Het Nederlandse fietspassagiersschip Gretha van Holland uit Zutphen (23 passagiers) krijgt mogelijk een verbod om nog langer aan te leggen op haar uitvalsbasis in de haven van Waren (D). Dat is het gevolg van een “overloper”. Bij het overtanken van diesel van de ene naar de andere tank in het schip stroomde er 150 liter brandstof de haven van het dorp in. Eigenaar Bob Bel zit in zak en as. De haven, op twee uur rijden ten noorden van Berlijn, is al jaren zijn ideale opstapplaats voor de passagiers die een vaar- en fietscruise door het natuurschoon in de omgeving komen maken.

STEUN RO

Het incident gebeurd bij het overtanken van diesel uit de hoofdtank in de dagtank, vertelt eigenaar Bob belt van de Gretha van Holland uit Zultpen. De matroos (30) had de pomp aangezet en was hem vervolgens vergeten weer uit te zetten, zegt hij. Nadat de matroos van boord was gegaan en de tank vol was liep de diesel via een ontluchtingspijp de haven in. ‘Heel stom’, zegt Bel, die nog behoorlijk onder de indruk lijkt van het gebeuren. ‘We varen hier al sinds 2002. Het is hier een gevoelig natuurgebied, dus dan wil je zeker niet dat er zoiets gebeurd.

Olieschermen

De fout gebeurde rond het middaguur. De vrijwillige brandweer van Waren rukte snel uit en probeerde met een bindmiddel de schade zoveel mogelijk te beperken. Later sprong de brandweer van het nabijgelegen Alt Schwerin met olieschermen bij. Desondanks wist een gedeelte van de dieselolie de haven uit te stromen en kwam in een nabijgelegen meer terecht. Een gespecialiseerd bedrijf uit Schwerin, 70 kilometer verderop, heeft uiteindelijk de resterende olielaag van het wateroppervlakte gezogen.

Schip had in juni ook al een probleem met lekkende diesel

Volgens Bel heeft het incident geen technische oorzaak. ‘Het is puur een bedieningsfout. We zijn natuurlijk wel meteen gaan kijken of we dit kunnen beveiligen.’ Alle vijftien jaren dat hij met zijn schip in het gebied vaart is er niet iets dergelijks voorgevallen, zegt hij. Toch geeft hij toe dat het schip op 11 juni van dit jaar ook al een probleem met diesel heeft gehad.

DCF 1.0

Toen bleef de diesel wel binnenboord. ‘Door een fout gemonteerde mof stroomde toen 500 liter diesel het schip in. Dat kwam voor een groot deel in een passagiershut terecht. Er kwam toen geen olie in het water, maar je kunt je voorstellen dat het behoorlijk stonk, ook buiten het schip. De matrassen in de hut waren compleet volgezogen. Die hebben we door een gespecialiseerd bedrijf moeten laten afvoeren.’

Wasserschutzpolizei

Bij dit incident lag de Gretha van Holland vier dagen stil, onder meer om de hut te reinigen en de stank uit het schip te krijgen. Vandaag, de dag na de overloper, vaart Bel alweer een reis met twintig Duitse passagiers met hun fietsen. De Wasserschutzpolizei doet nog wel onderzoek.

Vergunning

De incidenten kunnen voor Bel een vervelend staartje krijgen. Volgens de krant Nordkurier heeft het gemeentebestuur inmiddels besloten dat hij voor volgend jaar geen vergunning meer krijgt om de haven van Waren aan te doen. Voor Bel zou dat een uiterst gevoelige klap zijn. Hij vaart al vijftien jaar vanuit Waren, en wisselt daar van passagiers. Bel zelf houdt nog een slag om de arm: ‘Wat de krant schrijft hoeft niet altijd waar te zijn.’ Hij probeert nog wel vandaag de gemeente te bereiken om te vragen wat hij kan verwachten.

En de matroos? Die mag op het schip blijven, ondanks zijn blunder. ‘Iedereen kan een fout maken. We hebben we overwogen een ander te nemen. Maar dan ga je hetzelfde risico aan.’

Bart Oosterveld is journalist. Hij schrijft voor Weekblad Schuttevaer (anno 1888) over de binnenvaart en de rest van de maritieme wereld, .