Zo profiteer je optimaal van LinkedIn!

Connecties aangaan, opdrachten binnenhalen, berichten plaatsen, onderzoek doen en groepen maken. Je kunt LinkedIn professioneel goed gebruiken. Journalist en coach online publiceren Petra ter Doest geeft 14 handige toepassingen.

LinkedIn lijkt soms wat saai en heeft net als alle sociale media last van het ‘me too’ virus waardoor ze helaas meer op elkaar gaan lijken. Maar vooralsnog is en blijft LinkedIn, onlangs overgenomen door Microsoft, goed gereedschap waarmee je als individu of als bedrijf veel voor elkaar kunt krijgen.

1. Zichtbaar zijn

Hoewel LinkedIn niet zo’n tijdslurper is als bijvoorbeeld Facebook, moet je ook hier af en toe iets doen: een connectie aangaan, reageren op een bericht van iemand of zelf een bericht plaatsen. Alleen dan kom je voorbij op de Startpagina van je connecties of in de mailtjes die ze van LinkedIn ontvangen. Zelfs als mensen dit allemaal nauwelijks lezen, denken ze toch even aan je. En dat is nuttig, want bij het krijgen van een nieuwe opdracht, nieuwe baan of een andere kans, kunnen mensen die jou op een of andere manier al kennen net een beslissend zetje geven.

* HOE zorg je dat je activiteiten op LinkedIn zichtbaar zijn? Ga met de cursor in de zwarte balk naar ‘Profiel’, klik en scroll iets naar beneden. In de rechterkolom staat ‘Uw netwerk op de hoogte stellen’, zet de schuifknop daaronder op ‘Ja’.

2. Laat door berichten zien waar je goed in bent

Thoughtleadership, content marketing of … hoe je het ook noemen wilt. Op LinkedIn kun je goed laten zien waar je verstand van hebt. Dat doe je bij voorkeur door kennis en ervaringen te delen. Zo kun je zelf schrijven over een onderwerp dat binnen jouw thema valt, een artikel delen van een ander, of wijzen op een interessante bijeenkomst. De makkelijkste manier om dit te doen is het plaatsen van een kort bericht met een link naar een webpagina waar informatie staat waar je anderen op wilt wijzen. Als die website goed werkt, toont LinkedIn automatisch het bijbehorende beeld op de pagina, plus het begin van de tekst. Je kunt ook zelf een foto of een pdf uploaden. Zet bij je link, foto of pdf altijd een eigen inleidend regeltje waarin je uitlegt waarom mensen dit moeten lezen of zien. LinkedIn is bezig deze posts en de links die er in worden gedeeld beter vindbaar te maken.
Je kunt ook zelf bloggen via de Engelse versie van LinkedIn. Je kunt dan een langer stuk schrijven, met meer beeld en verwijzingen naar webpagina’s. Je blogstukken komen op je profielpagina te staan en kunnen in de zoekresultaten van LinkedIn verschijnen.
* HOE plaats je een link naar een webpagina? Open een apart scherm, ga naar de pagina die je wilt delen en kopieer de url bovenin. Ga nu naar LinkedIn en kies met de cursor in de zwarte balk links ‘Startpagina’ en dan bovenaan de optie ‘Een update delen’. Plak nu de url in het vlak ‘Wat houdt u bezig?’ Als beeld en tekst geladen zijn kun je de link weghalen en een eigen regel tikken.

* HOE deel je een foto of pdf? Zet een foto of pdf klaar op je computer. Kies op de Startpagina de optie ‘foto uploaden’ en selecteer op je computer de foto of pdf.

* HOE plaats ik een blogpost? Schakel eerst over naar een Engels account (tip 11) en ga met de cursor naar de zwarte balk en kies links ‘Home’ en dan bovenin de optie ‘Publish a post’. Breng tags aan om de vindbaarheid van je blogpost te verbeteren.

3 . Het optimale netwerk aanleggen

Aan de vraag hoe groot je netwerkmoet zijn, gaat een andere vooraf: Wat is je doel met LinkedIn? Heb je een salesfunctie of ben je recruiter dan is het hebben van zoveel mogelijk connecties een goed idee. Is een stevig netwerk dat je kunt consulteren van belang, dan doe je er goed aan alleen connecties aan te gaan met mensen die je kent, of die je goed kunt plaatsen. Het tweedegraadsnetwerk dat LinkedIn goed zichtbaar voor je maakt, werkt dan goed. (Zie ook toepassing 6)
Zelf mensen uitnodigen is een goede manier om weer eens contact te zoeken. Doe dit het liefst persoonlijk. LinkedIn vraagt je constant om toestemming je eigen emailbestand te doorzoeken voor meer connecties. Ga daar niet op in, houd het heft in eigen hand door zelf uitnodigingen te versturen. Doe bij uitnodigingen die je ontvangt niet te nuffig over de vraag of iemand wel van jouw niveau is. Belangrijker dan dat is of je netwerk je expertise weerspiegelt. Je kunt overigens connecties verwijderen (mensen krijgen daarover geen bericht).

