Ik ben geen medicus en daarom vertrouw ik erop dat we in Nederland knappe koppen hebben die weten hoe we deze coronapandemie kunnen tackelen. Maar toch mis ik iets in die maatregelen, en dat is een maatregel die iedereen voor zichzelf kan uitwerken, namelijk: ga gezonder leven!

STEUN RO

Niemand dwingt jou om ongezond te leven, te roken, niet te bewegen of je vol te vreten met ongezond junkfood. Een gezonde leefstijl, daar kun je zelf aan werken, maar dan moet je dat wel willen en er het nut van inzien. Niet pas nadat je een hartaanval hebt gehad of andere kwalen vanwege een te luxe leefstijl. Beter voorkomen dan genezen. En juist daar hoor ik de overheid helemaal niet over in deze periode. Vreemd, maar dat laten we maar even ter zijde.

Gezonde leefstijl
Een gezonde leefstijl draagt bij aan een betere weerstand, dus ook weerstand tegen het coronavirus. Misschien raak je wel besmet met het coronavirus, maar dat wil nog niet zeggen dat je geïnfecteerd raakt of er daadwerkelijk ziek van wordt. Gezonder eten hoeft niet per definitie duurder te zijn. Dat heb je zelf een beetje in de hand. Het is een kwestie van uitzoeken en balanceren. Budgetmanagement, en dat is jammer genoeg voor velen al een brug te ver.

Nu hoor of lees je vaak dat laagopgeleiden slechter eten en ongezonder leven. Daar is wat voor te zeggen. De meeste van mijn leerlingen zijn niet Hbo of wetenschappelijk opgeleid maar hebben de stap genomen om naar de sportschool te gaan. De motivatie daarvoor kan verschillend redenen hebben. Dat kan zijn omdat ze daadwerkelijk bewust zijn van hun leefstijl en daar verandering(en) in willen aanbrengen. Dat kan ook zijn omdat ze een doel nastreven, bijvoorbeeld wedstrijden vechten. Het enige wat er dan nog bij komt kijken om deze mensen helemaal de goede richting op te begeleiden en gemotiveerd te houden is een betrokken coach. Iemand die verstand heeft van voedsel, leefgewoonten etc. Het feit dat mensen er al voor kiezen om te fitnessen en cardiovasculair bezig te zijn is al een compliment waard.

Diploma-industrie
Door de diploma-industrie is een begeleider/coach op de sportschool onbetaalbaar geworden en voor laagopgeleiden, die ook vaak een laag inkomen hebben, is een personal trainer onbetaalbaar. Vroeger, en dan heb ik het over de jaren ’80 en ’90 waren er altijd (vrijwillig) begeleiders op sportscholen om je te helpen met je training en met je voedingsschema’s. Vaak waren dit ervaringsdeskundigen. Denk aan oud-body-builders. Toen na het millennium de diploma-industrie gestalte kreeg, werden ook deze ervaringsdeskundigen vervangen door personal trainers. Niet omdat er negatieve ervaringen waren met de ‘oude begeleiders’ maar omdat men geld kon verdienen aan een dergelijke opleiding en deze banen creëerde. En het komt professioneler over als iemand die geen ervaring heeft maar toch een dergelijk diploma op zak en dan per uur de hoofdprijs vraagt, want sportscholen zijn meegegaan in deze bubbel en verhuren hun spullen en materialen tegen monsterprijzen aan personal trainers. Vandaar dat het uurtarief van een personal trainer zomaar rond de 50 euro en meer kan liggen.

Nadeel van dit systeem is dat laagopgeleide mensen, die al de drempel nemen om naar de sportschool te gaan, niet begeleid of gemotiveerd worden. Met als resultaat dat de lol er snel vanaf is en niet het gewenste doel wordt gehaald.

Tips
Als het enige moment van de week of van de twee weken, dat je hartslag omhoog gaat, de vijf minuten seks met je partner is, dan ben je niet goed bezig. Als je de gang naar sportschool nog een brug te ver vindt, begin met wandelen, fietsen en joggen. Wat erg belangrijk is, zeker als je begint: probeer iemand mee te nemen, zodat je elkaar kunt motiveren. Belangrijk is dat je ook gaat joggen en niet alleen maar wandelt of fietst. Wandelen en fietsen is goed om je gewrichten te gebruiken en soepel te houden. Joggen is niet hard rennen. Lichtjes joggen zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat en dat is juist wat nodig is om je conditie te verbeteren en die weerstand uiteindelijk omhoog te krijgen. Lekker in de buitenlucht bij zon, regen en koude. Dit in combinatie met gezonder eten zal zijn vruchten al na een paar weken afwerpen. Even door die zure appel heen. Na het zuur komt immers het zoet. Je zult niet alleen lekkerder in je vel zitten, je zult meer energie hebben en ook je seksleven zal daardoor een boost krijgen.

Joggen
Je kunt niet meteen een half uur joggen. Begin met interval. Probeer één minuutje te joggen en anderhalve minuut te wandelen. Probeer deze serie eerst vijf keer en bouw deze per week uit. Probeer minstens drie keer per week dit te doen. Na vier weken zit je dan op negen minuten joggen bij elkaar per training. Dan is de tijd aangebroken om het schema iets aan te passen. Probeer anderhalve minuut te joggen en één minuut rust te nemen. Begin wederom met vijf keer en bouw het per week op. Na twee maanden zit je dan op 13,5 minuten joggen. Daarna ben je in staat om je eigen schema aan te passen, de rust te verkorten en de joggingsperiode te verlengen.

Een andere methode is, en die vind ik persoonlijk niet zo motiverend maar ik benoem hem toch, is dat je gaat voor afstand. Je begint met één rondje om het park drie keer per week. Iedere week probeer je er een half rondje bij te doen. Het systeem werkt hetzelfde als hierboven. Als je bij je eerste keer joggen bijvoorbeeld drie keer hebt moeten rusten, probeer je de week erop om maar twee keer te rusten enzovoorts.

Natuurlijk zijn er legio’s mogelijkheden. Je kunt je jogging uitbreiden door er af en toe een parcours bij te nemen. In veel gemeenten hebben ze beweegtuinen of buiten fitness. Dat kan altijd extra toegevoegd worden aan de training. Wat dacht je ervan om even te gaan joggen in de bossen of een kort stuk door het rulle zand. Een sprintje tegen een heuvel op? Na iedere minuut rennen twee extra burpees? De mogelijkheden en voordelen zijn ongekend, maar alleen als je er lol in hebt en er het nut van inziet.

Heb je nog nooit gesport maar wil jij je leefstijl drastisch omgooien? Overleg dan eerst met je huisarts wat wijsheid is.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van de boeken: 'Bevingen' (2015), 'Kanker krijg je niet alleen' (2019), 'Het Groninger Forum, draak of icoon?'(2020) en 'Muaythai in vogelvlucht' (2020). Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen, Beijumkrant, Gazet van het Noorden, Nieuws Oss en Nieuws uit Nijmegen. Was hoofd- eindredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017 en in 2018 hoofdredacteur van de Gazet van het Noorden. Schrijft momenteel voor o.a. VechtsportInfo en Reporters Online. Doet naast journalistiek werk ook communicatie werkzaamheden voor Muaythai Organisatie Nederland. Is lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).