaart Wijsen. ‘En ze stond heel erg open voor ons’, vult Van Haastrecht aan. ‘Ze heeft van haar en onze wereld één gezamenlijke wereld weten te maken.’

‘Dat komt omdat Dianda dingen niet op scherp zet als dat niet nodig is’, denkt Wouter Scheepens. Hij is voorzitter van de raad van toezicht van WakaWaka en noemt zijn mede-toezichthouder daadkrachtig en iemand die ‘heel goed kan luisteren’. ‘Dianda draait nooit om de hete brij heen, maar doet dat heel empatisch en warm. Ze is zakelijk, zonder hard te worden.’

Ik ben een slasher– dank! @petraterdoest – zoals de Amerikanen het noemen. Ik schrijf, maak radio, -soms- webtelevisie en coach collega’s én radioprogramma’s. Mijn drijfveer: passie voor de journalistiek. Op dit kanaal zal ik vooral profielen publiceren, opinies spuien en op reportages trakteren.