Ziggy Marley: ‘Met deze plaat wil ik het werk van mijn vader en muzikale erfenis voortzetten’

Ziggy Marley brengt op 20 mei zijn zesde cd uit. De zoon van Bob Marley wil, net als zijn vader, via zijn muziek de situatie op de wereld verbeteren, weer vrolijk maken en iedereen met elkaar verbinden en inspireren. Peter Schavemaker van Reporters Online sprak als enige Nederlandse popjournalist met Ziggy Marley.

Je Amerikaanse tournee start op 27 mei. Staan er ook concerten in Europa, en in Nederland, gepland?
“Toevallig heb ik hier vanochtend over gesproken. Voordat ik in 2017 naar Europa én ook Nederland kom voor concerten, staan tot eind 2016 Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse concerten gepland. Data voor de Nederlandse concerten zijn nog niet bekend.”

Op 20 mei verschijnt je zesde soloalbum. Je laatste album ‘Fly Rasta’ verscheen in 2014, waarvoor je een Grammy kreeg.
“Het voelde weer goed om een nieuw album uit te brengen, dat gevoel begon op het moment dat ik begin 2015 weer nieuwe liedjes ging schrijven. Het is altijd geweldig om dat creatieve gevoel te hebben om liedjes te schrijven. De Grammy heeft mij en de andere medewerkers aan de plaat erkenning gegeven. Maar ook een erkenning aan de boodschap van mijn liedjes. Het gaat niet over Ziggy Marley, maar over mijn boodschap.”

De cd ‘Fly Rasta’ was een cross over plaat, waarbij je allerlei stijlen muziek hebt gebruikt voor de liedjes.
“Ik kan zelf niet zoveel met de term ‘cross over’, die plaat is wat het is. Hoe mensen er muzikaal ook naar kijken, vind ik prima. Ik laat het ook aan de luisteraar over wat mijn teksten voor hen betekenen. Muziek is vrij en dat zijn jij, andere luisteraars en ik ook. Ik wil dat de luisteraar met een open geest naar mijn muziek luistert, zonder dat ik ze in een richting stuur over mijn betekenis van de teksten.”

“We gaan nu helemaal de verkeerde kant op met de mensheid en de aarde.”

Je zei in een interview dat je muziek geen grenzen kent. Wat bedoel je hier precies mee?
“Ik zie mijn muziek niet alleen als reggae, want dan zou ik sommige onderwerpen niet in muziek verwerken. Bepaalde onderwerpen worden niet geaccepteerd in reggaemuziek. Voor sommige dingen heb ik rock ‘n’ roll nodig om mij te uiten. Ik vind dat mijn creativiteit niet kan worden begrenst door genres. Ik heb alle muzikale gereedschappen nodig.”

Carlos De La Garza is de mixer en recorder van je album. Hij is een jonge trance producer uit Mexico City.
“Ik wil steeds nieuwe dingen doen en nieuwe mensen ontmoeten, daar leer ik van en het maakt mij een beter mens. Maar het kiezen voor nieuwe muziek of het werken met nieuwe mensen moet wel in balans zijn met mijn roots. (yeah man) Jamaica heeft nog steeds een grote invloed op mijn werk, ondanks dat ik nu in Los Angeles woon.”

‘Een boodschap verwerken in mijn liedjes is het belangrijkste element van hoe ik liedjes schrijf’, zei je eerder. Geldt dat ook weer voor de liedjes op je nieuwe cd? En heb je andere onderwerpen gebruikt dan je voorheen deed?
“De liedjes op ‘Fly Rasta’ gingen vooral persoonlijke gebeurtenissen, de liedjes mijn nieuwe cd gaan vooral over mijn kijk op de gebeurtenissen in de wereld.”

Zijn de tracks ‘We are more’ (track 8) en ‘Heaven can’t take it’ (track 5 en een duet met Ziggy Marley’s broer Stephen, red.) goede voorbeelden. In het laatste nummer zing je oa. ‘They are killing for colour, for religion. Greed is all the same. Let’s stand up for the children.’ Deze tekstregels komen stevig binnen.
“Ja, precies goed gezien. Met deze liedjes wil ik mij verbinden aan de gehele mensheid en compassie uitdragen. Mijn hart breekt over de situaties die ik beschrijf in de tekstfragmenten die je zojuist opnoemde. Ik wil met deze liedjes alles doen om de situatie te verbeteren en de mensheid weer op het juiste spoor krijgen. We gaan nu helemaal de verkeerde kant op met de mensheid en de aarde. Het moet weer naar de kant van de liefde en gelijkheid voor iedereen. Ook ‘Amen’ (track 4) is een nummer met een duidelijke boodschap. Het is voor mij onbegrijpelijk dat er mensen zijn die profiteren van oorlogen door bommen, geweren en tanks te verkopen. Zijn profiteren van de pijn van de mensheid. En dat is verkeerd!”

