Waarom wil TMG NRC? De drukorder, de doelgroep, de weekendkrant, de digitale innovaties en het rendement maken NRC Media een interessante overname.

STEUN RO

Bij NRC zullen ze met weemoed terugdenken aan de dag waarop ze bij De Persgroep weggingen. Eindelijk verlost van de Volkskrant. Bij elke concernbeslissing bij PCM – dat door De Persgroep gekocht was – moesten de belangen van beide kranten tegen elkaar worden afgewogen: als NRC het mocht, mocht de Volkskrant het ook en andersom. Het was lastig te investeren en te innoveren, het concernbelang ging altijd boven het belang van de krant.

En toen kwam de prins op het witte paard: investeringsmaatschappij Egeria. Haleluja! Geflankeerd door de dappere schildknaap Derk Sauer. Met weemoed terugdenken dus. Want de prins ontpopte zich als roofridder, de schildknaap werd op een zijspoor gerangeerd. Volgende week staan Egeria en de werknemers van NRC tegenover elkaar in de rechtszaal bij een zaak over een nieuwe werknemerscommissaris.

Superdividend

Bij Egeria wordt met grote vreugde teruggedacht aan de overname. Gekocht voor 70 miljoen, en nu een bod van De Telegraaf (TMG) van 100 miljoen afwijzen. Ondertussen ook flink gecasht met een superdividend van €12,5 miljoen.

Is NRC Media meer dan 100 miljoen waard? Heeft de Persgroep vier jaar geleden te weinig gevraagd? Wil TMG – net als bij Hyves – teveel betalen? De winstgevendheid is opgekrikt, maar de oplageresultaten zijn niet florissant.

De papieren NRC verliest 6 a 7 procent de laatste twee jaar, dat wordt deels goedgemaakt door digitale verkopen. Die stijgt met 40 procent in 2013 en met 15 procent in 2014 (1kwartaal) maar in totaal leverde NRC Handelsblad in 2013 en 2014 in. De print-oplage van nrc.next verloopt dramatisch. In 2011 bedroeg die nog 74.000 – in het eerste kwartaal van 2014 ging het om 44.000 exemplaren. Ook hier digitale groei, maar ook die is niet groot genoeg om het totale verlies te compenseren. Met digitaal wordt volgens NRC meer verdiend dan met papier – een aanname die overigens betwist wordt.

Rekenkunsten

Volgens hoofdredacteur Peter Vandermeersch is de oplage van NRC Media “min of meer gelijk” als je 2014 met het vorige jaar vergelijkt, maar zijn berekening is het gevolg van het optellen van appels en klokhuizen. Hij telt namelijk de zaterdag-oplage van nrc.next nog eens bij de totale oplage op.

Misschien heeft TMG zich door de rekenkunsten van Vandermeersch laten misleiden, maar erg waarschijnlijk is dat niet. Waarom willen ze het dan?

1. Het rendement is goed, de jaarwinst (ebitda) zou volgens het FD dat de scoop van het afgewezen bod had, €15  tot €20 miljoen bedragen.

2. NRC is koploper bij digitale innovatie: zij verkopen de meeste (echte) digitale abonnementen, hebben die voorsprong gecreëerd met iPad-acties en die nooit meer uit handen gegeven. Ze ontwikkelden ook de Reader en NRC Q.

3. De weekendkrant – inclusief de bijlage – lopen meer dan goed. Advertentiebezetting is in het weekend hoog, NRC verkoopt de meeste weekendabonnementen in Nederland. Een digitale switch met een papieren weekendkrant zou een ideale combinatie zijn.

4. De drukorder. TMG heeft overcapaciteit op de persen, NRC Handelsblad – en misschien nog een beetje next – zouden daar prima in passen, zoiets is meer dan een paar miljoen waard: stilstaande persen kosten ook geld.

5. De doelgroep: relatief oud maar welvarend en hoog opgeleid. Aantrekkelijk voor adverteerders, en een groep die het geen probleem vindt veel voor een krant te betalen – NRC is de duurste krant van Nederland (afgezien van het FD).

Toch is het geen gelopen race. Andere bieders zijn waarschijnlijk afgehaakt (De Persgroep heeft handen vol aan Mecom) of willen niet zo’n hoge prijs betalen. Het lezers/aandeelhouders-plan moet nu heel snel gestalte krijgen om TMG het hoofd te bieden, en ook dan is meer dan € 100 miljoen erg veel geld.

Het grootste struikelblok is de manifeste tegenzin waarmee NRC naar TMG zou moeten gaan. Het is geen geheim dat redactie – en waarschijnlijk een deel van de lezers daar helemaal geen trek in heeft. Maar daar gaat Egeria zich niks van aantrekken.

    Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.