* HOE sla je een uitnodiging af? Klik niet op mailtjes van LinkedIn met uitnodigingen. Maar ga op je desktop naar je profiel en klik in de zwarte balk bovenin rechts op het witte poppetje met een plusje. Kies nu ‘Alles weergeven’ en vervolgens X als je een uitnodiging wilt afslaan. Geef daarna aan of je iemand niet kent of dat je je gespamd voelt. Als je de laatste optie kiest, bestaat de kans dat het account van de ander wordt geblokkeerd.

* HOE nodig je iemand uit met een persoonlijke regel? Ga met je cursor in de zwarte balk naar Startpagina en klik in de linkerkolom op het icoon met twee handen. Klik op de foto of op de naam van iemand om zijn of haar profiel te bekijken. Klik op de profielpagina op de blauwe button ‘connectie maken’. Geef aan hoe je iemand kent en vervang het standaardregeltje door een eigen zinnetje en klik op ‘Uitnodiging verzenden’.

* HOE verwijder je een connectie? Ga met je cursor in de zwarte balk naar ‘Netwerk’ en kies ‘Contacten’. Ga met de cursor naar een connectie en kies ‘Verwijderen’.

4. Connecties beheren en taggen

Je kunt connecties van labels, ook wel tags, voorzien. Bijvoorbeeld na een congres waar je allerlei mensen hebt ontmoet. Je maakt een label met de congresnaam en voegt dat toe aan je nieuwe connecties. Je kunt ook werken met labels om (doel)groepen te onderscheiden die je afzonderlijk wilt kunnen benaderen. Je kunt deze functies beheren vanaf de Contactenpagina. Wil je binnen je connecties kunnen zoeken, gebruik dan een label om te filteren. Zoeken op een trefwoord werkt op deze plek vaak niet goed. Gebruik dan de algemene zoekfunctie (zie toepassing 6).

* HOE gebruik ik labels voor mijn connecties? Ga met de cursor in de zwarte balk naar Netwerk en dan naar contacten. Scroll naar je connecties. Als je met de cursor naar een connectie gaat verschijnt het woord ‘Label’. Klik aan, kies een bestaand label of maak een nieuw label.

* HOE kan ik filteren op een label? Linksboven in het witte vlak met connecties staat ‘Filteren op Alle contacten’. Klik op het pijltje en kies ‘Label’. Klik nu op het woord waarop je wilt filteren.

5. Direct contact opnemen met connecties

Zoals gezegd stemmen niet alle vernieuwingen op LinkedIn vrolijk. Je kunt nog steeds goed één op één communiceren maar als je een bericht naar meer connecties verstuurt, zit je tegenwoordig meteen vast aan het stramien van ‘reply to all’. Dat iedereen meeleest met  alle reacties die je geeft en krijgt, creëert al snel een gekwek waar je op LinkedIn niet op zit te wachten. Maar goed, je kunt dus berichten sturen aan meer mensen tegelijk, met een maximum van 50. En ontvang je een groepsbericht dan kun je ervoor kiezen het gesprek te verlaten of te negeren.

* HOE verstuur ik een bericht aan één of meer connecties? Ga met de cursor naar het witte tekstballonnetje in de zwarte balk boven aan de pagina. Kies het icoon met het pennetje om een nieuw bericht te maken. Vul bij ‘Typ een naam’ een of meer namen in.

*HOE verlaat of negeer ik een gesprek? Klik bij het bericht dat je hebt ontvangen op de drie stippen rechts van de naam van de verzender en kies één van de geboden opties.

6. Geraffineerde mensenzoekmachine

LinkedIn is op zijn best als je op zoek bent naar mensen of meer over ze wilt weten. Bijvoorbeeld als je je voorbereidt op een afspraak, mensen zoekt met een bepaalde expertise of mensen die je in contact kunnen brengen met iets of iemand. Iedereen heeft dezelfde zoekmogelijkheden, dus ook gratis accounts. De zoekresultaten zijn evenwel voor iedereen anders. De software doorzoekt alle tekst op een profielpagina en ordent de resultaten op basis van jouw persoonlijke netwerk, je profiel én je gedrag op LinkedIn.

* HOE kun je zoeken op LinkedIn? Ga met je cursor in de zwarte balk boven naar het witte zoekvak in het midden. Tik een of meer zoekwoorden in en druk op enter. Klik om te filteren op categorieën als personen, bedrijven of vacatures op het pijltje meteen links van het zoekvak.

