Andre Vromans en Matthieu Heijligenberg runnen AA Insurance Brokers in Hua Hin en Pattaya, beter bekend als ‘verzekereninthailand.nl’. Voor veel Nederlandse en Vlaamse ondernemers, expats en pensionado’s in Thailand zijn ze onmisbaar bij de vaak lastige zoektocht naar een geschikte ziektekostenverzekering. En bij het onder druk zetten van een verzekeringsmaatschappij, als die moeilijk doet over een vergoeding. ‘Want, pas op, het zijn hier soms Amerikaanse toestanden!’

STEUN RO

Laatst nog hoorde een klant via een alarmcentrale van een maatschappij dat zijn nierstenen zo groot waren, dat ze er vast al zaten toen hij de verzekering afsloot. Dus geen uitbetaling.

Onzin!

Dus grijpen de Nederlandse verzekeringsmannen in. Vriendelijk maar doortastend dringen ze door tot de verantwoordelijken binnen een maatschappij. Als het moet ook ’s nachts. Met succes.

‘Een reis van 10 uur, dat was echt geen doen’

Voor een klant op vakantie op Koh Tao krijgen ze een maatschappij zelfs zover, dat die meer vergoedt dan volgens de polis nodig is.

‘Hij werd ziek op dat eiland en was alleen verzekerd voor ambulancevervoer over de weg. Moest ‘ie met boot en auto naar Bangkok. Een reis van tien uur. Dat was echt geen doen. Uit coulance kreeg hij toen op ons dringende verzoek duur ziekenvervoer per vliegtuig.’

Altijd vinger aan de pols bij ziekenhuisopname

Bij ziekenhuisopnames houden ze sowieso altijd de vinger aan de pols.

Vooral particuliere ziekenhuizen gaan pas tot behandeling over als ze een fiat hebben van de verzekeringsmaatschappij. Daar kan de formele weg leiden tot te lang uitstel van een operatie.

‘Recent iemand die keurig in coma werd gehouden in afwachting van financiële afspraken. De behandeling zelf werd uitgesteld. Dan grijpen we in. Want dat had de man z’n been kunnen kosten.’

Noodzakelijk netwerk dankzij Brabantse vriendelijkheid

Vromans en Heijligenberg hebben een goed netwerk opgebouwd binnen de tientallen verzekeringsmaatschappijen waarmee ze zaken doen. Zowel Thaise companies als regionale kantoren van internationale verzekeringsbedrijven.

Die contacten zijn bijna vriendschappelijk. En ze onderhouden die op Brabantse wijze. Met regelmatig een drankje en lekker eten. Dat wordt gewaardeerd. Wat dat betreft lijken Brabant en Thailand op elkaar.

Ja, ze staan bekend als gezellige mensen. Kan ook niet anders: Heijligenberg bouwde in korte tijd een populaire horecazaak in Hua Hin. En Vromans – een professionele horecaman – noemt zich trots een Bourgondiër.

Sterke positie door groeiend aantal klanten

Wat hun positie richting maatschappijen versterkt, is het groeiende aantal westerse klanten dat ze aan zich binden.

Veel klanten, kennelijk tevreden, sluiten verschillende polissen af. Van ziektekosten- en levensverzekering tot inboedel- en autoverzekering. Op die manier word je voor de maatschappijen een belangrijke partij waar ze rekening mee houden.

En daar profiteren de klanten weer van. ‘Dat is onze toegevoegde waarde!’

Handig: De kleine lettertjes in je eigen taal uitgelegd

AA Insurance Hua Hin begint in 2007 met zero klanten, maar dat zijn er nu ‘huh… heel veul’.

Het zijn vooral Nederlanders en Vlamingen. Maar ook Duitsers en Fransen. Ook die kunnen ze in hun eigen taal wegwijs maken in het ingewikkelde Thaise verzekeringslandschap en dito polissen. Tot en met de kleine lettertjes aan toe. ‘Het is echt verdraaid handig om die in je eigen taal uitgelegd te krijgen.’

Ook Nederlandse ambassade tevreden klant

Groot geworden in de Koninklijke Badplaats, komen de klanten nu uit heel Thailand.

Ook uit Bangkok, waar voor de voltallige staf van de Nederlandse ambassade verzekeringen werden afgesloten. Naar volle tevredenheid, laat de plaatsvervangend ambassadeur desgevraagd aan ‘Goede Zaken in Thailand’ weten. ‘Zet dat maar rustig in het artikel!’

Sinds 2016 kantoren in Hua Hin en Pattaya

Sinds 1 januari 2016 zijn ze behalve in thuisbasis Hua Hin ook in Pattaya een grote partij. Door de volledige overname van een broker daar.

