Het stof is neder gedwarreld maar de pijn in de open wonden van den Nederlandsche Publieke Omroep is gebleven. Het is alles voor niets geweest, Hilversum is naar de vaantjes! Henk Haagoort, voorzitter RvB der NPO, die bij Pauw & Witteman moest uitleggen dat rijstebrij omroepberg voortaan als NPO 1, 2, en 3 door het leven zal gaan. Moord en brand schreeuwende omroepdirecteuren ‘hebben wij dan helemaal niets meer te vertellen’ en bij de koffieautomaat geëmotioneerde medewerkers. ‘De VARA dat zijn drinkers en wij van de NCRV zijn geheelonthouders, nu worden we allemaal op één rijstebrij omroepbrandstapel gegooid.’ Zo bleef het dagen onrustig in omroepland.
Duif gevonden
Het begon allemaal met het kopen door de NPO van de domeinnaam npo.nl die vanaf de geboorte van het internet eigendom was van de postduivenlobby in Nederland. Een interessante vrijetijdsbesteding waarbij duiven met een vrachtauto naar Frankrijk reizen om vervolgens op eigen kracht het hele eind weer terug vliegen. Een hobby (van die duif?) waarin ook veel geld schijnt om te gaan, volgens insiders is matchfixing in deze tak van sport bijkans uitgevonden. Daarnaast een onderbelicht export artikel want Nederlandse postduiven schijnen de beste van de wereld te zijn waarvoor in Japan topprijzen worden betaald!
Echter terug naar het onderwerp. Wat is namelijk het geval? Ondanks het betalen van 100.000 euro voor npo.nl is de missie totaal mislukt! Wie nu NPO Googled wordt als eerste ‘welkom geheten’ door www.npoveenendaal.nl met de volgende uitnodigende mededeling. ‘Wij willen leden en niet-leden hier zoveel mogelijk informatie over de postduivenhobby aanbieden. Heeft u opmerkingen dan horen wij dat graag.’ Vervolgens een kopje met ‘duif gevonden’. Door daar op te klikken wordt u deelgenoot van een wereld waarin de liefde voor het dier regeert ‘geeft u de duif eventueel wat water en ongekookte rijst’.
Apple=NPO=Google
Wat te geven aan de omroepdirecteuren die in deze onverwachte actie van de NPO even de kans grepen om hun eigen problemen te verdoezelen. Het gelijk, of ongelijk? Feit is dat in deze tijd, een woord en/of logo bepalend is of je snel vindbaar bent of niet. Vervolgens is er op een telefoon op het eerste scherm maar plaats voor een paar icoontjes. Dat zijn er op een tablet meer maar in beide gevallen draait het ook om iets anders. Het is niet zozeer de hoeveelheid ruimte die bepalend is maar wat de gebruikers erbij voelt.
Henk Hagoort noemde in de verdediging van de operatie merknamen als Google en Apple die hij op één lijn stelde met NPO. Dat is als een duif die de weg kwijt is geraakt. Die dient naar een Centraal Opvanghok gebracht te worden waarna ‘de NPO zorgt voor de afwikkeling’. Medewerkers van den Nederlandsche Publiek Omroep, dit is uw kans!
Tekst en beeld: Ruud van Gessel