* HOE kan ik nog meer zoeken? Klik op geavanceerd, rechts van het zoekvak. Of, als je al een zoekdracht hebt gedaan, kun je de resultaten verfijnen door gebruik te maken van alle resultaten in de linkerkolom.

* HOE geef ik zoekopdrachten met meer woorden? LinkedIn werkt met alle gebruikelijke operatoren, zoals “… …”, AND, OR en NOT en (… ).

* HOE kan ik zien wie mij in contact kan brengen met een ander? Als in de zoekresultaten achter een naam ‘2e’ staat, is iemand een connectie in de tweede graad. In het groen staat daaronder ‘gedeelde connectie(s)’. Klik daarop om te zien wie je in contact kan brengen. Zie ook toepassing 9.

8. Gevonden worden

De zoekmachine van LinkedIn kijkt in de eerste plaats naar de zoeker, zijn netwerk, zijn eerdere zoekgedrag en zijn zoektermen op dat moment. Of jij zelf goed omhoog komt bij een zoektocht van een ander hangt van veel dingen af waar je geen grip op hebt. Waar je wel controle over hebt is je eigen netwerk (toepassing 3) en of de voor jou belangrijke trefwoorden in je profieltekst staan.

* HOE weet ik of ik de juiste woorden gebruik in mijn profieltekst? Maak een lijst met alle trefwoorden die relevant zijn om je ervaring, opleiding en expertise te omschrijven. Denk hierbij ook aan de branche, geografische trefwoorden, bepaalde wet- en regelgeving en werkprocessen. Meer tips voor een goed profiel vind je in dit artikel.

9. Onderzoek doen naar iemand

Een LinkedIn profiel kan veel informatie bevatten. Tenzij mensen zelf allerlei informatie afschermen. Bij een eerstegraads connectie kun je het hele netwerk bekijken, de connecties zien die je deelt én je kunt zien wie onlangs zijn toegevoegd. Bij een tweedegraads connectie kun je alleen kijken naar de gedeelde connecties. Bij alle LinkedIn-leden kun je hun recente activiteit bekijken. Je kunt ook iemand volgen die geen connectie is en zo via je Startpagina op de hoogte blijven van wat iemand doet op LinkedIn.

* HOE kan ik het netwerk van een eerste- of tweedegraads connectie bekijken? Scroll op de profielpagina naar het onderdeel ‘Connecties’. Boven in dit vlak kun je bij eerstegraads connecties klikken op ‘Alle’, ‘Gedeeld’ en ‘Nieuw’. Bij connecties in de tweede graad krijg je alleen de gedeelde connecties te zien.

* HOE kan ik de recente activiteit van iemand bekijken? Ga met de cursor op een profielpagina naar de blauwe button bovenaan waarmee je contact kunt maken. Er verschijnt een uitklapmenuutje, kies hier ‘Recente activiteit’.

* HOE kan ik iemand volgen? Kies in hetzelfde uitklapmenuutje als hierboven de optie ‘volgen’.

10. Afschermen van jouw informatie

Eigenlijk is dit een zijstap, want dit stuk gaat over LinkedIn goed gebruiken. Het uitzetten of temperen van allerlei zichtbaarheidsfuncties leidt tot het tegenovergestelde. Bovendien zijn daar ook weer pagina’s over vol te schrijven. Toch één algemene aanwijzing voor diegenen die hier snel meer over willen weten.

* HOE scherm ik informatie af? Ga met de cursor naar je eigen fotootje rechts boven in de zwarte balk. Kies in het uitklapmenu de optie ‘Privacy en instellingen’ en loop nu alle opties na in de kolom ‘Privacy instellingen’

11. Engels account voor de nieuwste snufjes

Zoals alle sociale platformen ontwikkelt LinkedIn voortdurend verder. Wil je altijd de nieuwste mogelijkheden, bijvoorbeeld op het gebied van bloggen (toepassing 3) of het doorzoeken van artikelen schakel dan over naar een Engels account. Vernieuwingen worden meestal hier eerder uitgerold. Overigens betekent Engelstalig niet dat jouw tekst in het Engels geschreven moet zijn, het betekent dat jouw account door LinkedIn als Engels wordt aangemerkt en dat voortaan alle navigatietekst op je pagina in het Engels staat. Je kunt via onderstaande instructie ook op elk moment weer terug verhuizen naar een Nederlands account.

* HOE schakel ik over naar een Engels account? Ga met je cursor in de zwarte balk naar je profielfoto rechts en klik in het uitklapmenu op Taal. Kies nu in het overzicht English en wacht een paar seconden tot in de zwarte balk het woord Startpagina ‘Home’ is geworden en profiel ‘Profile’.

