Komt de Champagne-hoogmoed voor de val?

De Champagnemarkt staat onder druk door stijgende kosten, en concurrentie van goedkopere alternatieven zoals Italiaanse prosecco. Dat leidt tot dalende Franse binnenlandse consumptie. Ondanks recordomzet in 2022, daalt de vraag naar Champagne. Marketing en perceptie zijn cruciaal voor de waarde van Champagne in vergelijking met prosecco.

Onderzoek wijst uit dat Italiaanse prosecco kwalitatief vergelijkbaar is met Franse Champagne. Dat roept vragen op over de veel hogere verkoopprijs van Champagne. Zijn die bubbels nog wel een betaalbare luxe? Voor de Fransen al lang niet meer. Register vinoloog Reinier Broeks zocht het uit: Komt de Champagne-hoogmoed voor de val?

Al een tijdje schrijf ik over de gestage verandering in de Champagne-consumptie 1)2), en recente ontwikkelingen bevestigen een voortdurende afkalving van deze ooit zo bruisende markt.

Volgens een recent artikel 3) in het AD van correspondent Frank Renout is er namelijk een cultureel-culinaire revolutie in Frankrijk gaande. De Fransen drinken veel minder Champagne. Hun eigen bubbels zijn te duur geworden.

Hoge productiekosten

Inderdaad staat de Franse Champagne, traditioneel een symbool van toegankelijke luxe, onder druk door stijgende productiekosten en een groeiende voorkeur voor goedkopere alternatieven zoals de Italiaanse prosecco. De productiekosten van Champagne zijn gestegen door hogere prijzen voor druiven, arbeid, energie en materialen, en met name glas.

Dit heeft geleid tot een significante daling in de binnenlandse Franse consumptie van mousserende wijnen, waarbij veel consumenten overstappen naar alternatieven zoals Italiaanse prosecco, dat bijna 70% goedkoper is. Ondanks een recordomzet in 2022, wijst de langdurige trend op een krimpende markt.

Kwaliteit is nu betaalbaar

Ondertussen suggereert onderzoek van de Braziliaanse Universiteit van Caxias do Sul dat de kwaliteit van mousserende wijnen geproduceerd via de Méthode Traditionnelle (gebruikt voor het maken van Champagne) en de Charmat-methode (gebruikt voor Prosecco) vergelijkbaar is. Dit roept vragen op over de waardepropositie van Champagne, gezien de hogere kosten.

Marketing en psychologie spelen een cruciale rol in de perceptie van kwaliteit; consumenten neigen naar de Méthode Traditionnelle op basis van reputatie, maar blindproeverijen laten een voorkeur voor de Charmat-methode zien. De vraag rijst nu of Champagne, met zijn toenemende verkoopprijzen en de opkomst van kwalitatief vergelijkbare, goedkopere alternatieven, nog steeds een betaalbare luxe is voor de gewone consument. In de Bordeaux gaat het al goed mis; de verkoopprijzen dalen al met 30% (2024). Komt de Champagne-hoogmoed ook voor de val?

Referenties:

1) Winecastr.com: ‘Is Champagne voor de gewone consument nog wel betaalbaar?’ (26 juni 2023)
2) Winecastr.com: ‘Champagne vs Prosecco: in kwaliteit weinig verschil?’ (12 mei 2023)
3) AD: ‘Fransen laten hun eigen champagne links liggen: ‘Italiaanse Prosecco is bezig met opmars’ (27 december 2023)

Mijn gekozen waardering € -