Die had overigens al dezelfde naam (AA Insurance Brokers Pattaya), omdat het bedrijf op dezelfde Thaise vergunning draaide. Net zoals enkele kleine verzekeringskantoren elders in het land die onder de paraplu van de groep vallen. Dat klinkt gecompliceerd, maar maakt dat ze allemaal goedkoop en zelfstandig kunnen functioneren zonder invloed van de verplichte Thaise partners.

Niks geen Zwitserlevengevoel in Thailand

Het is een flinke klus om de twee kantoren in de populaire badplaatsen aan weerszijden van de Golf van Thailand te runnen. Vanuit Hua Hin wisselen ze elkaar om de week af in Pattaya. Ze zien elkaar nog nauwelijks. Maken lange dagen. Niks geen Zwitserlevengevoel dus.

Om alles beheersbaar te houden, komt in Pattaya vast een extra Nederlander werken. Tegelijkertijd wordt voor andere toeristenplaatsen gezocht naar ondernemende franchisenemers. Bijvoorbeeld in Chiang Mai, Phuket en Kho Samui.

Want er kan veel online, maar direct klantcontact heeft voordelen. Ook voor de verzekeringsmannen. Je moet je klanten toch persoonlijk op nieuwe producten kunnen wijzen?

Geen verstand van verzekeren

Dat de onderneming groeit en alleen maar positieve recensies krijgt op Thailand-sites waarop doorgaans veel wordt geklaagd, is een opvallende prestatie van de twee Brabanders.

Bijna onvoorstelbaar zelfs. Want als ze naar Thailand komen, hebben ze beiden totaal geen verstand van verzekeren.

Rookverbod leidt tot vertrek naar Thailand

André Vromans (1960, Berkel-Enschot) doorloopt de middelbare hotelschool in Tilburg en neemt in 1983 het dorpscafé met feestzaal over van zijn ouders.

Al vijf jaar later gaat hij de verzekeringen in, maar dan – haha – als hoofd restauratieve voorzieningen van CZ. Daarna neemt hij samen met zijn echtgenote de bekende horecagelegenheid Herberg Den Hemel in Hilvarenbeek over. Een grote tent. Met café, restaurant en zalencomplex.

Het echtpaar verkoopt de zaak eind 2006 vervolgens weer als de regering het rookverbod voor de horeca aankondigt. De twee hadden eerder met eigen  ogen in de VS gezien wat voor de horeca de financiële gevolgen zijn van zo’n rookverbod.

Mee speelt dat de overheid en politie niet optreden tegen illegale zaalverhuur en dus valse concurrentie door kampeerboerderijen in de buurt.

‘Ze gingen er altijd controleren als er toevallig net geen partij aan de gang was. Jaja, ook wat dat betreft is Nederland net Thailand’.

‘Verzekeren? Dat kan ik beter!’

Vromans besluit zijn heil in Thailand te zoeken. Boven de 30 graden, leuke mensen en veilig. ‘Waar vind je die combinatie nog meer op de wereld?’

Plannen voor de bouw van een beach resort in Hua Hin lopen vertraging op, maar een comfortabele woning wordt er wel gevonden.

Dan ontdekt hij hoe lastig het is om als buitenlander inzicht te krijgen in de verschillende opstalverzekeringen. Na lang zoeken komt hij voor advies terecht bij een Duitse broker.

‘Dat kan ik beter!’, denkt hij.

In 2007 opent hij zelf een verzekeringskantoortje.

Blijven hangen in Hua Hin

Matthieu Heijligenberg (1963, Dordrecht, maar getogen in Eindhoven en ‘daarom een echte Brabander’) begint in Brabant vanuit het niets een beveiligingsbedrijf.

Hij levert diverse vormen van beveiliging, met als specialisme  mobiele surveillance. Eerst als eenmanszaak. Overdag klanten werven, ’s nachts bewaken.

Zijn bedrijf groeit snel. Krijgt grote klanten: de Universiteit van Tilburg, gemeenten en volledige bedrijventerreinen.

Na jaren van hard werken en groei besluit hij de zaak in 2004 te verkopen.

Hij trekt de wijde wereld in. Eerst op de vrachtwagen. Een jongensdroom+ zijn grootvader had een transportbedrijf. Prachtig lijkt het hem. Maar het valt toch tegen. Een nogal eenzaam bestaan.

Dan gaat hij uitgebreid op vakantie. Onder andere naar Hua Hin. En daar blijft hij hangen.

Zakenpartners ontmoeten elkaar in de bar

Heijligenberg verkent de wijk achter het Hilton, waar de ondeugende bars van Hua Hin zijn.

Een paar van die zaken staan te koop voor 3 tot 4 miljoen baht. ‘Dat leek me erg veel geld, maar de eigenaren kregen het ervoor.’

Dat brengt hem op het idee voor een relatief laag bedrag van een oude Thaise dame een huis in die buurt te huren, daar een bar van te maken en die dan te verkopen.

