Nog even en dan gaat de Volvo Ocean Race van start. Een loodzware inspanning wacht de deelnemers, waar natuurlijk een al even loodzware voorbereiding aan vooraf ging.

STEUN RO

Het grootste internationale sportevenement is begonnen in Alicante. De Volvo Ocean Race, een heftige zeilwedstrijd om de wereld. Een sportevenement waar menig sporter alleen van kan dromen, of eigenlijk van zou moeten dromen. Slechts een beperkte groep zeilers zal ooit de kans krijgen om er deel van uit te maken. ‘Avontuur, zeilen en winnen’ zijn factoren waarom zeilers mee willen doen. Toch wordt er ook gewaarschuwd voor de vele gevaren en minder leuke factoren in deze ultieme zeilwedstrijd.

Van te voren wordt iedereen gescreend en getest op fitheid, mentale conditie en doorzettingsvermogen

Eerste selectieronde

Voordat zeilers aan boord zitten van één van de zeilboten hebben ze er al een heel avontuur opzitten. Van te voren wordt iedereen gescreend en getest op fitheid, mentale conditie en doorzettingsvermogen. Daarna wordt er getraind en opnieuw getest – tot een aantal maanden voor de race kan het onzeker blijven of je meedoet of niet. De Nederlanders varen onder de naam Team Brunel, de hoofdsponsor van het team. Dit werd aangekondigd op 3 december 2013, toen was schipper Bouwe Bekking samen met voordekker Gerd-Jan Poortman al een jaar bezig met de voorbereidingen.

Nadat de hoofdsponsor bekend werd konden de selecties voor teamleden beginnen. Alle teams zijn qua leeftijd en ervaring gelijkwaardig aan elkaar, zo zijn er een verplicht aantal teamleden onder de 30. Voor deze selectie kon Bekking kiezen uit maar liefst 300 enthousiaste aanmeldingen van zeilers wereldwijd. Hieruit koos hij 22 ervaren zeilers die een selectieprocedure ondergingen. Deze bestond uit een medische test, een psychologische test, een fysieke test en een interview met Bekking zelf.

Winnen en teamgeest, dat we het beste team ter wereld hebben

Waar in eerdere jaren het team met het meeste geld vaak won, is het deze editie net wat anders. Alle teams varen op identieke boten, met zelfs dezelfde zeilen. Het komt hierdoor echt op teamwork aan, een belangrijke factor voor Bekking. ‘Winnen en teamgeest, dat we het beste team ter wereld hebben.’ Dat zijn de doelen die Bekking meegeeft aan zijn crew.

Trainingsselectie Lanzarote

Na de eerste selectie volgt nog een selectieprocedure, deze keer in de boot. Team Brunel zeilde eind februari van Engeland naar het warmere Lanzarote in Spanje. Een drietal geselecteerde zeilers mocht zich tijdens deze overtocht bewijzen aan Bekking, een drietal andere talenten mochten overvliegen en op Lanzarote meedoen aan het trainingsprogramma.

Ervaring tijdens een wedstrijd om de wereld is zeer belangrijk, daarom heeft Bekking een aantal ervaren oceaan zeilers vanwege hun eerdere prestaties gekozen om deel uit te maken van Team Brunel, tijdens de overtocht naar Lanzarote zijn zij er ook al bij. Zo zijn de wachtleider en de navigator zeilers uit het buitenland. Zij hebben beide een belangrijke taak aan boord, de navigator plant de route die gevaren wordt en waakt ervoor dat schipper Bekking deze route ook volgt. De wachtleider staat op wacht wanneer Bekking slaapt, hij is dan dus de vervanger van de schipper. Andrew Cape uit Australie neemt de taak van navigator op zich terwijl de Spaanse Pablo Arrarte als wachtleider functioneert. Na deze overtocht en het trainingsprogramma kon Bekking kiezen wie van de rookies hij bij zijn team wil. Maar pas in juli had hij zijn team helemaal compleet met de komst van Laurent Pages, een trimmer uit Frankrijk.

Teambuilding

Met een compleet team is het tijd om te trainen, trainen en nog meer trainen. Dit gebeurt niet alleen op het water, ook aan land wordt veel getraind op spierkracht, conditie en teambuilding. Vooral dat laatste is een zeer belangrijke factor aan boord, zo geeft ook Anje-Marijcke Boxtel aan tijdens een gesprek met BNR. Boxtel is de coach van Team Brunel. ‘Aan boord wordt nog wel eens de vergelijking gemaakt met een voetbalteam. Maar daar kun je nog uitbreken van achterin en in je eentje een goaltje zetten. Dat is hier niet te doen. In je eentje kun je eigenlijk niks.’

Er wordt dan ook veel geleund op de leider aan boord, dit is schipper Bouwe Bekking. In moeilijke situaties is hij degene die besluit wat er moet gebeuren, daar moet nooit aan getwijfeld worden. Voor hem zijn winnen en teamgeest de twee belangrijkste factoren, bij teamgeest moet ook aan veiligheid gedacht worden. ‘Natuurlijk willen we heel graag winnen, maar het allerbelangrijkste is dat we weer met acht man veilig de haven in varen’, zo zegt Bekking.

Extreme omstandigheden

Veiligheid is ook zeker een ding, de Volvo Ocean Race is namelijk niet zomaar een reisje om de wereld. Continu probeert de bemanning de boot zo hard mogelijk te laten varen, in weer en wind. Zo varen ze door de tropen waar de felle zon je levend kan verbranden. Tegelijkertijd komen ze stormen tegen, varen ze door metershoge golven en klapt de keiharde wind ijskoude waterstromen over de boot. Het risico van overboord vallen is groot, niet voor niets worden er de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen en worden alle teams nauwlettend in de gaten gehouden vanuit het episch centrum in Allicante.

Brunel 4de tijdens eerste in-port race

Allicante is tevens de plaats waar het allemaal begint. Afgelopen zaterdag met de in-port race en komende zaterdag, 11 oktober, met de daadwerkelijke start van de race om de wereld. De in-port race werd gewonnen door het Amerikaanse team Alvimedica, het jongste team dat meevaart. Vlak achter hun eindigde team Abu Dhabi, het team met de meeste Volvo Ocean Race ervaring aan boord. Derde werd het Spaanse team Mapfre, zij schreven zich als een van de laatsten in voor de Volvo Ocean Race en hebben nog maar weinig getraind. Bouwe Bekking eindigde hierachter op een vierde plaats. Zelf is hij tevreden over zijn prestaties deze dag, na een gemiddelde start wist team Brunel op te klimmen naar een vierde plaats. "We hebben tijdens de trainingen vooral de focus gelegd op de off-shore race, minder op de in-port races", verklaart Bekking. Komende zaterdag om 14.00 uur start dan de eerste etappe naar Kaapstad. Een etappe van ruim 6000 mijl waar de teams naar schatting zo'n 3 a 4 weken over zullen doen. Hierna kan de eerste balans worden opgemaakt, welk team doet het goed en welk team moet nog veel leren? Het begin is er, de Volvo Ocean Race 2014-15 is gestart!

Anke Haadsma (1988) is een freelance watersportjournalist. Al haar hele leven zeilt ze en haar stage liep ze bij maandblad Zeilen. In 2010 studeerde ze af aan de School voor Journalistiek en begon ze met wat freelance werkzaamheden. In 2014 zette ze de stap om fulltime de watersport journalistiek in te gaan. Nu volgt ze internationale zeilraces (met een Nederlands tintje) en is ze regelmatig aanwezig bij zeilevenementen als communicatie professional of journalist.