“Waar kun je een lijk het beste verbergen?” Het antwoord? Op de derde pagina van Google-resultaten! Oftewel: zo manage je je online reputatie als een baas.

STEUN RO

Je online presence kan je beste vriend zijn of je ergste vijand. Neem bijvoorbeeld de Kardashian familie: zij zijn geobsedeerd met het beheren van hun ‘merk’ op Twitter, blogs, Facebook en Instagram en zetten deze kanalen op slimme wijze in als marketing instrument. Boze tongen beweren zelfs dat Kim jaren geleden zelf verantwoordelijk was voor het uitlekken van de sextape die haar tot haar wereldberoemde celebstatus katapulteerde. Iets waar Patricia Paay door sommigen ook van wordt verdacht. Belachelijk, volgens Patricia. Zij heeft inmiddels een bureau in de arm genomen om elke herinnering aan de uitgelekte sextape van het wereldwijde web te wissen. Maar wat doet zo’n bureau nu precies?

Lori Randall Stradtman, auteur van Online Reputatie Management voor Dummies, begint haar boek met een bekende ‘geek’ grap: ‘Waar kun je een lijk het beste verbergen?’ Het antwoord? Op de derde pagina van Google-resultaten!

Het grapje verklaart de groeiende aandacht en aanwezigheid van ‘online reputatie managers.’ Oftewel: mensen die zich bezighouden met het oppoetsen van je online reputatie. Omdat hier vaak een fors prijskaartje aanhangt, is het handig als je zelf ook weet wat je moet doen als er negatieve informatie over je verschijnt als resultaat van Google-zoekopdrachten, of hoe je ervoor kunt zorgen dat je favoriete online profiel in de top van de resultaten terecht komt.

Tenslotte willen we allemaal dat onze potentiële werkgevers,  klanten en niet te vergeten onze dates de meest rooskleurige versie van onszelf voorgeschoteld krijgen.

v.b.groenewoud@gmail.com'
Freelance Journalist voor o.a. LINDA. , Viva, Grazia, Veronica Magazine, Margriet, VROUW en en (web)content creator voor o.a. VODAFONE en Sanoma Marketing Partnerships. Online magazine met human interest verhalen: www. BLOOM-Magazine.nl Voor mijn volledige profiel: zie LinkedIn. $twitter.xrptipbot.com/Vivscontent