Voordat er een koper is, draait de bar onder zijn leiding. De nieuwe zaak trekt veel Nederlanders. En het is de plaats waar Heijligenberg en Vromans elkaar ontmoeten. Het klikt. En vanaf 2009 zijn ze samen eigenaar van ‘AA’.

Ondernemen in Thailand is niet moeilijk

Ondernemen in Thailand moeilijk? Nee hoor. Makkelijk juist.

Al is het jammer dat ze nauwelijks Thai spreken: ‘Voor een werkvergunning moet je wel op 128 formulieren een handtekening zetten. Voor hetzelfde geld onderschrijf je je doodvonnis.’

Maar verder laten ze al het ingewikkelde over aan de accountant. ‘Kan ook, want in tegensteling tot in Nederland is die hier betaalbaar.’

‘Vreselijk: Acht betaalde krachten die niets doen!’

De enige regel waar ze de pest aan hebben, is de verplichting om per werkvergunning vier Thai in dienst te hebben.

‘In het begin verdien je nog niets. Dan ben je een zaak aan het opbouwen en kun je makkelijk alles zelf doen. Ook koffiezetten. En dan zitten er acht betaalde krachten niets te doen. Vreselijk. Maar goed, inmiddels is het personeel hard nodig. Ze zijn druk met het sturen van rekeningen en verlengingen om polissen. Dat moet hier elk jaar opnieuw, dus zo blijven ze wel aan het werk.’

Verder valt Thailand ontzettend mee. ‘In Nederland moet je verplicht een apart toilet voor mannen en vrouwen hebben. Hier niet. Sterker nog, geen wc hebben mag ook.

‘Bij uitglijders lig je er zo uit’

‘Verzekereninthailand.nl’ verdient geld door de commissie die verzekeringsmaatschappijen betalen. De klant betaalt niets extra, de premies zijn altijd gelijk. Of men nu rechtsreeks naar de maatschappij gaat of via een broker. Dat is het systeem hier.

Ze zijn dus geen agent van een maatschappij. Willen nadrukkelijk recht door zee zijn. Ook uit commercieel belang.

‘Toen we heel lokaal in Hua Hin begonnen, werkten en woonden we midden tussen al onze klanten. Dan kun je je geen uitglijders veroorloven. Dan krijg je mond-tot-mond antireclame. Dan lig je er zo uit. En zo is het nog steeds. Ook nu we in het hele land actief zijn. Door social media is nu eigenlijk de hele wereld wat dat betreft een kleine lokale markt.’

Soms advies om geen verzekering af te sluiten

De klantvriendelijkheid gaat zover, dat ze soms voorstellen via hen geen verzekering af te sluiten.

Neem de man die vanuit Nederland belt om met spoed een Thaise verzekering af te sluiten, terwijl hij pas drie jaar later met z’n vrouw in Thailand wil gaan wonen.

‘Hij dacht dat je hier voor je 60ste een polis moet hebben, om ook daarna nog verzekerd te kunnen zijn. Maar dat is niet zo. En zo hebben we hem drie jaar premie betalen kunnen besparen.’

‘Blijf verzekerd in Nederland – goed en goedkoop!’

Of de enkele Nederlanders die ze adviseren om niet structureel in Thailand te gaan wonen, zodat ze hun Nederlandse basisverzekering kunnen houden.

Dat zijn mensen met een klein pensioen die in Thailand fors moeten betalen voor een ziektekostenverzekering die veel minder is, dan degene die ze in Nederland hebben. Dan kunnen ze goedkoper op- en neer reizen.

‘Door hun leeftijd zitten ze in een hogere tariefgroep. Als ze dan ook nog zwaar zijn en bepaalde ziektes hebben, kunnen  maatschappijen met uitsluitingen komen. Dan betalen ze alleen nog maar als vast staat dat het niets met de reeds bestaande aandoening te maken heeft. Dat is voor een aantal mensen een te groot risico.’

‘Blijf dan alsjeblieft goed en goedkoop verzekerd in Nederland. Echt, we hebben in Nederland het beste systeem ter wereld!’

 THAILANDTIPS

BUITENLANDDEKKING vervalt per 2017, aanvullende verzekering (reisverzekering) is must – THAIS RIJGEDRAG zal nooit wennen – AUTORIJDEN? Gebruik altijd dashboardcamera om bewijs te hebben tijdens rechtszaak, want bijna in principe is buitenlander schuldig. Kies verzekering van minimaal 1 miljoen baht – MOTORBIKE? Neem geen genoegen  met standaarsverzekering van paar 100 baht per jaar; verzeker je flink bij – INFO op www.verzekereninthailand.nl – VOLG AUTEUR via www.facebook.com/typischthailand

 

Alle nieuwe artikelen vind je op de nieuwe site Typisch Thailand Verder Facebook-pagina Typisch Thailand en de Facebook-groep Typisch Thailand Telex