“Ik zie mijn muziek niet alleen als reggae”

Deze liedjes klinken vrolijk, terwijl ik mij kan voorstellen dat je verdrietig wordt van de situatie in de wereld.
“(lacht) Yeah man, mijn muziek is bedoeld om de wereld weer vrolijk te maken. Daardoor luisteren mensen ook beter naar de teksten en de boodschap.”

Wie wil je inspireren met je muziek? Ook de politici?
“Ik wil vooral de jonge generatie inspireren en oproepen om vooral naar mijn teksten te luisteren. Niet de politici. Juist de jonge generatie zijn de politici van de toekomst, juist hen moeten we nu inspireren voordat ze straks de onjuist weg gaan volgen die de huidige leiders en regeringen van de wereld al zijn ingeslagen. Ondanks dat sommige liedjes politieke boodschappen en oproepen bevatten is het geen echt politiek album. De teksten zijn geen politieke pamfletten, maar teksten die ik als mens vanuit mijn hart heb geschreven over politici. Zo voel ik mij. De boodschap over onze mensheid overheerst.”

“Mijn vader en ik zijn verbonden met elkaar”

Op je nieuwe album staat het nummer ‘Marijuanaman’ (track 10). Is dat een ode aan je vader Bob Marley? ‘Everything gonna be alright’ zit verwerkt in het liedje.
“Ja, via de teksten in veel van mijn liedjes praat ik tegen mijn vader. Mijn vader is een belangrijk onderdeel van wie ik ben, soms uit hij zich via mij. Op die momenten vertegenwoordig en respecteer ik zijn werk via mijn liedjes, zo voelt dat voor mij.”

De teksten en onderwerpen, zeker op je nieuwe plaat, voelen alsof je zijn werk en muzikale erfenis wilt voortzetten. Ik zag, in een clip op YouTube, een mooie foto van je vader hangen boven het mengpaneel in je studio.
“Ja, mijn vader en ik zijn verbonden met elkaar. Met deze plaat wil ik zeker zijn werk en muzikale erfenis voortzetten. Net als mijn vader ben ik de boodschapper van muziek en wil iedereen via onze muziek met elkaar verbinden en inspireren. Mijn vader heeft mij, maar ook ons allemaal, beïnvloed.”

Je vrouw Olry is ‘executive producer’ van de plaat. Ze is niet alleen je vrouw, maar speelt ook muzikaal een belangrijke rol?
“Ja, zij is belangrijk voor mijn hele leven en mijn bestaan als mens, ook muzikaal gezien. Onze man-vrouw relatie speelt ook een belangrijke rol in hoe ik liedjes schrijf, door mijn – eigenlijk onze- muziek zijn we nog meer verbonden met elkaar. Orly helpt mij ook om mijn boodschap muzikaal verder uit te dragen. We zijn allebei bezorgd over de staat van de wereld en de mensheid, maar ook wij zijn het soms oneens hoe we dit kunnen oplossen.”

“Jamaica heeft nog steeds een grote invloed op mijn werk, ondanks dat ik nu in Los Angeles woon.”

Helpt Orly je bij het zoeken naar onderwerpen voor liedjes?
“Ja, de meeste liedjes schrijf ik onze slaapkamer. Daar luistert ze mee en geeft haar duidelijke mening.”

Je brengt niet alleen cd’s uit, maar recent koos je er ook voor om twee tracks te delen via de serie Hawaï Five-O, waarin je ook je acteerdebuut hebt gemaakt. We begonnen het gesprek dat je graag de jonge generatie wilt bereiken. Is dit een goede manier om dat te doen?
“Ja, dat past zeker bij dat plan. Maar ik zou nooit zoiets doen als het buiten mijn comfortzone zou zijn. Het was geweldig om via Hawaï Five-O kennis te maken met acteren, de nieuwe muziek en de jongere generatie.”

ziggymarley.com

Mijn gekozen waardering € -

Peter Schavemaker (1967) is een media-, popmuziek-, theater- en internationaal animatiejournalist, moderator en radiopresentator. Op 14 februari 2018 verscheen zijn 512-pagina tellende eerste boek 100 jaar Hilversum Mediastad. Hij schrijft/schreef voor ZippyFrames.com, Animation Magazine, Helsinki Times, Müürileth, Spreekbuis.nl, Dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA Gids, Radio2.nl, HUMO, Broadcast Magazine, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, en verschillende regiokranten.