‘Werk Nicaraguakanaal begint in december 2014’

Het Nicaraguakanaal lijkt steeds minder een wild plan te zijn dat naar het land der fabelen verwezen kan worden. Met duizelingwekkende snelheid vorderen de plannen. En... Guatemala begint in april 2014 met een interoceanische weg.

Opeens gaat het allemaal snel. Er is een ingenieur die de kar gaat trekken, de Australiër Neil Murchie Hodge, zoals ik vorige keer meldde. Een interviewverzoek van mijn kant met Hodge werd afgewezen, maar ik mocht wel vragen mailen naar het bureau HKND in Peking dat het project uitvoert. Nog geen antwoord op gekregen. Maar nieuws is er dus wél.

De grote lijnen liggen volgens directeur Wang Jing van het bureau HKND, dat het project gaat doen, al vast. "Ik ben er 100 % zeker van dat de werkzaamheden in december 2014 beginnen", zei hij tegen The Telegraph, in een interview in Peking.

Financiering is volgens Wang Jing gegarandeerd uit zijn thuisland China en uit Europa en de Verenigde Staten. De investeerders worden over twee maanden bekendgemaakt, zo verzekerde hij The Telegraph. Hij ontkende betrokkenheid van de Chinese regering.

Rioleringen

Er is zelfs al een route, terwijl de haalbaarheidsstudie nog maar net begonnen is. Die loopt van de havenstad Brito aan de Stille-Oceaankust van Nicaragua, via het Nicaraguameer en het vliegveld Morrito, dwars door de jungle en het laagland in het Caribische deel van het land. Het kanaal eindigt bij de havenplaats Bluefields aan de Atlantische kust.

Volgens Wang Jing wordt er met de grootste zorg naar gevolgen voor het milieu gekeken, zoals het Nicaraguameer, dat nu al ernstig vervuild is door de rioleringen die erop uitkomen.

De Amerikanen blijken ook enthousiast. Voor de Amerikanen is een eventueel Nicaraguakanaal vooral de snelste manier om met de grootste schepen van hun eigen oost- naar westkust of omgekeerd te varen. 70 procent van de schepen die nu nog door het Panamakanaal gaan, varen tussen de twee kusten van de Verenigde Staten. Nicaragua ligt noordelijker dan Panama en het kanaal zoals het is gepland kan grotere schepen aan dan het Panamakanaal. Zelfs als de nieuwe grotere sluizen van dit laatste klaar zijn.

Snelweg

Walter Bastian, minister van handel voor het westelijk halfrond in de Verenigde Staten, toonde zich hier tegen het Spaanse persbureau EFE enthousiast over en zei  ook dat de VS graag contracten binnenhalen voor de aanleg van het kanaal.

De directeur van de Nicaraguaans-Amerikaanse Kamer van Koophandel, Diego Vargas, vertelde EFE dat er al veel Amerikaanse ondernemers langs zijn geweest om naar de plannen te informeren en contacten te leggen met bedrijven in Nicaragua.

Om het allemaal nóg spannender te maken is Guatemala nu ook op stoom met een oud plan een snelweg van 372 kilometer tussen de Pacifische en Atlantische kust aan te leggen. In april 2014 beginnen de werkzaamheden.

Orkanen en aardbevingen

Maar volgens voormalig directeur van de autoriteiten van het Panamakanaal Alberto Aleman, hebben de plannen in Nicaragua (290 km) en Guatemala geen enkele zin omdat het veel langere trajecten zijn dan het Panamakanaal (80 km). En, zegt hij: "Het is duurder om één scheepscontainer in Guatemala aan land te brengen dan hem door het Panamakanaal te vervoeren."

De Panamese regering gelooft niet dat de plannen in Nicaragua ooit realiteit worden. "Het is makkelijker om op de maan te belanden dan een Nicaraguakanaal aan te leggen", zei minister van buitenlandse zaken Fernando Núñez tegen BBC World. Hij wees niet op de kosten, maar op orkanen en aardbevingen in Nicaragua. Met deze argumenten wisten de voorstanders van het Panamakanaal een eeuw geleden de Amerikanen om te praten en niet voor Nicaragua te kiezen zoals ze al zo lang van plan waren, maar voor Panama.

Of de Chinezen van hun plannen af te brengen zijn? Het wordt steeds onwaarschijnlijker, nu ze kennelijk ook uit andere continenten steun hebben gekregen.

Mijn gekozen waardering € -

Wies Ubags (1962) werkt vanuit Brazilië voor oa het ANP. Ze is ook te horen op de Nederlandse en Belgische radio (vooral BNN, WNL en VRT).  Ze schrijft over ambitie in Latijns Amerika, in het klein en in het groot. Economische onderwerpen krijgen veel aandacht.

Geef een reactie