Het aantal mensen dat in Nederland wordt vervolgd voor mensenhandel is in 2016 met een kwart gedaald. Experts denken echter dat er niet minder wordt gehandeld in mensen; het heeft geen prioriteit voor de politie meer. “Cynthia” (36) is een van de vrouwen die het leven leidde van een hedendaagse slavin. Ze werd zelfs gebrandmerkt door haar pooier.

Veel van de vrouwen die uit de gedwongen prostitutie komen, zijn slachtoffer van jarenlange manipulaties en diepe trauma’s. Ook zijn ze regelmatig ‘gebrandmerkt’: ze hebben de naam van hun pooier ergens op hun lichaam staan. Stichting Share Network (share-network.org) is opgericht om  slachtoffers van mensenhandel de psychologische ketens van hun slavernij te verbreken door hun lichamelijke littekens en markeringen in de vorm van een tattoo of brandmerk door middel van een laserbehandeling te verwijderen of te bedekken door een zogenaamde ‘cover up’ zodat ze niet meer voortdurend aan hun verleden worden herinnerd. Ook zorgt de stichting dat deze vrouwen een mentor toegewezen krijgen die hen helpt het gewone leven op te pakken. ‘Cynthia’ (36) is een van die vrouwen.

‘Ik maakte een keer een opmerking over dat ik een tattoo wilde. Mehmet zei meteen: ‘Dan neem je mijn naam.’ Op dat moment vond ik het romantisch. Ik was twintig, ik hield van hem. Ik wilde laten zien dat ik zijn enige echte vrouw was. Ik zag het zelfs als een compliment: hij wilde dat ik zijn naam op mijn lichaam droeg. Dat is het gekke. Dat je pas achteraf inziet hoe je gemanipuleerd wordt. Totdat je jezelf helemaal kwijt bent.’

Ik heb wat je noemt een problematische jeugd gehad. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik vijf was, en mijn moeder liet me vaak alleen om naar de kroeg te gaan. Op mijn elfde ging ik voornamelijk om met mensen uit de gabberscene die een stuk ouder waren dan ik. Zij gebruikte allemaal drugs en dronken alcohol. Omdat ik niet voor hen wilde onderdoen, begon ik er ook mee.

Freelance Journalist voor o.a. LINDA. , Viva, Grazia, Veronica Magazine, Margriet, VROUW en en (web)content creator voor o.a. VODAFONE en Sanoma Marketing Partnerships. Online magazine met human interest verhalen: www. BLOOM-Magazine.nl Voor mijn volledige profiel: zie LinkedIn. $twitter.xrptipbot.com/Vivscontent