Angela Wijbenga (25) is schippersvrouw en vlogster. Met haar videos wil ze laten zien hoe het leven in de binnenvaart echt is.

STEUN RO

A/B CHARISSA

‘Hey, hoi! Leuk dat je kijkt naar een nieuwe weekvlog. Ik neem je mee in mijn leven op een binnenvaartschip.’ Gedecideerd kijkt Angela Wijbenga (25) in de camera. Alsof ze nooit anders heeft gedaan vertelt ze vlot hoe het gaat met haar en haar leven als schippersvrouw. Tientallen keren deed ze dat het afgelopen halfjaar. De teller staat op meer dan twintig filmpjes en het aantal afleveringen groeit met de week.

Vloggen is de samenvoeging van video en loggen. Vertaald betekent de term zoiets als je leven vastleggen op video. Angela doet dat sinds afgelopen zomer vanaf het droge-ladingschip Charissa waar zij met haar man Klaas op vaart.

Angela zit nog maar kort op de binnenvaart. Zelf komt ze van de wal. Ze volgde de opleiding Zorg en Welzijn, maar dat bleek bij nader inzien niets voor haar te zijn. ‘Eigenlijk wist ik gewoon niet wat ik wilde worden’, zegt ze. ‘Van mijn vader mocht ik stoppen, maar dan moest ik wel wat anders gaan doen. Toen heb ik een webshop opgezet. Ik ben gewoon heel brutaal naar een groothandel gegaan, heb kleding ingekocht en heb er foto’s van gemaakt. Vervolgens heb ik alles op een website gezet en ben gaan kopen.’

Drijvend eiland

De webshop was een succes, maar thuis ging het minder goed. Er kwamen spanningen. Toen vroeg Klaas haar in 2015 of ze bij hem aan boord wilde komen. Dat wilde ze wel. ‘Van de binnenvaart wist ik niet veel meer dan wat je op televisie ziet bij dat programma van RTL. Maar de werkelijkheid is vaak behoorlijk anders. Ik wil de kijker laten zien hoe het echt toegaat. Bijvoorbeeld dat je soms op een soort drijvend eiland zit. Ik denk dat mensen dat niet weten dat je niet van je schip af kunt’, zegt Angela. Ze neemt de kijker online mee in het leven van het schippersechtpaar en de matroos. De camera gaat ook mee als de twee er op uitgaan, naar familie, een Kerstmarkt of de meubelboulevard. Ook hond Vinn is in de filmpjes nadrukkelijk aanwezig.

Te privé

‘Ik laat veel zien, maar niet alles’, zegt Angela. ‘Als ik bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet laat ik dat deel weg. Dat is te privé. Aan boord laat ze haar videomontage eerst zien aan Klaas en de matroos. ‘Die moeten het er ook mee eens zijn hoe ze op Youtube komen te staan.’ Klaas was aanvankelijk niet zo enthousiast. Maar hij is het ook leuk gaan vinden en neemt zelf regelmatig de camera ter hand, zegt Angela.

Een van de dingen die opvallen in de filmpjes is dat je ziet wat een grote variëteit aan lading de Charissa meeneemt. Van tarwe, maïs, huttenzand en kunstmest tot betondelen of een fikse transformator, het wisselt zich snel af. En je ziet dat er overal weer anders wordt geladen en gelost. Zeker buitenstaanders kunnen er iets van opsteken: de kijker is erbij als het schip schut in de sluis, hoe de luikenkap wordt opengelegd en dat de auto gevaarlijk aan de evenaar hangt te bungelen.

Aardrijkskunde

De Charissa vaart vooral op de Duitse kanalen, die mooier blijken dan gedacht. De laad- en losbestemmingen die langskomen leveren nog een aardig lesje aardrijkskunde op. Want wie weet er nou waar Sweringen, Salzgitter, Homberg, Breisach en Beinheim liggen?

Maar de Charissa doet in de video’s ook onder meer Bremen, Maagdenburg, Rotterdam en Gent aan. Tot Namen aan toe wordt gevaren, zo is in de meest recente vlogs te zien. Daar neemt het verhaal eind januari plotseling een andere wending. In weekvlog 17 gaat de Charissa onverwacht de werf op. Wat blijkt? Klaas en Angela hebben hun schip verkocht. Een werfbeurt is nodig voor de vlakmeting die bij de koop komt kijken.

Nieuw schip

Hun nieuwe schip is de 85 meter lange Janna-Maria, waarmee ze er qua tonnage fors op vooruit gaan. In februari is de overdracht. Heel romantisch: het nieuwe schip wordt omgedoopt tot Angela W. Thuishaven wordt Heerjansdam, de plaats waar Angela vandaan komt.

Sommige vloggers worden schatrijk doordat ze meedelen in de opbrengsten van de reclames die Youtube bij hun filmpjes plaatst. Angela verdient niets met haar vlogs, zegt ze. ‘Dat is ook niet mijn doel. Mijn doel is mensen interesseren voor de binnenvaart. Ik merk dat mijn kanaal goed wordt bekeken. Laatst kon ik even niet uploaden. Toen stond de telefoon meteen roodgloeiend. Waar mijn nieuwe filmpje bleef, was de vraag.’

Nu wil Angela verder. Ze roept collega’s op om samen een platform op te zetten om jongeren te inspireren en te interesseren voor de binnenvaart. ‘Het zou mooi zijn wanneer we zo meer Nederlandse jongeren zover krijgen dat ze ervoor kiezen om matroos te worden’, zegt Angela. Wie dat ook vindt en wil meedoen kan contact opnemen.

 

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Charissa.

Lengte: 75 meter.

Breedte: 8,20 meter.

Diepgang: 2,56 meter.

Tonnage: 1047.

Europanummer: 02318157

Motor: Mitsubishi, 864 pk.

Bouwjaar: 1957.

Thuishaven: Balk. Eigenaar: K. Wijbenga

 

Nieuw schip:

Naam: Angela W (voorheen Janna-Maria);

Lengte: 85 meter.

Breedte: 9,50 meter.

Diepgang: 3,18 meter.

Tonnage: 1708 ton.

Europanummer: 02007196.

Motor: 2x Mitsubishi, 864 pk.

Bouwjaar: 1974.

Thuishaven: Heerjansdam.

Eigenaar: K. Wijbenga.

Beeld: foto’s uit de vlogs op Youtube

Bart Oosterveld is journalist. Hij schrijft voor Weekblad Schuttevaer (anno 1888) over de binnenvaart en de rest van de maritieme wereld, .