Woensdag 16 januari presenteert Reinbert de Leeuw in Paradiso zijn cyclus Im wunderschönen Monat Mai. Een unieke kans hem nog eens aan het werk te zien in zijn wereldwijd geloofde meesterwerk.

STEUN RO

In 2003 verraste hij vriend en vijand met deze op liederen van Schumann en Schubert geïnspireerde compositie. Was dat niet vloeken in de kerk? Arnold Schönberg had de romantiek begin twintigste eeuw immers definitief ten grave gedragen. Na de Tweede Wereldoorlog hadden zijn erfgenamen Boulez en Stockhausen nog eens een extra steen op het graf gerold.

Dat uitgerekend De Leeuw, dé apologeet van de nieuwe muziek, een ode zou brengen aan de Romantiek leek ondenkbaar. Maar de wereldpremière in Paradiso met het Schönberg Ensemble en de Duitse actrice Barbara Sukowa oogstte jubelrecensies. Ruim vijftien jaar later keert Im wunderschönen Monat Mai terug in Paradiso, dit keer met actrice/zangeres Katja Herbers. De Leeuw zit opnieuw aan de piano en dirigeert het Asko|Schönberg, opvolger van het Schönberg Ensemble.

‘Dort wo Du nicht bist, dort ist das Glück

De Leeuw weet in deze cyclus een intrigerend verband te leggen tussen traditie en vernieuwing. Neem de ondertitel Dreimal sieben Lieder nach Schumann und Schubert. Die verwijst naar de ‘drie maal zeven gedichten van Albert Giraud’ waarop Schönberg in 1912 Pierrot lunaire baseerde. Im wunderschönen Monat Mai begint en eindigt met hieraan ontleende noten. Die voegen zich naadloos naar de klanken van zijn voorgangers. Zo realiseert De Leeuw een fascinerende reis door de Romantiek, de eeuw van het nostalgische verlangen naar het geluk. Dat zich altijd blijkt te bevinden ‘dort wo Du nicht bist’.