Waarom de Formule 1 snel moet veranderen

De Formule 1 is een optocht van snelle auto’s waarbij aan het einde van anderhalf uur racen een Duitser (of een Duitse renstal) wint. In 2016 zijn bijna alle races gewonnen door Mercedes. Zeven maal won Rosberg, zes keer was de winst voor Hamilton. Slechts één keer won een andere coureur: de 18-jarige Nederlander Max Verstappen.

Wie nog altijd denkt dat de Formule 1 spektakel is, moet maar eens naar de coureurs luisteren of naar de MotoGP kijken.  Bij de tweewielers is het spektakel niet van de lucht, met onvoorspelbare races, bloedstollende gevechten tussen de protagonisten Marquez, Lorenzo, Rossi en Pedrosa. En het Ducati-geweld. Daarvoor staat het publiek voor op de banken en blijft het televisiepubliek aan de buis gekluisterd.

Onbegrijpelijke regels

Van de 22 rijders vindt het merendeel dat er teveel regels zijn, te weinig spektakel, te veel voorspelbaarheid en overdreven aandacht voor de veiligheid. Fernando Alonso en Lewis Hamilton  zijn de grootste criticasters uit het veld. Zij vinden de regeldruk zo langzamerhand onaanvaardbaar. De starts van achter de safetycar – op Silverstone reden de coureurs er vijf rondjes achteraan – staan ter discussie (in 2017 wordt de staande start weer in ere hersteld ook op een natte baan), de straffen die soms volstrekt willekeurig lijken, de motorwissels, die coureurs achter aan het veld doen belanden; het zijn maar enkele voorbeelden van kritiek. Elk weekeinde is er wel iets waarover discussie ontstaat. De fans krijgen te weinig waar voor hun geld, vinden de coureurs en daar hebben ze gelijk in. Bovendien zijn de meeste regels voor de fans moeilijk te begrijpen.

Het bandenreglement, het DRS – Drag Reduction System, ERS, het Energy Recovery System, de hybride systemen van de motoren – de elektrische boost die tijdelijk tot meer dan 160 pk extra oplevert, zijn cosmetische maatregelen.

Coureurs willen hard rijden en fans willen strijd, zo simpel is het.

Het is een optocht

Een race volgen is niet alleen een lange zit, maar vaak ook onbegrijpelijk.  Fans willen een eenvoudige damwedstrijd zien, maar worden geconfronteerd met een ingewikkelde schaakpartij. Zelfs het geluid is niet meer wat het was.

Zonder parate kennis van zaken verzandt een Formule 1-race in een optocht van snelle bolides. Strategie in de rekenkamers is belangrijker geworden dan het racen op de baan.

Pirelli, de bandenleverancier, heeft vijf soorten banden gemaakt: hard, medium, zacht, superzacht en ultrazacht. Hoe zachter, hoe sneller, maar hardere banden gaan langer mee.

Pirelli neemt elk raceweekend drie compounds mee, waarbij elke coureur daaruit dertien setjes mag kiezen. In de wedstrijd moet elke coureur minimaal twee verschillende compounds gebruiken. Dit zijn allemaal droogweerbanden, profielloze slicks. Er zijn, vanzelfsprekend, ook regenbanden, en intermediates voor er tussenin.

Wanneer, waarom en hoe lang blijft gissen, waardoor een vertekend wedstrijdbeeld ontstaat. De overwinning van Max Verstappen in Barcelona was voor de kijker lang onzeker omdat de kans bestond dat hij nog binnen moest komen voor nieuwe banden.

Ik zou zeggen: ga eens kijken hoe dat bij de Indycars gaat of Nascar.

Spanning gegarandeerd.

Mijn gekozen waardering € -

F 1 columnist, schrijver van 'Max' Het ongeautoriseerde verhaal van de jongste Grand Prix-winnaar ooit; F 1 2016: Van Melbourne tot Abu Dhabi; Spyker langs de Afgrond.