Een cruiseschip? Dat is toch zo’n drijvend kasteel met casino’s, bioscopen en restaurants? Of toch niet? Reisjournalist Robbert-Jan Metselaar en fotograaf Rene Koster stapten aan boord van het elegante zeilende cruiseschip Star Flyer en voeren een week mee over de Middellandse Zee. Tekst Robbert-Jan Metselaar – Fotografie René Koster

Licht stampend snijdt de Star Flyer door een kalme Middellandse Zee. De 115 meter lange barkentijn vaart onder voltuig de nacht in. Het maanlicht weerkaatst in het gitzwarte water. Een matige wind doet de 36.000 vierkante meter zeil bollen en geeft het 2300 ton zware schip een gang van zeven knopen. Terwijl de bemanning druk bezig is met trimmen, ontkurkt de barman nog een fles witte wijn. Onder een lichte helling drinken we – gekleed in een maagdelijk wit linnen pak – aan de bar een glaasje wijn. Geen vermoeide wachten of blaren veroorzakende zeilhandelingen. Ook navigatie-of zeilkennis is niet nodig. Zeilen op de Star Flyer doe je puur in de relaxmodus. Rederij Star Clippers is het geesteskind van de Zweedse multimiljonair Mikael Krafft, die zijn fortuin verdiende in scheepvaart en vastgoed. In mei 1991 liep de 360-voet lange Star Flyer van stapel, een jaar later werd zusterschip Star Clipper gedoopt. Maar Krafft wilde meer en gaf de opdracht een replica van het beroemde Duitse volschip Preussen te bouwen. In 2000 werd de Royal Clipper aan zijn vloot toegevoegd; met z’n 134 meter een van de grootste zeilschepen ter wereld.

De Star Flyer in al haar glorie
De Star Flyer in al haar glorie

Bij de eerste ochtendschemering hebben we een prachtig uitzicht op het vorstendom Monaco. Dit weekend wordt daar de Grand Prix verreden. Star Flyer-gasten staan te trappelen om met hun speciale VIP-kaarten per tender naar het circuit vervoerd te worden. ‘Jongens, hoe diep is het hier?’ Kapitein Klaus Muller houdt geconcentreerd de voor anker liggende superjachten in de gaten. ‘Voor de kust van Monaco is het lastig om een geschikte ankerplek te vinden,’ vertelt de 75-jarige Duitser. ‘De haven wordt beschermd door een drijvende dam, die met ankers aan de bodem bevestigd is. Te dichtbij je anker uitgooien is niet alleen verboden, maar ook gevaarlijk. Het is hier ontzettend diep.’ Muller werpt een korte blik op de dieptemeter. ‘We hebben nu tachtig meter water onder de kiel staan. Schepen gebruiken het gewicht van de ankerketting om op hun plek te blijven liggen. Maar bij harde wind is een ketting niet toereikend. We moeten dus op zoek naar een niet al te diepe plek en vrij blijven van de damankers.’ Met veel geweld klettert meer dan tachtig meter ketting het water in.

RKP-starclipper_DSC4834-20110528-26-d43c4fedf64a6e4a7bbd1776109e7e8f1714f147