12. Betalen voor InMail

Er zijn betaalde accounts vanaf zo’n 300 euro per jaar. Een heel bedrag, zeker omdat je met een gratis account al heel veel kunt. De investering is vooral interessant bij commerciële toepassingen zoals recruitment en sales. LinkedIn geeft dan extra opties voor searches, aanleggen van databases en het volgen van mensen. Er is ook een speciaal account voor mensen die een baan zoeken (22 euro per maand), hiermee heb ik geen enkele ervaring.

Een belangrijke extra voor alle betalende abonnees heeft te maken met InMail. Dit is het berichtensysteem binnen LinkedIn. Je kunt InMail gebruiken om berichten te sturen aan mensen die geen 1e graadsconnectie zijn en die je toch via LinkedIn wilt benaderen. Mailen buiten je netwerk dus. In principe is het zo (LinkedIn verandert de spelregels hier om de haverklap, enige voorzichtigheid is geboden..) dat je met een gratis account alleen een InMail kunt sturen aan iemand met een betaald account. Met een betaald account kun je berichten sturen aan iedereen op LinkedIn. InMail wordt doorgaans (nog) niet gezien als hinderlijke spam. Om dit zo te houden beloont LinkedIn je met tegoedpunten als je berichten verstuurt die worden geopend door de ontvangers.

* HOE neem ik een abonnement? Ga met je cursor in de zwarte balk naar je foto rechts en klik in het uitklapmenu op Account.

13. Promotie van je bedrijf en/of vacatures

Een bedrijfspagina is in de eerste plaats handig voor branding. Iedereen die de organisatie op zijn of haar profiel vermeldt, toont automatisch het logo. Ook eenmansbedrijven met een logo kunnen hier gebruik van maken. Op een bedrijfspagina kun je nieuwtjes kwijt en je kunt proberen volgers te krijgen (maak een planning als je dit serieus wilt doen). Nuttig is het zeker voor arbeidsmarketing. Je kunt hier gratis vacatures neer zetten en vervolgens medewerkers vragen de vacature te delen op hun eigen profiel en dus met hun eigen netwerk. Kijk goed naar andere bedrijfspagina’s om te bedenken hoe je het zelf zou willen aanpakken.

* HOE maak je een bedrijfspagina? Ga met je cursor in de zwarte balk naar ‘Interesses’ en klik dan op ‘Bedrijven’. Nu staat iets naar onderen in de rechterkolom de gele button ‘Maken. Volg de aanwijzingen.

14. Community building met Groepen

Groepen zijn een manier om binnen LinkedIn in contact te komen met mensen die je niet kent. In professionele groepen die thematisch dichtbij liggen, kun je je opwerpen als iemand die ergens verstand van heeft door kennis te delen en/of vragen te stellen. Het aanzwengelen van discussies is een kunst apart. Gewoon een goede vraag stellen, werkt vaak beter. Een stap verder is zelf een groep oprichten, daarmee kun je helemaal een bepaald thema of een discussie naar jezelf toetrekken. Let wel: het succesvol managen van een community, want dat is zo’n groep in feite, vergt aandacht en volharding. Je kunt ook besluiten tot passief lidmaatschap. Dat doe je dan omdat het embleem van de groep je profiel versterkt en omdat je af en toe wilt zien waarover er wordt gediscussieerd in een bepaald gezelschap. Buitenlandse groepen in je vakgebied kunnen extra interessant zijn. Voor het beheren van een Groep geldt wederom een waarschuwing dat niet alles vlekkeloos loopt. LinkedIn lijkt met een bug te kampen bij de weergave van uitnodigingen.

* HOE vind ik een groep? Ga met je cursor in de zwarte balk naar Interesses en klik nu op Groepen en vervolgens linksboven op ‘Ontdekken’. Om te zoeken buiten dit aanbod, ga je naar de algemene zoekfunctie boven in. Klik op het pijltje links om het zoekfilter op ‘Groepen’ te zetten en vul een of meer trefwoorden in.

* HOE maak ik een groep? Als hierboven, kies de button ‘Mijn groepen’ en dan links ‘Groep aanmaken’ en volg de instructies.

Bij al deze toepassingen geldt dat een goed profiel de basis is van waaruit je opereert. Als daar helder staat wat je kwaliteiten zijn, kun je makkelijker contact leggen via LinkedIn met mensen die belangrijk voor je zijn.

Twijfel je over de overtuigingskracht van je profiel?

Lees dan ook  “18 Tips voor een sterk profiel op LinkedIn”.

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 24 maart 2016 en is geactualiseerd op 30 augustus 2016.

Mijn gekozen waardering € -

Petra ter Doest is gefascineerd door hoe publiceren verandert. Opeens 'moet' iedereen het, tegelijkertijd heeft niet iedereen de vaardigheden die zij als journalist heeft. Dus traint ze en helpt ze mensen daarbij. En de journalisten dan? Die moeten op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Ook dat is een spannend proces.